דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דודי שמש חוסכים אנרגיה 

מאת    [ 04/01/2009 ]

מילים במאמר: 617   [ נצפה 3823 פעמים ]

דודי שמש חוסכים אנרגיה ברמה הלאומית - נכון. בישראל שיעור החיסכון מגיע לכדי 4% מצריכת האנרגיה הארצית - שיעור החיסכון הגבוה בעולם. דודי שמש טובים לשמירה על איכות הסביבה - הדעות חלוקות. דודי שמש אמנם חוסכים באנרגיה הדרושה לחימום מים, אך ייצורו של כל דוד שמש כרוך בהשקעת אנרגיה מרובה וצורך חומרים יקרים שאינם מתכלים בקלות: ברזל ונחושת, זכוכית ואמייל, פח, צבעים, חומרי בידוד ועוד. גם הובלתם של דודי שמש והתקנתם הן פעולות שצורכות אנרגיה ומשאבים רבים. מהבחינה האסתטית, דודי שמש מהווים ברוב המקרים מפגע של ממש. התקנת דוד שמש פוגעת בגג - רק אם דוד שמש זה מותקן שלא לפי התקן המחייב, או בידי מתקין בלתי מקצועי. שתי סכנות עיקריות בהתקנה לקויה של דודי שמש - פגיעה בבידוד של גג שטוח או פגיעה ברעפים של גג רעפים. בשני המקרים, התקנה לקויה של דוד שמש עלולה לגרום נזילת מים בגג. יש סכנות בטיחותיות בהתקנת דודי שמש - נכון. דוד שמש או קולטי שמש שאינם מחוזקים כהלכה עלולים להתעופף ברוח חזקה, וזו סכנה של ממש. התקנת דוד שמש על גג רעפים מסוכנת בגלל השיפוע; הרמה והתקנה של דודי שמש וקולטים כבדים צריכה להיעשות בזהירות כדי למנוע פגיעה; והחיבורים החשמליים של דודי שמש עם גוף חימום חשמלי חייבים להתבצע על-ידי חשמלאי מוסמך בלבד.

רוצים לדעת עוד? כנסו לאתר אידיאל דודי שמש

דודי שמש הם חלק כל כך בלתי נפרד מהווית החיים הישראלית עד כי איננו מקדישים להם תשומת לב אלא במקרה תקלה. הבה נבחן כמה מיתוסים, אמונות והנחות בדבר דודי שמש ונבדוק האם הם נכונים או לא:  דוד שמש הוא המצאה ישראלית - נכון. אמנם כבר ב-1777 נבנה בשויצריה מתקן דמוי דוד שמש לצורך חימום מזון, אך דוד שמש כמתקן לאספקת מים חמים הומצא בישראל בשנות החמישים על ידי ד"ר צבי תבור, בתמיכתו הישירה של דוד בן-גוריון. החברה הראשונה (בישראל ובעולם) שהחלה לייצר דוד שמש בייצור מסחרי היתה חברת מירומית.
החוק בישראל מחייב התקנת דוד שמש בכל בניין חדש - נכון. החוק התקבל בשנת 1980, ופטורים מהתקנת דוד שמש רק בניינים בעיר העתיקה בירושלים ובניינים רבי קומות ששטח הגג בהם אינו מספיק עבור דוד שמש לכל הדירות. החוק גם מחייב התקנת דוד שמש וקולטים המצוידים בתו תקן בלבד.

דוד שמשי שהתרמוסטט (של גוף החימום החשמלי) שלו מקולקל עלול להתפוצץ - במקרים נדירים מאוד בלבד. התקן מחייב התקנת שסתום פורק לחץ בכל דוד שמש כדי למנוע סכנת פיצוץ, ורק אם שסתום זה מקולקל יש סכנה של עליית לחץ מסוכנת. גם במקרה כזה, הסבירות היא שצינור יתבקע או יצא ממקומו - כמעט לא ידועים מקרים בהם דודי שמש התפוצצצו. בחורף חייבים להשאיר ברז מטפטף כדי למנוע קפיאת מים בקולטים של דודי שמש - זה נכון כמובן רק באזורים בהם יורדת הטמפרטורה אל מתחת לאפס, ורק אם מותקנים דודי שמש עם קולטים ממודל ישן מאוד שאינם מצויידים בפקקי נחושת מיוחדים שנועדו למנוע בעייה זו. דודי שמש חייב להיות מותקן גבוה יותר מאשר הקולטים - נכון. קיימים אמנם מודלים של דודי שמש בהם אין הפרש גבהים כזה, אך הם בדרך כלל פחות יעילים. במקרים מיוחדים בהם אין הדבר אפשרי, או במקרה של קולטי שמש שמשרתים בניין רב דירות, סחרור המים מתבצע בעזרת משאבת סחרור מיוחדת.

דודי שמש נסתמים עם הזמן - נכון, למרבה הצער. המים בישראל "קשים", כלומר מכילים שיעור גבוה של סידן, וזה שוקע בתוך דודי שמש ובתוך קולטי שמש בצורת אבנית. קולטי השמש רגישים יותר לאבנית מאשר דוד שמש עצמו, משום שהצינורות בהם דקים וקשים לגישה ולניקוי. עוד אביזר הנפגע קשות מאבנית הוא גוף החימום החשמלי שמותקן כמעט בכל דוד שמש כיום. הדרך הטובה ביותר להתגבר על בעייה זו היא ניקוי תקופתי של דודי שמש וקולטי שמש. לסיכום, דוד שמש הוא מוצר עממי שמצוי בכל מקום. ייצורו והתקנתו של דוד שמש אינם חופשיים מבעיות, אך ייצור והתקנה בהתאם לתקן הישראלי המחייב נותנים מענה ראוי לכולן. אין בשום פנים לרכוש או להתקין דוד שמש שלא בהתאם לתקן!

נט-סטייל אתרים הינה חברה המתמחה בעיצוב אתרים, בניית אתרים במחירים אטרקטיבים
ביותר. שרות קידום אתרים ניתן חינם ללקוחותינו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב