דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ה''צוות'' - מוקד בהצלחה 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 970   [ נצפה 4232 פעמים ]

מנהלים רבים מדגישים כי הגורם הדומיננטי בהצלחה הוא "הצוות", כן, נכון טוענים הם, העומד בראש הצוות, המנהל הוא הדמות העיקרית בהצלחה, ככל שפעילותו ממוקדת במנהיגות כן בית הספר מצליח יותר,אך לצוות חשיבות בהתחדשות המתמדת.
המוקד העיקרי בעמלו של המנהל-המנהיג היא בהעצמת מורים, אך לא די בפיתוח כל מורה בהתאם ליכולתו ולכישוריו. יש ליצור ליכוד בין כל המורים, חשוב לבנות צוות מורים מאוחד ומטופח.
בבניית צוות לא יוצרים רדידות ואף לא ירידה ברמה. טיפוח כל מורה בצוות יוצר תחרות בין המורים ובין בתי ספר שונים. מורה החש חשיבות עמלו החינוכי כאינדיבידואל בתוך צוות מגובש, יבנה ויקנה תכונה ותחושה זו לתלמידיו. כל תלמיד יזכה לטיפוח כישרונותיו שלו אך מתוך חיי חברה ואהבת אדם. יחס אישי מתוך בניית קבוצה מלוכדת. כך כולם, המורים והתלמידים מרגישים טוב, כך מפתחים גם את המצוינים ומרקיעים אותם לשחקים.

מנהלת בית הספר יעל ואן דייק הדגישה חשיבות הצוות, אך מתוך התחברות לשטח ולמידה, למידה כל הזמן, למידה מתוך מוטיבציה, שיתופיות ויצירתיות. תחושת עצמאות של בית הספר, גאווה מוסדית וזקיפות קומה. תחושה של המנהיג-המנהל כשווה בין שווים, אך כעומד בראש מערכת מבהיר כי לכולם אותה מטרה אליה שואפים להגיע, היעדים של חזון בית הספר הם של כל הצוות. כל אחד תורם ונתרם. כל תהליך קבלת ההחלטות נעשה בשיתופיות של כל הצוות, הצוות בנוי ממורה, אך גם המזכירה, אב הבית, הורים, מדריכים, בנות שרות ומתנדבים, כולם מרגישים שייכות בגלל תחושת "הצוות". השייכות יוצרת תמיכה של אחד עם השני, קיים מרחב מחיה לכולם לפתח יכולתם האישית. מגדלים פרחים נפלאים, התלויים- בהשקיה, בדישון, בטיפוח הסביבה. בכל שלב ההורים שותפים. המסרים באולפנא, בבית הספר, בבתים, ברורים היטב. פתיחות עם גבולות, דינמיקה, תנועה כלפי מעלה עם מסגרת ברורה.

מנהל טוב יישב היטב, ירפד את עצמו, במיוחד עם חברי צוות שיודעים שהם מומחים מעולים בתחומים מסוימים יותר טוב מהמנהל.
מנהל-מנהיג מוביל, אך אינו יודע הכל. מרפד עצמו - באנשים שטובים ממנו בתחומים מסוימים -או אז האיכויות מקסימות.
יש מורים איכותיים בדור זה ,שלפעמים המצוין בתפקיד מסוים מדבר בשפה מקצועית שלעיתים אינה ברורה לי - ואנוכי לומד מהם.
לומדים ולומדים יחד וזו התקשורת החשובה בהצלחה. תקשורת קבועה ומסודרת, ישיבות קבועות בזמנים קבועים הם חובה ליצירת חיי חברה אך בעיקר תחנות ביניים קבועות להקשבה, ללמידה, להשכלה ולהקניית ביטחון עצמי ודימוי עצמי.
מורה למדעים, רכזת שכבתית, רכזת פדגוגית הם עמודי הטווח של הבניין. אנשים רוצים לגדול, רוצים לפרוח ולצמוח, תפקידנו כמנהלים-מנהיגים לאפשר להם להגביה עוף, לצמוח כמה שיותר.
לתת אוטונומיה בבית הספר? ומי ימשוך בחוטים? היתכן שמורים מרכזים יעשו בלי שאני אדע את הדרך והכלים? כן כן, בסופו של דבר אדע ואתן מלוא ההערכה והכבוד. נתינת אוטונומיה למורים מעורר כבוד ומפתח אותם, זו העוצמה האמיתית.
מהו המנהל במכונית? הוא הדלק, האורות, חבוי לעיתים בבגאז', נותן לאחרים לעבוד לפעמים, יושב במרכז האוטו, או בתחילתו ולפעמים על הגג של האוטו. שכולם ידעו שאתה תמיד נמצא באוטובוס הנע, אתה כאן איתנו נותן ומשרה. אך נותן לכל אחד להתבטא, לנוע, יש ויש מנהיג מסביבי, אך אני מקבל החלטות והמנהיג האמיתי מקבל החלטות.
ההחלטות מתקבלות לעתים תוך כדי תנועה, בנסיעתו של האוטובוס נראים נופים שונים, מסלולים טובים ואף רעועים תוך הנסיעה רואים, מבחינים ולומדים על התהליך.

המנהיג לוקח אחריות על החלטות קשות.
תמיד בודקים תפוקות ותוצרים. קבלת החלטה נבונה צריכה להיות תוך הקשבה לכל מורה, לתת לכל אחד תחושה שהאני הפרטי נלקח בחשבון. שמקשיבים לכל אחד או אז כל אחד ישב בביתו בשקט וברוגע ויחשוב מה להציג מה ליצור.
ההתחברות חשובה, כי היא חלק מהשלם. חוליה אחת משרשרת הניצחון. חשוב שתהא זו חוליה חזקה ואיתנה אך חוליה אחת משרשרת בית הספר.
כאשר בנוסף לכלים המכניים באוטובוס חייבת לשרור הרוח, האווירה, החיוך, האהבה. המנהיג הוא הגורם הדומיננטי המשרה באוטובוס את היוזמה היצירתית הקיימת בכל אחד. המנהיג המניע את נפשו וחכמתו של כל איש צוות. אז המנהל, המנהיג משמש כמנוע? כדלק? כאוויר? כאווירה? כרוח נושבת? כמושב איתן ויציב.
הציר המרכזי המנצח הוא הפעלת צוות, פיתוחו וקידומו של כל אחד מהצוות, להימנע מלשון הרע, אך מותר וצריך ליצור גם מתחים קטנים, התחרות יעילה וחכמה, חילוקי הדעות הם מתכון אדיר וחשוב להצלחה, המחלוקת מספקת את חכמתו של כל אדם לדייסה, לעוגה. עוגה טובה עשויה ממרכיבים שונים וכל אחד עם טעם שונה, היחד, האחדות, הבישול בזמן ובמועד המתאים, הערבוב הנכון, האינטראקציה בין הפרטים יוצר צוות נפלא שיחד מרקיע שחקים.

מנהל מבין, מחובר, מקשיב ויוצר גם אווירה של הקשבה, מנהיג פועל מתוך הבנה מתמדת, גורם ליצירתיות של כל אחד, כל מורה המפתח כישוריו האישיים תלוי רק במנהיג, הלוקח על עצמו אחריות להוציא מן הכוח אל הפועל כל שטמון בכל מורה. הפיכתו של מורה למנהיג מוביל ומשפיע.מנהל מנהיג מפתח מורה מנהיג-שינהיג תלמידיו והוא המנהיג הכיתתי יפתח מנהיגות נוער שתשפיע על חבריהם.

המנהל-המנהיג מחבר כל הנעשה בבית הספר, קורא כל נייר, כותב כל מכתב מתוך חובה ליצור צוות פועל ויצירתי. אפשר לנצח יחד עם קולגות, לכן ישיבות הצוות יש בהם חכמה ויעילות, אך חשוב תכנון, תהליך והערכה בכל ישיבה, ומה קורה בהמשך הדרך, מה למדנו מה הלאה...
"חיבור האנשים" הוא הכלל הראשון כדי להתמודד עם כל בעיה. הצוות הוא המוקד. כאשר צוות פועל יחדיו, ההורים, התלמידים חשים בכך. הצוות הנע באוטובוס שתפקידו לנסוע, אך בעיקר להסיע אנשים למקומות ויעדים שונים.
אפשר ואפשר ואף רצוי לשלב בצוות החושב והעושה כל המורים, המחנכות וכל המורים המקצועיים. לטפח מנהיגות הנוער היכולה לגרום לחשיבה יצירתית ביותר, להקשיב לנוער ואף לתת להם משימות יצירה - או אז ההצלחה תנוע מעלה מעלה.

נסה לנוע תמיד עם אוטובוס רחב ממוזג עם מושבים נפלאים, כל מושב מהווה ריפוד למנהל-המנהיג, אתה המנהיג המוביל והמשפיע. אתה המנהיג המעורר מוטיבציה ליצירה, כל אחד בזמנו שלו, אך תן תחושה שאתה שווה בין שווים. כאשר מורה מוביל באוריינות, במתמטיקה, במדעים וביהדות חשוב לתת לו תחושה שהוא הגיבור המנצח בתחומו. להבהיר לו שהצלחתו תלויה בהצלחתם של התלמידים, היינו תפקידו החשוב ביותר של המנהל הוא העצמת מורים, היינו פיתוחם והפיכתם למנהיגים.
החיבור למורים הוא דרך דברים קטנים, חיוך אהבה, כבוד ויחס וכך החיבור לתלמידים, כל תלמיד שונה מהשני וכל אחד צריך לקבל יחס אישי וטיפוח כישוריו האישיים.

דלת המנהל פתוחה כל הזמן ולכולם, הדלת הפתוחה משדרת פתיחות, עוצמה, ביטחון ואמונה בכל מורה, בכל הורה ובכל תלמיד ובעיקר אמונה בו בעצמו במנהל, המאמין כי הכל תלוי בו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב