דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדריך לחוזר לישראל (רילוקיישן - relocation) - חלק א 

מאת    [ 12/01/2009 ]

מילים במאמר: 1152   [ נצפה 4924 פעמים ]

המשבר הכלכלי, ברחבי העולם הביא עימו מצב חדש בו ישראלים שעזבו את ישראל בכדי לעבוד בחו"ל בענפי ההיי-טק, שוק ההון ועוד מחפשים את דרכם חזרה לישראל. זאת לצד מי שמתעניין בעליה לישראל כעולה חדש. בספטמבר 2008 נכנס לתוקף תיקון 168 לפקודת מס הכנסה אשר עשה רפורמה משמעותית בנוגע לעולים חדשים ותושבים חוזרים. הרפורמה הכניסה מושגים חדשים ("תושב חוזר ותיק"), ואף עשתה שינויים בסוג ותנאי הטבות המס הניתנות לעולים חדשים ותושבים חוזרים. מטרותיה העיקריות של הרפורמה היו לעודד עלייה, להחזיר את ההון האנושי לישראל. עורכי דין המתמחים במיסוי מציינים כי הרפורמה הופכת את שנת 2009 לשנה אטרקטיבית מבחינת היבטי המס למי ששוקלים לשוב לישראל. מוסף "ממון" גיבש באמצעות עו"ד אריה ליבוביץ, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי מדריך משפטי עם הטבות המס המרכזיות לישראלי החוזר או לעולה החדש.


שאלה מספר 1: מהוא המעמד החדש שיצרה הרפורמה ואיך היא משפיעה על חזרה לישראל בשנת 2009?

הרפורמה קבעה מושג חדש, "תושב חוזר ותיק", הכוונה למי שהיו תושבי חוץ עשר שנים ומעלה ובחרו לשוב לישראל. בעבר נקבעו הטבות מס לעולים חדשים מחד והטבות מעט פחות משמעותיות למי שנחשבו תושבים חוזרים. במסגרת הרפורמה נקבעה הגדלה משמעותית של ההטבות לעולה חדש, ולצידן הטבות זהות למי שיחשב כ"תושב חוזר ותיק" ולא "סתם" תושב חוזר.
בנוסף, קבע המחוקק הטבה משמעותית לשנים 2008 ו-2009 לפיה מי שהיה תושב חוץ רק חמש שנים ובשנים אלו חוזר לישראל יחשב כתושב חוזר ותיק ויהיה זכאי להטבות המס. משמע, מי שהינו תושב חוץ חמש שנים ומעלה כבר בשנת 2008 ו/או 2009 ומתלבט אם לחזור לישראל בשנה זו או בשנים הקרובות שלאחריה (2010, 2011 וכדומה) מקבל תמריץ לעשות זאת כבר עתה כיוון שאחרת הוא עשוי לפספס את ההטבות. כך לדוגמא, מי שבשנת 2009 הינו תושב חוץ חמש שנים ויחזור לישראל יקבל הטבות של תושב חוזר ותיק, אך אם יחזור לישראל בשנים 2010 - 2013 הוא יהא זכאי להטבות המס שניתנות לתושב חוזר "רגיל" בלבד.


שאלה מספר 2: מהן ההטבות העיקריות להן זכאי תושב חוזר ותיק בעקבות הרפורמה ומה היה נהוג לפני הרפורמה?

לפני הרפורמה "תושב חוזר", היה זכאי לפטור ממס במשך חמש שנים מיום עלייתו לישראל אם קיבל מחו"ל הכנסות דוגמת תשלומי ריבית, דיבידנדים, תמלוגים וכן מה שמצוי פעמים רבות "דמי שכירות". הכנסות אלו קרויות בעגה המקצועית "הכנסות פאסיביות". תנאי לקבלת הטבת המס היה שהות בחו"ל כתושב חוץ במשך חמש שנים לפחות. כך לדוגמא הטבת מס זו הייתה משמעותית למי שהחזיק פיקדון כספי בבנק בחו"ל וקיבל עליו ריבית או החזיק מניות בחברה שחילקה דיבידנדים או מי שהיה לו בית בחו"ל והחליט להשכיר אותו לדיירים אחרים לאחר עלייתו לישראל. הטבה משמעותית נוספת הייתה מתן פטור מתשלום מס למי שמכר נכס, אותו רכש לאחר שהפך לתושב חוץ אך לפני שעלה לישראל. הטבה זו נתנה במשך עשר שנים לאחר החזרה לישראל. לדוגמא, מי שרכש בית בחו"ל לאחר שהפך לתושב חוץ, או השקיע ברכישת מניות של חברה כלשהי בחו"ל ועתה לאחר העלייה ובטרם חלפו עשר שנים בחר למכור את הנכס, יהיה פטור מתשלום המס בגין הרווחים שיצליח להפיק מהמכירה.
מנגד, בעקבות הרפורמה, מי שהוגדר "תושב חוזר ותיק" מקבל הטבות מס משמעותיות הרבה יותר, כך לדוגמא, תושב חוזר ותיק שהיה לו עסק בחו"ל לפני שחזר לישראל והעסק המשיך לפעול בחו"ל לאחר חזרתו לישראל זכאי לפטור ממס בישראל על הכנסותיו מאותו עסק במשך עשר שנים. כך לדוגמא מי שניהל חנות בניו יורק ועלה לישראל ובינתיים החנות ממשיכה להיות מנוהלת בניו יורק על ידי עובד שלו שמעביר לו משכורת קבועה מן החנות, יהיה פטור על ההכנסה הזו במשך עשר שנים כאמור. כך גם אם אותו אדם עוסק במתן שירותים בחו"ל לדוגמא, רופא שבמסגרת עצמאית או במסגרת חברה שלו נותן שירות בחו"ל לא יהיה חייב במס על הכנסות אלו בתקופה זו. בנוסף, אם אותו תושב חוזר ותיק מקבל לאחר חזרתו לישראל את אותן הכנסות שמנינו לעיל כהכנסות פסיביות. כל אלו יהיו פטורים ממס בישראל במשך עשר שנים. לבסוף, "תושב חוזר ותיק", זכאי לפטור ממס במשך עשר שנים על רווח ממכירת נכס שהיה לו בחו"ל. אלא שהפעם המחוקק אינו מגביל את ההטבה רק לנכס שנרכש על ידי אותו אדם לפני שעלה לישראל. למעשה תושב חוזר ותיק, יכול לחזור לישראל, ולאחר ששהה בישראל מספר שנים לרכוש נכס בחו"ל ואם הוא ימכור אותו בתוך עשר השנים של הטבת המס הוא עדיין יהא פטור ממס על הרווחים. כך לדוגמא תושב חוזר ותיק שהיה בעלים של דירה באנגליה ועם עלייתו לישראל מכר את הדירה יהא פטור ממס על הרווח, באופן דומה אם לאחר מכירת הדירה החליט אותו תושב חוזר ותיק לרכוש דירה אחרת בחו"ל וגם אותה מכר במסגרת עשר השנים הנ"ל הוא עדיין יהא זכאי לפטור ממס על הרווחים החדשים שנוצרו.
הטבה נוספת חשובה ומשמעותית במיוחד למי שהחזרה לישראל מלווה אצלם בהתלבטויות גדולות הינה מתן אפשרות "להתלבט" נסביר. על פי החוק בישראל כל אחד שמקבל הכנסה או מחזיק כסף ו/או נכסים בחו"ל מעל סכום של כ-1,500,000 מיליון ש"ח חייב לדווח על כך לרשויות המס, כך גם אם יש לו זכויות בחברה זרה. בנוסף, אם תושב חוץ עלה לישראל, ושהה כאן לדוגמא 200 ימים בשנה ולאחר מכן החליט שאינו רוצה להפוך לתושב ישראל, הרי שרשויות המס בישראל יכולות לטעון שעובדתית כבר הפך לתושב ישראל והוא יהא חייב בישראל בתשלום מס לא רק בשנה הזו אלא גם בשנים הבאות אף אם עזב בינתיים את ישראל. על מנת להתמודד עם חשש זה של מי ששוקלים לעלות לישראל נקבעו במסגרת הרפורמה שתי הטבות מס משמעותיות: 1. תושב חוזר ותיק לא יהא חייב לדווח בישראל על הכנסות פטורות ממס ונכסים פטורים ממס שיש לו בחו"ל, במשך עשר שנים. כך לדוגמא אם יש לאותו תושב חוזר ותיק פיקדון בבנק עם 10,000,000$ הנושא ריבית, הוא לא יהא חייב לדווח לא על הפיקדון ולא על הריבית שהרוויח בכל התקופה האמורה; 2. תושב חוזר ותיק, יוכל לבקש בתוך 90 ימים מעלייתו לישראל כי השנה הראשונה תהא "שנת הסתגלות", משמע במשך שנה זו הוא לא יחשב בשום צורה כתושב ישראל.

שאלה מספר 4 : מה ההטבות שבעקבות הרפורמה מקבל העולה החדש

במסגרת הרפורמה שופרו ההטבות לעולה חדש מעבר למה שהיה נהוג בעבר, כאשר למעשה ההטבות זהות ברובן לאלו שניתנות לתושב חוזר ותיק ואשר נמנו על ידנו לעיל. בעבר עולה חדש היה זכאי לפטור ממס במשך ארבע שנים בלבד על הכנסות מעסק, ותנאי לכך היה שאותו עסק הוקם לפחות חמש שנים לפני שעלה לישראל, כך גם הפטור על הכנסות פסיביות - תשלומי ריבית, דיבידנדים, דמי שכירות וכדומה היה מוגבל לחמש שנים בלבד וגם הפטור ממס על מכירת נכס בחו"ל חל רק על נכס שנרכש בחו"ל לפני העליה לישראל, פטור מדיווח כלל לא היה קיים.

שאלה מספר 5: מה ההבדל בין תושב חוזר ותיק לתושב חוזר ומה צריך לדעת האחרון?

לצד ההקלות אותן קבעה הרפורמה, נקבעה החמרה משמעותית ביחס להגדרת "תושב חוזר", רגיל, שאינו "תושב חוזר ותיק". בהתאם לחקיקת הרפורמה החדשה תושב חוזר הוא מי שהינו תושב חוץ לפחות שש שנים. נזכיר שקודם לרפורמה, כדי להיחשב כתושב חוזר, די היה בכך שאותו יחיד יהא תושב חוץ במשך שלוש שנים בלבד. יש לשים לב, שמי שיעלה לישראל בשנת 2009, אף אם לא היה תושב חוץ עשר שנים אלא פחות מכך (בין חמש לתשע) ייהנה מן ההטבות הקבועות לתושב חוזר ותיק ולא יידרש להסתפק בהטבות הקבועות לתושב חוזר בלבד, מנגד מי שיעלה לישראל לדוגמא בשנת 2010 לאחר שהיה תושב חוץ במשך חמש שנים בלבד, לא יחשב לא כתושב חוזר ותיק ואפילו לא כתושב חוזר רגיל.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב