דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגדלת אחוזי ההצבעה בבחירות הכלליות 

מאת    [ 04/01/2009 ]

מילים במאמר: 1626   [ נצפה 4748 פעמים ]

הגדלת אחוזי ההצבעה בבחירות הכלליות

רקע כללי

הבחירות לכנסת ישראל ה-18 הולכות וקרבות (חרף הלחימה בדרום,יתכן והן ידחו יתכן ולא) כאשר ב-10 לפברואר 2008 עם ישראל ילך פעם נוספת לקלפיות ויבחר את המפלגות לכנסת וכולנו כבר מצפים בקוצר רוח לתוצאות שיתפרסמו לאחר מכן.

שיעור ההשתתפות הנמוך בבחירות לרשויות המקומיות עורר דאגה במערכת הפוליטית ובקרב האזרחים. ואכן זו תופעה מדאיגה, המצביעה על בעיה של מימוש אחד מערכיה המרכזיים של הדמוקרטיה הקובעת השתתפות האזרחים בקביעת איוש הגופים שיקבלו החלטות הנוגעות להם. תופעה זו הובילה גורמים שונים להציע  לפחות ארבעה הצעות חוק לחובת הצבעה בבחירות כלליות. במדינתנו ישנה מגמה רבת שנים של ירידה באחוזי ההצבעה, אשר הגיעה לשיאה בבחירות לכנסת ה- 17 כאשר  רק 63.5% מאזרחי ישראל בעלי זכות הצבעה טרחו ללכת קלפי ולממש את זכותם ולהצביע וזאת במדינה שרק בעשור הקודם היה בה אחוז הצבעה גבוה במיוחד - כ-80%.ויש הרואים בירידה התלולה באחוז ההצבעה סכנה לדמוקרטיה.

בפרט שמדינת ישראל הולכת בעתיד הקרוב לקבל החלטות מכריעות ושנויות במחלוקת שחוצות את העם בנושאים של חיים ומוות וגבולותיה העתידיים של המדינה. כך למשל, לממשלה שתתבסס על רוב מתוך 50% הצבעה יהיה הרבה יותר קשה להגיע להסכם שלום או לפנות התנחלויות מאשר לממשלה שתתבסס על בחירות עם 85% הצבעה. ואכן יש חשיבות רבה לקבל תוצאה בבחירות למלוא רצון הרוב הבוחר ולא למיעוטו.

אחוז הצבעה או שיעור הצבעה, הוא חלקם היחסי של המצביעים בבחירות בפועל, מתוך כלל האוכלוסייה בעלת הזכות להצביע, מבחינת החוק. אחוז ההצבעה עלה במשך שנים רבות בעולם כולו, אך מאז שנות ה 60 יש נטייה לירידה באחוזי ההצבעה ברוב המדינות הדמוקרטיות המבוססות. אחוז הצבעה נמוך נחשב לרוב לבלתי-רצוי ובצדק, מאחר והדבר משפיע באופן נחרץ על תוצאות הבחירות.

 ישנו ויכוח מה הם הגורמים המשפיעים על % ההצבעה, וכיצד להעלותו. למרות מחקרים שנערכו בנושא, המומחים חלוקים על הסיבה לירידה באחוזי ההצבעה, והסיבות לכך מיוחסות למגוון של גורמים בגון, כלכליים, דמוגראפיים, תרבותיים, טכנולוגיים ומוסדיים אך בעיקרן הן:

א.חוסר שביעות רצון מהממשל בגין שחיתויות מצטברות, חוסר מעש או סיבה אחרת.

ב.אי אכפתיות מי יהיה בשלטון כי לא חשוב להם.

ג. צעד מחאה כנגד המערכת כולה.

 

מהנעשה בעולם

המושג "חובת הצבעה" מתייחס לחובה שהמדינה מטילה על בעלי זכות ההצבעה, להצביע ביום הבחירות. אי-ציות לחובה האמורה עלול לגרור הטלת סנקציה (אם כי לא בהכרח), שכן ישנן מדינות בהן מדובר ב'הצהרה' בלבד ולא יותר מכך.

במדינות שונות ישנם דפוסי הצבעה שונים.בארצות הברית למשל מצביעים חצי מן הקולות הכשירים בלבד, אך באוסטרליה ובמלטה, שבהן ישנה חובת הצבעה,מצביעים תשעים וחמישה אחוזים מכלל בעלי הזכות להצביע.

המדינות שיש בהן חובת הצבעה בבחירות לפי המחקר מ- 2001 הם: אוסטרליה, אורוגוואי, איטליה, אקוודור, ארגנטינה, בוליביה, בלגיה, ברזיל, גבון, גואטמלה, הונדורס, טורקיה, יוון, לוקסמבורג, ליכטנשטיין, מצרים (רק גברים), מקסיקו, נאורו, פיג'י, הפיליפינים, פרגוואי, פרו, צ'ילה, קוסטה-ריקה, קפריסין, הרפובליקה הדומיניקנית ותאילנד. 

 

מה בכלל מניע בני אדם להצביע בארצם?

ההנחה הרווחת אצל מדענים ולאור מחקרים שנעשו ברבות הימים הסיבות להנעת בני אדם להצביע הם:

  * עמידה בציווי החברתי להצביע.

  * אישור הנאמנות של היחיד למערכת הפוליטית ולמפלגה.

  * ביטוי להעדפה המפלגתית (מרכיב זה ידוע גם כ"הצבעה מבטאת", שעיקרה הצבעה על מנת להביע תמיכה, ולא ציפייה לתוצאה כלשהי)

  * קבלת אישור לחשיבות עצמית של היחיד למערכת הפוליטית.

  * פעילות המעניקה סיפוק לאלו המתעניינים במערכת הפוליטית והמפלגתית.

 קיימות מספר סנקציות אפשריות המוטלות על מפרי החובה להצביע והם:

א.חובת מתן הסבר - בעל זכות הצבעה שלא הצביע בבחירות חייב להציג הסבר סביר לאי השתתפותו בבחירות על מנת להימנע מנקיטת סנקציות נוספות כנגדו (ככל שאלה קיימות).

ב קנס כספי

ג.מאסר (יש לשים לב שגם במקרים בהם מוטל קנס- אי תשלום הקנס עלול לגרור מאסר, אך במקרים אלו המאסר הינו בגין אי התשלום ולא בגין אי ההצבעה)

ד.פגיעה בזכויות הניתנות לאזרחי המדינה -בין השאר, תיתכן שלילת זכות הצבעה או פגיעה בזכויות סוציאליות,לדוגמא

בבוליביה:אי הצבעה עשויה לגרור ביטול זכאות למשיכת שכר בתקופת שלושת החודשים לאחר מועד הבחירות; בסינגפור:בעל זכות ההצבעה שנמנע מלהצביע נגרע שמו ממרשם המצביעים עד אשר יספק הסבר לאי הצבעתו

ה.שונות - לדוגמא, בבלגיה, יתכן קושי בקבלה לעבודה בסקטור הציבורי. ביוון: יתכנו קשיים בקבלת דרכון או רישיון נהיגה חדשים.

 ומה אצלנו?

בארצנו הקטנה כאמור אין חובת הצבעה ויותר מכך, נהוג בקביעת יום שבתון כללי  במשק ביום הבחירות הכלליות, מתוך כוונה לעודד את הגעת המצביעים לקלפיות וכדי שלא יפסידו שעות או יום עבודה עבור מימוש זכותם להצביע. ולמרות הטבה זו אחוזי ההצבעה הולכים ופוחתים. כשעלות יום שבתון בבחירות מוערך על ידי כלכלנים שונים בכ 700.000 שקלים.( לא כולל עלות מערכת הבחירות  בכללותה)

 לאור זאת החלו בכנסת להסיק מסקנות מאחוז ההצבעה הנמוך בבחירות האחרונות. והתגבשו כבר ארבעה הצעות חוק הקובעות, שרק מי שיביא למקום העבודה אישור מוועדת הקלפי שהצביע, יקבל שכר על יום החופש בבחירות.

ההצעות עלו לדיון במליאה לפני זמן לא רב אבל ללא הצבעה. זאת משום שוועדת השרים לחקיקה החליטה להתנגד להן - דבר שעלול היה לגרום לדחייתן שכן ההחלטה מחייבת את הקואליציה. כיום בתקופת הבחירות וודאי של עוסקים בכך.

 בעד ונגד הטלת חובת הצבעה על אזרחי המדינה

 נימוקים בעד חובת ההצבעה בבחירות.

א.מאחר ואי הצבעה מהווה סכנה לדמוקרטיה,יש לחייב בחוק את ההצבעה.

ב.יאפשר לקבל תוצאות אמיתיות של רב בעלי זכות הבחירה.

ג. ממחקרים השוואתיים בעולם עולה כי חובת הצבעה מגבירה את שיעור ההשתתפות בשיעור הנע בין 7-16 אחוזים.

ד. תאפשר הגדלת השתתפות האזרחים בקביעת איוש הגופים שיקבלו החלטות הנוגעות להם.

ה. עלייה בשיעור ההצבעה עשויה לעורר השתתפות ועניין גדולים יותר בפעילויות פוליטיות נוספות.

ו. עלייה בשיעור ההצבעה עשויה להשפיע על הקטנת ההוצאות הכספיות הכרוכות בתעמולה שתכליתה לשכנע בוחרים להצביע.

נימוקים נגד חובת ההצבעה בבחירות

א.פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות פוליטית היא בסך הכול וולונטרית.

ב. אי אפשר לשלול את יום החופש, משום שמקומות עבודה רבים מושבתים, וגם מי שרוצה אינו יכול לעבוד בהם.

ג. אלה שיחויבו לבוא להצביע עשויים לנקוט הצבעת מחאה נגד המערכת כולה, פתקים לבנים ופסילת קולות מכוונת. מחאה כזו עלולה לאיים על יציבות המערכת הפוליטית יותר מאשר אי-השתתפות.

ד. היא  מעלה את שיעור ההשתתפות באופן שווה, ללא הטיה מעמדית וכך למעשה מחזקת אידיאלים דמוקרטיים של השתתפות פוליטית ושל שוויון.

ה. הצבעת החובה כופה את עצמה על אנשים שאין להם עניין פוליטי והם חסרי ידע פוליטי, ושסביר שלא יקבלו הכרעה שקולה באשר להצבעה וזה שוב עשוי לעוות את תוצאות הבחירה.

ו. היא  עלולה להגדיל את שיעור הקולות הפסולים בשל ידע לא מספק על הליך ההצבעה או אי-ידיעה של השפה בעיקר בקרב עולים חדשים.

ז. הקושי במימוש אמצעי אכיפה והעליות הכרוכות בכך.

 כאמור בקביעת חובת הצבעה נמצא שיש בה  משום פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות פוליטית היא וולונטרית.וכמו כן, אין ערך רב להטלת חובת הצבעה בלי הפעלת מערך אכיפה,לפיכך, מן הראוי לשקול אמצעים אחרים לעידוד הצבעה, תוך נקיטת סנקציות נגד מי שבוחר שלא להצביע .היו גם רעיונות של הטלת קנס למי שלא מממש את זכותו להצביע.

כמצויין בסעיף ז' לעיל נמצא כי קיים קושי באמצעי אכיפה: כלומר עלויות האכיפה הם גבוהות לעין ערוך מעלויות הגבייה שלא לדבר על הקמת מערכות אכיפה נדרשות של איתור הלא מצביעים על פי החוק, וגביית הקנס שיוטל.

 אין מחלוקת על כך ,שאילו היה מוטמע החינוך, והחדרת התודעה לחשיבות הנושא בכך כבר בגיל צעיר, המצב היה טוב בהרבה, אך זה כבר עניין לשנים.

 הצעה לפתרון-שיטת "המקל והגזר"

מאחר וקיימת חשיבות רבה להגדלת אחוזי ההצבעה, מן הראוי לשקול גם אמצעים אחרים לעידוד ההצבעה,לדעתי יש לאחוז בפתרון של "המקל והגזר".

בצד  פתרון "הגזר"

הצעה פשוטה בתכלית, שכל מי שבא להצביע יקבל בתום ההצבעה עם החזרת תעודת הזהות לידיו מיו"ר הקלפי 50 שקל בשובר למצביע המזכה אותו בסכום זה עבור מימוש הזכות. אמנם זה לא סכום גבוה, אך מספיק  שזוג מצביעים שמקבל את התמריץ, הדבר יאפשר לו ללכת בתום ההצבעה וליהנות בבית קפה סמוך, או רכישת מתנה לילד,או לנכד, או למטרה אחרת.

מאחר וישנם למעלה מ 4.5 מליון בעלי זכות בחירה, הרי שמדובר במקרה וכל בעלי זכות הבחירה יגיעו לקלפי, בכ- 225.000,000 שקל,והרי לא כולם יגיעו ב100%,  אז יהיה פחות מכך.

אפשרות אחרת, כל מי שממש את זכותו להצביע, יינתן לו תמורת אישור ההצבעה, זיכוי ממס ההכנסה בסכום של 100 שקל.

 ולשאלה מאין יבוא הכסף? נכון, אפשר לוותר על יום השבתון  ביום הבחירות שעלותו כ-700.000 שקל, כאשר העודף ישמש  למימון פתרון "המקל ".או לחילופין לקבוע מתוך הבנה שזה מחיר ההחלטה ושזה אכן  שווה את הדמוקרטיה במיטבה.

 

בצד הפתרון של "המקל"

לחייב בחוק שקיימת חובת הצבעה בבחירות לכל בעלי זכות הבחירה הכשרים.

כל רשימות הלא מצביעים הכשרים יועברו לאחר סיום הבחירות באופן מרוכז למשרד הפנים ולמוסד לביטוח לאומי לצורך הגבייה,כיום בעידן הקידמה והמחשוב אין כל בעיה בנושא.והרי כל אחד מקבל כסף מהמדינה במיוחד מהמוסד לביטוח לאומי :קצבאות ילדים לילדים,ביטוח  נכות,קצבת זקנה,קיצבת סיעוד,דמי אבטלה  ועוד...לדעתי יש לנכות מהתשלום עצמו של המדינה אם תוך 90 יום לאחר הבחירות לא הציג אישור רפואי וכדומה.

 אופציה נוספת: במשרד הפנים יהיה נתון בצבע אדום,לכל אדם "הלא מצביע" בבחירות, וכאשר יבוא לקבל שרות בעניין תעודת הזהות או דרכון, יגבה ממנו כ-500 שקל עלות הקנס כולל עלות הגביה  על הפרת חובת ההצבעה, אחרת הוא לא יטופל ולא יקבל שירותים.

בנוסף לכך, במערכת המוסד הביטוח הלאומי גם יהיה נתון בצבע אדום על אדם "הלא מצביע" ותתקיים עימו התחשבנות כמו עם כל אזרח בצד הזכות או החובה עד שהקנס בס"כ 500 שקל יקוזז.

 מי שיבחר לא לממש את זכותו להצביע גם בבחירות לאחר מכן בהתאם לחוק, לגביו יוכפל הקנס והוא יכנס למערך גבייה מתקדם .

עלויות לכסוי האכיפה בשיטה זו, יכוסו מהעודף שיישאר מביטול יום השבתון, ועוד יישאר עודף.

 

לסכום, בטוחני שיישום ההצעה יגדיל את אחוזי ההצבעה באחוזים ניכרים.

 גרשון אקשטיין,רעננה

סופר ופובליציסט


מקורות:

1."עידוד ההצבעה לבחירות ברשויות המקומיות-המכון הישראלי לדמוקרטיה,מאת:גידי רהט -1998

2.חובת הצבעה בבחירות והסנקציות בגין הפרתן מאת:מרכז המחקר והמדע בכנסת-3112.07.

3.ויקפידיה האנציקלופדיה החופשית-אחוזי הצבעה בבחירות.

4."רוצה שכר?רוץ להצביע" מאת:שחר אילן,"הארץ"-16.7.07

5."להצביע זכות או חובה" המכון הישראלי לדמוקרטיה-1998

6. "חובת הצבעה בבחירות מוניציפאליות" מאת:חיים בן חיים ,אומדיה.11.1.08.

7.יו"ר ועדת החוקה בכנסת "לבטל את יום השבתון בבחירות.מאת:ענת וולפסון,yant  24.11.08.


גרשון אקשטיין , ( 66 )סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.

אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל: grshone@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב