דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם ישנה חובה מוסרית לפרסם אבדות באתר איבוד? 

מאת    [ 05/01/2009 ]

מילים במאמר: 420   [ נצפה 2881 פעמים ]

לפני אלפיים שנה, אם אדם היה מוצא אבדה, הוא היה מפרסם אותה ב"אבן הטוען" בירושלים. לאחר חורבן בית המקדש, חז"ל התקינו תקנה שיפרסמו אבדות בבתי הכנסת. האם היום, לאחר שיש לנו אפשרות טכנולוגית לפרסם אבדות בלוח אבדות ומציאות אינטרנטי (אתר איבוד) - ישנה חובה דתית ו/או מוסרית לפרסם באתר?

בפרשת כי תצא אנו קוראים על מצוות השבת אבידה, אולם בתיאור המקרה בתורה לא ברור שישנה חובה על המוצא להתאמץ ולמצוא את המאבד - "...והיה עמך עד דרוש אחיך אותו, והשובותו לו" (דברים כ"ב, ב). חז"ל במכילתא (משפטים, כ) דרשו פסוק זה ולמדו ממנו שישנה חובה מדאורייתא להכריז על אבדות - "עד דרוש אחיך אותו - עד שיצא עליו כרוז".

 

כיצד מכריזים? בגמרא בבבא מציעא (כח:) מובא תיאור לפיו הייתה "אבן טוען" בירושלים, אליה היו מגיעים בשלושת רגלים המוצאים והמאבדים, ושם היו מוצאים זה את זה. לאחר שחרב הבית, כמצב של בדיעבד, התקינו שיכריזו בבתי כנסיות ומדרשות. לכאורה תקנה זו תמוהה - מה יועיל פרסום בבית הכנסת של המוצא? מניין לנו ששם מתפלל גם המאבד?

סביר להניח שהדברים נאמרו בתקופה בה בכל מקום יישוב היה בית כנסת מרכזי אחד. אולם בתקופתנו, בה בעיר בינונית ישנם עשרות רבות של בתי כנסת, במה תועיל ההכרזה בבית כנסת מסוים?  ואכן ה'עין יהוסף' כתב (על אתר) שיש חובה להכריז בכל בתי הכנסיות והמדרשות שבעיר, שמא אין המאבד מתפלל בבית הכנסת בו מתפלל המוצא. אולם לגבינו, עדיין אין זה מספיק. הרי רוב רובו של הציבור לצערנו לא נכנס לבתי הכנסת, וגם אם כן - כיצד יכריז בשבעים בתי כנסת?! ומעל הכל - הרי בימינו העובדה שמצאת משהו בתל אביב אינה מעידה כלל על כך שגם המאבד מתגורר בתל אביב.

ואכן, החתם סופר (שו"ת חת"ס חו"מ קכב) כותב שהיום שנהוג להעביר קול באמצעות עיתונים ? יש סוברים שיש לפרסם את האבידה בעיתון.

אולם גם פיתרון זה, במציאות ימינו, איננה סבירה. הרי כדי להגיע לכל המאבדים הפוטנציאליים, על המוצא לפרסם בכל העיתונים הארציים והמקומיים, דבר שברוב מוחלט של המקרים יעלה פי עשרות רבות משווי האבידה עצמה. אם כן, לכאורה, אין פיתרון.

עד לפני שנה.

באמצעות האינטרנט,  ישנה אפשרות חדשה לכל אדם בעולם ליצור קשר עם כל אדם אחר, בחינם, ובמהירות ויעילות מדהימים. אתר איבוד, שקם לפני כשנה, ניצל יכולת מופלאה זו של האינטרנט, ויצר את "אבן הטוען" המודרנית, בה נרשמות עשרות אבדות ומציאות מדי שבוע. אם נמשיך את דבריו של החת"ס נוכל לומר - היום שנהוג להעביר קול באמצעות האינטרנט, ניתן בהחלט להציע שישנה חובה מהתורה לפרסם באתר זה.


http://www.ebood.co.il
איבוד - לוח אבדות ומציאות, מצאת או איבדת? הלך לאיבוד? אתר איבוד יכול לעזור לך!



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב