סור מרע ועשה טוב
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

סור מרע ועשה טוב 

מאת    [ 11/01/2009 ]
מילים במאמר: 847   [ נצפה 3837 פעמים ]

 
 
עלינו - ילדים והורים להשתלב בעולמנו המרתק, המשתנה כל הזמן, המתחדש ומתפתחת, חובה עלינו לאתר כל הזמן את תחומי השיפורים הקיימים ללמוד אותם היטב ולהטמיע אותם במוחנו ובגופנו, אין ספק בתרבות הלמידה המתמדת בקביעת עיתים לתורה, אך ברור לנו שיש לשלב בפיתוח המוח גם והרבה אנושיות, רגש עידוד, אהבה ,יחס כבוד ומהון המון נתינה לאחר, סיוע לחבר, עזרה לנזקקים, היינו להחדיר לכל נימי נפשנו עשית הטוב, זו הדרך - המתכונת להפוך עולמנו וסביבתנו לאיכותית ולמצויינת, אדם נותן הוא טוב, הנתינה ע"פ כל המחקרים הופכת את האדם היות מאושר ושמח.
השמח בנפשו יגביר את המוטיבציה שבו להמשיך עוד ועוד לעשות טוב.
אך אנו יודעים כי הסביבה לעיתים משפיעה עלינו ברוע, אדם המושפע מכך, ההופך לרע בדרך כלל אינו טוב, לכך המשפט הנפלא של "סור מרע ועשה טוב" הוא מדהים אמיתי וחכם, עלינו להשתדל כל הזמן לברוח מהרוע, להתרחק ממקומות המשפיעים עלינו לרעה, מסביבה ומחברים שהשפעתם הרעה חודרת לתוכנו. ועשה טוב... הגוף, המוח, החשיבה החיובית תפעל ביתר שאת כאשר הרוע סר מאתנו, או אז עשיית הטוב מקבל משמעות איכותית ומעשית כאשר אדם עושה טוב פניו מעידות על כך.
העושה טוב, שמח ומאושר, נעים להמצא בקרבתו של העושה טוב, פרשת לך לך שבחומש בראשית פותחת בפסוק מדהים בעוצמתו: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך", הסדר צריך להיות הפוך, קודם יוצאים מבית האב ורק אח"כ מהמולדת ומהארץ, אלא שלך לך... לאברהם אבינו מדגיש מאוד חשיבות המולדת והארץ לא רק המשפחה - הבית אנו מודעים למצבנו - עד כמה ארצנו ישראל ומולדתנו מדינת ישראל חשובה לנו במקומנו כאן. אך לפני כמה עשרות שנים קיבצו מליוני יהודים מהגלויות השונות אל מחנות ההשמדה, המה יהודים אלה לא היו ברצם ובמולדתם, ראו נא עד כמה ארץ ומולדת יהודית חשובה.
לך לך מדגיש הרש"ר הירש חשיבות האדם הבודד בחברה, לך לעצמך, אדם לא רשאי לומר אני צדיק וישר וטוב בהתאם לתקופה לאופנה, כל אדם חייב לקחת על עצמו האחריות האישית, ללכת ממקום בו הרע נמצא אל מקום טוב אחר.
אברהם בדרכו זו מלמדנו מהו אומץ לב - להינתק מכל עברו וללכת לאן? שהרי כל אדם הנע מאתר לאתר יודע לאן מועדות פניו, אברהם מלמדנו מהי אמונה בבורא עולם, לך לך... אל הארץ אשר אראך, האמונה שבך תוביל אותך אל המקום שאראך, שילוב נפלא של אומץ לב, אמונה וקשיות עורף נחישות ועוצמה לביצוע משימות עקרוניות, כדי לסור מרע ולעשות טוב.
אברהם מקבל מהקב"ה ציווי ראשון לעזוב את 'עברו' ארץ מולדת ובית ולנוע למקום יותר טוב, ניתן מאברהם ללמוד כי הליכה לכיוון הטוב והאיכותי דורשת מאתנו לפעמים לעזוב את "הארציות" להתנתק מההרגלים הרעים שהסביבה הרעה השפיעה עלינו, באשר הסובב אותנו משפיע עלינו מאוד וקשה לעשות טוב כאשר הסביבה כולה רעה, לאחר שהאדם מתנקה מהרע - סור מרע, מכל ההרגלים הרעים שדבקו באדם או אז הוא יהא פנוי ללכת במסירות נפש "אל הארץ אשר אראך" כדי "ועשה טוב", כאשר האמונה קיימת בעוצמה רבה או אז תתקיים ההבטחה של הקב"ה "כי את כל הארץ אשר אתה רואה - לך אתננה, ולזרעך עד עולם"
וכן כתוב "ואעשך לגוי גדול ואגדלה שמך והיה ברכה" גם אם תלך לבד, אך מתוך אהבה שהוא הולך בדרך הטובה תהא דרכך סוגה בשושנים, ואעשך לגוי גדול... ואגדלה שמך - כולם ידעו מהותו ואיכותו של אברהם, השיווק העצמי שלך אברהם ושל אמונתך ודרכך הטובים יגיעו לכל סביבתך.
ארץ מולדת ובית מהווים גורמים משמעותיים ועקרוניים בעיצוב דמותו חינוכו של האדם כל אחד מאתנו מושפע מארץ מולדת ובית, חובה עלינו לבנות סביבה פרטית וציבורית שתהא טובה לעמול קשה כדי לצאת לברוח, לנוע למקום אחר ליישם המשפט החשוב "סור מרע", ולא להמצא בסביבה רעה שיכולה להשפיע עליך מאוד.
כאשר הרע נעלם ממני - סר מגופי הריני ערוך ומוכן לבצע "עשה טוב" המוח, החשיבה, הרגש, הלב ערוכים ומוכנים לעשיית טוב.
כלומר עלינו על כל אחד מאתנו "האחריות" האישית להיות טוב, אך לא להשאר בודד גם אם אתה טוב, עלינו לתרגל עצמנו בעולמנו לחיות בתוך חברה שלמה שהיא טובה ומושפעת גם מהטוב שבנו.
אנו יודעים שמעט אנשים טובים יכולים להשפיע על קהילה וישוב שלם, באותה מידה שמנהיגים רעים משפיעים ומובילים הקהילה לרוע. אך כל התחלה בנויה על האדם הבודד - עליו להיות טוב ולהשפיע על חבריו בסביבה, לכן מצויין בפרשה - לך לך, לעצמך, לבדך,, ואעשך לגוי גדול, היינו השפעתך על החברים שסביבך, עם עירך, עם עמך שלך, השלב השלישי תהא השפעתו של הטוב והאיכותי שלך כבודד, שלך כמשפיע על העם כולו על כל סביבתך, על העמים שמסביב, שכתוב "ואגדלה שמך" עלינו להשאר כעם היהודי לטפח בנו בעמנו את הטוב האיכותי והמצויין אך בכך, בעוצמתנו בזקיפות הקומה שלנו, מתוך הטוב שבנו בכולנו, אנו נדגים לכל העולם חשיבות הטוב לבניית עולם מעולה. הפסוק מסתיים במילים הנפלאות "והיה ברכה", בעשיית הטוב תשפיע מטובך על כל העולם שמסביבך, הטוב שבך יהא מאור לגויים, ביושר, באנושיות, באהבה, בחברות ביחס אנושי, בנתינה אלה מדגישים את הטוב המשפיע על כולם.
התנהגותנו הטובה - תגדל בגויים, המה ילמדנו מאתנו חשיבות עשיית הטוב "ואגדלה שמך" אנו בהתנהגותנו הטובה, יכולים לעלות לראש כל פסגה ולהוות מגדלור לכל האומות שמסביב, ברור שצריך אומץ לב ומאמץ פיזי ורוחני כדי לטפס על כל הר, צריך מאמץ רוחני שיגביר הרצון הפיזי לטפס ולהתגבר על תקלות ובעיות שבדרך אברהם כמגדלור צופה ומאיר למרחבים גדולים להיות "אב המון גויים".
ראש ההר - בדרך כלל צחיח - ללא השפעת הסביבה, המטפס המגיע לפסגה - הוא המשפיע בטוב שבו על סביבתו כולה, כמגדלור לכולם.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב