דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוירופתיה 

מאת    [ 05/01/2009 ]

מילים במאמר: 349   [ נצפה 9086 פעמים ]

ד"ר רון דבי - נוירולוג

נוירופתיה או פולינוירופתיה הינה מונח כללי ורחב המתייחס למגוון רב של מחלות ומצבים הפוגעים בעצבים ההיקפיים. העצבים ההיקפיים הינם למעשה רשת מסועפת של סיבים (סיבי עצב) הפזורה בכל גופנו ואחראית על קליטת התחושות, התנועה והפעלת האיברים בפנימיים. עצב מוגדר כעצב היקפי מרגע יציאתו מחוט השדרה או מגזע המוח. מערכת העצבים מחולקת לשתי מערכות: מערכת העצבים ההיקפית והמרכזית (המוח וחוט השדרה). מחלות התוקפות את מערכת בעצבים ההיקפית קרויות נוירופתיה.

הסימפטומים השכיחים והמטרידים ביותר של נוירופתיה הם הפרעות בתחושה. כאשר העצבים חולים נוצרת בהם פעילות חשמלית לא תקינה. פעילות זו מפוענחת במוח כשלל של תחושות לא תקינות, הכוללות: תחושת נימול (נמלול או נמלולים)- הרגשה כאילו נמלים הולכות על פני העור, הרדמות, תחושת שריפה או בעירה, כאב, עקצוצים דקירות, תחושת זרמים, תחושת קור, הרגשה כאילו הולכים על אבנים או סיכות, הרגשה שהרגליים לחוצות.

בדרך כלל חלקי הגוף המרוחקים נפגעים ראשונים בנוירופתיה, כלומר הסימפטומים יתחילו בכפות הרגליים ובהמשך עלולים להתפשט מעלה וגם לערב את כפות הידיים. תלונות של כפות רגליים שורפות, רגליים בוערות, שריפה ברגליים, כאבי רגליים הן תלונות שכיחות בקרב חולי נוירופתיה. לרוב תלונות אלה מלוות גם בתחושת נימול, דקירות, הרדמות ועוד.

במידה ונפגעים העצבים האחראים על הפעלת השרירים תגרם חולשת שרירים ודלדול שרירים. הדבר מתבטא בכך שהשרירים נעשים רזים יותר וחלשים, כך שקשה לבצע פעולות יומיומיות, כגון: כתיבה, אחיזת חפצים, כפתור כפתורים, פתיחת בקבוקים ועוד. פגיעה בעצבים המוטורים ברגליים עלולה לגרום לצניחה של כפות הרגליים- כף רגל שמוטה - אשר תגרום לקושי בהליכה ולאי יציבות.

הסיבות של נוירופתיה רבות ומגוונות, וכוללות: סיבוך של סוכרת, חוסר במרכיבי תזונה ובפרט ויטמינים, סיבוך של תרופות, חשיפה לרעלים, תוצאה של זיהומים או גידולים, הפרעות פנימיות, מטבוליות, מחלות דלקתיות וכן נוירופתיה מסיבה גנטית ועוד.

לפיכך, חשוב ביותר בכל חולה עם חשד לקיום נוירופתיה לבצע בירור מקיף על מנת לאבחן באיזה סוג של נוירופתיה מדובר, מה טיב המחלה ומה הגורמים לה. הטיפול מכוון בראש וראשונה נגד הגורם, וזאת במידה ונמצא גורם הניתן לטיפול. במקרים בהם לא נמצא הגורם, או במקרים בהם נמצא גורם שאינו ניתן לטיפול (למשל נוירופתיה גנטית) ניתן טיפול סימפטומטי, דהיינו טיפול המכוון להקל על הסימפטומים. כיום קיימות תרופות רבות ויעילות לטיפול במגוון הפרעות התחושה מהן סובלים חולי נוירופתיה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב