דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפורים וטרינריים - על מורים טובים 

מאת    [ 12/01/2009 ]

מילים במאמר: 1620   [ נצפה 2298 פעמים ]

במאמרי זה ובמאמרים הבאים אשתדל להעלות על נס את פועלם של המרצים הטובים ביותר שלימדו אותי, במדעי החיים ובוטרינריה, לאו דווקא בסדר כרונולוגי.

הראשון שבהם, נ"ש , מלמד עד עצם היום הזה בבית הספר לוטרינריה. מדובר באדם מקסים, קפדן וידען גדול, בתחום הוטרינריה של בקר לחלב.

הוא לימד אותנו שיעורים פרונטאליים כמו גם שיעורים מעשיים ברפת. כמו כן יצאנו לסיורים עמו ברפתות השונות שתחת פיקוחו כרופא וטרינר של ה"חקלאית".

כמו על כל המרצים, גם עליו הסתובבו שמועות משמועות שונות, סופר עליו שהיה המצטיין במחזורו בלימודים בדרא"פ, וכי בסמוך למיטתו בבית אין ספרי קריאה אלא מאמרים מדעיים בלבד, והוא לא יכול להירדם בלי לקרוא את SCIENTIFIC AMERICAN לפני השינה!!!

אין אני יודע אם לסיפורים אלו יש אחיזה במציאות, וגם לא העזנו לשאול אותו כיוון שיראנו ממנו וכיבדנו אותו מאד!

אצלו ידענו כי עלינו ללמוד, וברצינות רבה מן הרגיל. בילינו שעות בספריית המכון הוטרינרי, בליקוט מאמרים חדשניים, ובשינון של חומר לימודי מתחום התמחותו, ומתחומים נוספים שונים.

הוא נהג להתקיל אותנו במסדרונות הפקולטה ולשאול אותנו שאלות על החומר הנלמד, כך שסיגלנו לנו מנהג לעבור לידו במהירות, להפטיר "בוקר טוב" חפוז, ולהיעלם כל עוד רוחנו בנו.

( איני יודע אם גם כיום הוא נוהג כך, אולם אנו היינו בין המחזורים הראשונים בביה"ס לוטרינריה, וכנראה הוא רצה לעצב אותנו בדרך מאד ייחודית).

שנת הלימודים הרביעית והאחרונה בבית הספר לוטרינריה בישראל, הנה שנה ממש, לא באורך אקדמי, אלא 365 ימים, המחולקים ל"בלוקים" של שבועיים בכל נושא ונושא. למשל , בלוקים בכירורגיה, רנטגן, הרדמה וכד'.

בתום שנת הלימודים האחרונה היו בזמני 3 בחינות עיקריות, החשובה שבהן בפתולוגיה, ורק מי שעבר אותה בהצלחה יכול לגשת לשתי הבחינות האחרונות, בחיות קטנות ובחיות גדולות. הבוחנים יכולים לשאול ככל העולה על דעתם, גם על חומר של מקצועות היסוד מן התואר הראשון, אם זה מה שמתחשק להם לשאול!

העוברים בהצלחה את המבחנים מסיימים בעצם את הלימודים וזכאים לתעודת רופא וטרינר מטעם משרד החקלאות ובשיתוף הסתדרות הרופאים הוטרינריים בישראל.

מכאן יובן מדוע שנה זו היא כל כך חשובה, קריטית ודרמטית ביותר מבחינת הסטודנטים של שנה ד' בוטרינריה, שכן שנה זו תקבע את עתידם המקצועי, האקדמי והאישי.

זכור לי כי הבלוקים המלחיצים ביותר היו של אותו מרצה, נ"ש, כיוון שהוא נהג להסיע אותנו בזוגות לסיורים ברפתות השונות, ובחלל הסגור של האוטו לא פסק מלבחון ולשאול אותנו כל מיני קושיות, מן הרגע שנכנסנו למכונית, ועד לסיומו של אותו יום, כאשר כשלנו ממנה החוצה חסרי נשימה ומרוקנים לגמרי מבחינה רגשית וקוגניטיבית.

היה לו גם מנהג מפחיד במיוחד, לנעוץ מבט חמור במראה הקטנה של האוטו, ו"לשפד" את התלמיד/ה היושב בספסל האחורי, עד שקיבל תשובות מניחות את הדעת לשאלותיו.

יצא הגורל, ובחיקי נפלה החוויה המרנינה להיות בבלוק הראשון ברפואת בקר לחלב עם שמעון, בן כיתתי, עילוי בפני עצמו, חריף וחד וידען גדול, שעד היום משמש נדבך חשוב ביותר, כפרופסור בצוות ההוראה של הפקולטה. הוא הצטרף לכיתתנו לאחר שאחת התלמידות פרשה באמצע שנה א', והוא שמע על כך בעת שלמד בדרום אפריקה, הגיע אלינו ומייד בלט בהצטיינותו בלימודים.

כך יצא ששני אלה, המרצה והתלמיד היו גאונים בעלי רקע דומה, ואילו אני ישבתי מאחור במכונית, לחוץ כפי שלא הייתי לחוץ מימי.

ליתר ביטחון, עברתי יום קודם על פרק מספר וטרינרי, ובו טבלה של גורמי התחלואה העיקריים בחיות משק גדולות וקטנות. השכלתי "לצלם" אותו בזיכרוני, לאחר חוויות שעברו עמיתים אחרים מכיתתי, שחזרו מזועזעים וחסרי נשימה מהמסעות הקודמים עם אותו מרצה מהולל.

ברגע שיצאנו לדרכנו, התחילה המתקפה האקדמית, ענינו על השאלות לסירוגין, פעם שמעון ופעם אני.

לפתע המרצה שאל את השאלה: מהן הסיבות הנפוצות ביותר להפלה אצל עיזים? השתררה דממה במכונית, אף אחד משנינו לא זכר כמעט דבר על רפואת עיזים, התכוננו בייחוד על בקר, וקצת על כבשים, אבל את נושא העיזים הזנחנו קצת...

ניסינו לשלות מן הזיכרון על מה דיברנו בשיעור בנושא זה שהיה בשנה הקודמת. מעט מעט צפו הזיכרונות במוחו של שמעון כמובן והוא פירט, קמפילובקטר, כלמידיה טוקסופלאזמוזיס...

אני נזכרתי לפתע גם בגורם מחלה נוסף, ויבריו, הגורם להפלה בעיזים.

שמעון והמרצה הסתכלו זה בזה ופרצו בצחוק רועם, וטענו כי בשום פנים ואופן ויבריו לא גורם להפלה בעיזים.

אני התעקשתי שזה בכל זאת נכון, וחרה לי מאד היחס שלהם אליי.

כל המשכו של היום עבר עלי בצורה לא נעימה, אני בערתי בתוכי ,מתוסכל, הכיצד זה הם מבטלים את דעתם מפני דעתי.

ברגע שחזרנו לפקולטה, מיהרתי לספרייה, הוצאתי את הספר האמור, ביקשתי רשות מהספרנית להוציא אותו למספר דקות, ומיהרתי לחדרו של המרצה בכדי להוכיח לו סוף כל סוף שצדקתי.

הוא עיין קצרות בספר, ואמר: " אני לא מקבל מה שכתוב פה...", זוהי סיבה כל כך נדירה בישראל, כפי שהיה ידוע עד אז, אבל לפחות הוכחת לי שאכן למדת והתכוננת לשיעור... הסתובב והלך, ללא מילה נוספת.

למחרת, שמעון הרגיש לא טוב, וחבר אחר בכיתה, דודו הגיע במקומו.

האווירה באוטו הייתה מתוחה יותר מן הרגיל. לאחר נסיעה תחת חקירה צולבת של שנינו הגענו למשק בנצר- סירני, והמרצה ביקש ממני לבדוק פרה לאחר המלטה.

חבשתי את הכפפה , והכנסתי יד לאחוריה של הפרה עד הכתף בכדי למשש את מערכת המין שלה כפי שלמדנו. פתאום נשמע הצלצול של הביפר של המרצה,( באותה עת עדיין לא היו טלפונים סלולאריים),

ומכיוון וגם הוא היה תחוב במעמקיה של פרה אחרת, הוא ביקש מדודו להוציא עבורו את הביפר מכיס הסרבל ולהקריא לו את הקריאה.

דודו עשה כמצוותו, הוציא את הביפר מן הכיס, לפתע מעד, והביפר התעופף באוויר ונחת ישר בתוך ערימה של חרא מהביל!

שלושתנו נעצנו מבטים נדהמים במכשיר, אשר החל לצפצף שוב, וזהר בפעימות באור זרחני ממש מתוך הרפש. אני לא יכולתי להתאפק מלצחוק, אולם לא העזתי ליד המחנך הקפדן וחמור הסבר, ולכן החנקתי את הצחוק בעודו באיבו.

תהינו, מהי אותה קריאה דחופה, שהצדיקה שימוש בביפר באמצע יום עבודה.

דודו שלה את המכשיר מתוך הסחי, נוטף חרא, והתחיל להקריא: "... כשתחזור , תביא לחמניות, ביצים וחלב...", זו הייתה אשתו של המרצה.

בשלב זה של הדרמה לא יכולתי יותר להתאפק ופרצתי בצחוק מתגלגל, כאשר ידי הימנית תחובה עדיין בתוך הפרה, ובידי השמאלית אני מנסה להסתיר את פניי. את ההבעה על פניו של מורי לא אשכך כל חיי...

הימים היו ימי מלחמת המפרץ הראשונה, וממש באותו הרגע נשמעה אזעקה. כולם נעלמו פתאום מן הרפת ורצו לחדר האטום הסמוך עם המסכות בידיהם.

הפרה שאני בדקתי באותו רגע נלחצה כנראה מהסיטואציה, פשוטו כמשמעו, אימצה בבת אחת את שרירי הבטן האדירים שלה, ואני נשארתי תקוע עם הזרוע עמוק באחוריה בלי יכולת להחלץ...

ניסיתי לפחות להגיע עם היד השנייה ולהשיג את המסיכה שלי שהיתה תלויה על מסמר בקיר הרפת, אולם ללא הועיל.

כך נשארתי תקוע עמוק בתוך פרה היסטרית, חיוך מטופש על פני, כשאני תוהה מה בדיוק יספרו לאישתי איך ביליתי את רגעיי האחרונים עלי אדמות, עד שנשמעה צפירת ההרגעה המיוחלת.


יצא הגורל, והבלוק השני והאחרון בנושא רפואת בקר, היה סמוך לסוף שנת הלימודים.

אולם אז נקראתי במפתיע לשירות מילואים בעזה, בעיצומה של האינתיפאדה הראשונה. בתום המילואים, הגעתי ישר מהבסיס, עדיין עם המדים, לבלוק האחרון, והסתבר לי למרבה הזוועה, כי נותרתי לבדי בבלוק, ולפיכך אני אמור לבלות את השבועיים הבאים לבד באוטו עם המרצה האימתני והדעתן.

בשלב הזה כבר השתלטה עליי מעין שלוות נפש, העייפות והמתח מן המילואים ומן הסיטואציה האקדמית עשו את שלהם, ואני שקעתי במין קיהיון חושים.

כאשר הגענו למשק באותו היום, הפנה הרפתן את תשומת ליבנו לעגל קטן, עם נפיחות עצומה בצד שמאל של הראש שלו.

עמדנו שנינו ונשענו על מעקה היונקייה, והמרצה פנה אלי ושאל: "... נו ד"ר ליליאן הנכבד, מה לדעתך גרם לעגל הזה לנפיחות כזו בראש?..."

גלגלי המוח שלי התחילו לעבוד במרץ ועניתי, תחילה בהיסוס ואח"כ בביטחון הולך וגובר. ראשית, אמרתי, הבא נשים לב לצמחייה העבותה סמוך ליונקיה, אני מניח שהעגל השובב תחב את ראשו בין העשבים, ונראה שחטף שם הכשה של נחש.

יפה, ענה המרצה, גם אני חושב כך, אולם אילו עוד סיבות יכלו להביא למצב כזה?

עקיצה של דבורה או עקרב , עניתי. או-קיי ענה המרצה, תניח לנושא העקיצות, מה עוד יכול היה לגרום לנפיחות כזו?

נזכרתי בתופעת האקטינובצילוזיס והאקטינומיקוזיס העלולות לגרום לנפיחות במנדיבולה, ציינתי זאת עם הסתייגות שזה מתפתח במשך זמן ממושך ולא סביר שעגל יונק כל כך צעיר כבר הספיק לחלות בlumpy JAW .

יפה מאד, ענה המורה, מה עוד?

אימצתי עוד את תאי מוחי האפורים והמעונים, ונזכרתי בתופעה הנקראת BIG HEAD בבקר, הנגרמת ע"י סוגים שונים של קלוסטרידיום. טוב, ענה המרצה ללא ליאות, תמנה לי אילו סוגים בבקשה.

עניתי תוך מאמץ: קלוסטרידיום פרפפרינג'ס, קלוסטרידיום נובאי, קלוסטרידיום שובאי...

נו, עוד בבקשה הקשה המרצה, מה עוד יכול לגרום לנפיחות כזו???

באותו רגע הרגשתי ריקנות במוחי, בלק אאוט מוחלט, סחטתי כל טיפת ידע מזיכרוני, וכעת נשארתי מרוקן לחלוטין.

נו, הקשה המורה, מה עוד יכול היה לגרום לעגל האומלל לנפיחות כזו בראשו?

בשלב זה פקעה סבלנותי כליל והטחתי בו: "... אולי הוא יצא איתך לבלוק???..."

מה..., שאג המרצה, למה אתה מתכוון???

אני מניח, אמרתי, שהמסכן יצא איתך לבד לבלוק, אחרת אני לא מוצא עוד סיבה לנפיחות כזו,

גם אני מרגיש שניפחת לי את המוח, ואני מסוגל בהחלט להבין מה מרגיש העגל הזה...

המורה המהולל, שבאמת ובתמים אהבתי מאד, ועודני מעריך ומכבד עד היום, הסתכל בי ממושכות, והפטיר: "... התכוונתי לקלוסטרידיום סורדלי, לאחרונה יצא מאמר בעלון רפואת הבקר האמריקאי על נפיחות בבקר הנגרמת ע"י חיידק ממין זה, אני ממליץ לך לקרוא אותו, הוא מרתק ממש..."

הסתכלתי בו בדומייה, פלטתי אנחה של עייפות, וחזרתי לשבת במכונית.

הוא סיים את סבב הביקורים לבדו, נכנס למכונית, טפח לי בחיבה על כתפי, ואת ייתרת הדרך חזרה לפקולטה עשינו בדומייה מוחלטת.

כאשר הגענו, הספיקה הידיעה להתפשט במהירות, אין לי מושג כיצד, וחברי לכיתה באו אלי במרוצה למקלחת בכדי לברר האם באמת אמרתי לנ"ש , שהוא ניפח לי את הראש???

סופו של דבר, שבועיים לאחר מקרה זה נקראתי להתייצב לפני צוות הבוחנים במבחן הסופי בחיות גדולות.

אותו מורה היה כמובן בצוות הבוחנים. הבחינה כללה שני חלקים, אחד מעשי ברפת של מכון וולקני ואחד בעל פה בכיתת הלימוד.

הפרה שחיכתה לי הייתה נפוחה, הפעם בבטן, אני אבחנתי זאת כסיבוב של אחת הקיבות ואבחנתי אומתה.

לאחר מכן ניגשנו כולנו ברגל לכיתה, ותוך כדי כך נשאלתי מספר שאלות.

נ"ש שתק שלא כהרגלו.

כאשר הגענו לכיתה הוא ביקש בחיוך רחב שאמנה בפניו את מיני הקלוסטרידיום השונים העלולים לגרום לנפיחויות בעור בבקר, ואני הפעם עניתי ברצף וללא תקלות, תשובה ארוכה ומפורטת.

כך סיימתי את הבחינה בחיות גדולות, בהקלה גדולה, וזו בעצם הייתה השאלה האחרונה שנשאלתי בלימודי הווטרינריה שלי.

באותו יום הפכתי לוטרינר, ולמחרת התחלתי לעבוד.


ד"ר אבי ליליאן
רופא וטרינר
מנהל מיכללת מגן דוד ירוק
יו"ר מפלגת הירוקים ברמת גן
חבר מועצת העיר בר"ג



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב