דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך לפוסטמודרניזם 

מאת    [ 01/01/2009 ]

מילים במאמר: 340   [ נצפה 3732 פעמים ]

חינוך לפוסט מודרניזם

כידוע, הפוסט מודרניזם קורא תגר על העידן הפוסט מודרני. הוא מבטל את סיפורי העל, מבקר את המתודה המתמטית כמתודה מרכזית, הוא מבצע דה-קונסטרוקציה למבנים הישנים ושולל כל אמת יחידה. לדידו, "היש, אינו יכול להיות מוכל בשיטה אחת ויחידה.
לעומת זאת, יש הטוענים שתחת הנרטיב המודרנית הפוסט מודרניזם מציע מאפיינים כגון: אקלקטיות, סובייקטיביות ודה-קונסטרוקציה. פרמטרים שמובלים את החברה לתרבות של קיטש, פטיש ונהנתנות. לדעתם, מעבר לרעיון השלילה הפוסט מודרניזם אינו מעמיד כל אלטרנטיבה איכותית המאפשרת התמודדות עם ההוויה האנושית.
לדידי, הפוסט מודרניזם אינו מציע דבר למעט בחינת מחודשת של "סיפורי העל". הפוסט מודרניזם מאפשר לגיטימציה לתתי זרמים שאינם נמצאים בנתיב המרכזי (בפרדיגמה). הוא נותן לגיטימציה לקבוצות שנדחקו לשוליים ע"י המתודה והשיטה. הוא מעודד דיאלוג בין גישות ומחשבות. ברם, הוא תמיד משאיר את זכות הבחירה לחברה האנושית.
בשונה מהעידן המודרני הפטרנליסטי - זה הקובע עבורנו ובשבילנו מה הטוב והיפה. הפוסט מודרניזם מעודד את זכות הבחירה. במילים אחרות, העידן המודרני פעל בדומה לגישה התיאולוגית, אם כי במתודה אחרת. שהרי לשיטתו, יש רק דרך אחת להשיג את האמת האלוהית. לעומתו, הפוסטמודרניזם מאפשר פלורליזם רעיוני, גישה המודעת למוגבלות האדם לחקור את העולם מעבר להכרתו.
בנוסף, אני דוחה את הטענה כי בפוסט מודרניזם טמון זרעי הניהיליזם. לדידי, שבירת הערכים, בחירה בנמוך ובמכוער הם לא יותר מסיסמאות ריקות. יש לזכור כי את העידן המודרני, עליו אנו כל כך מגנים, האשימו בהאשמות חמורות לא פחות , כגון כפירה באלוהים.
על מנת לשמור על ערכי התרבות החשובים לבריאות ולהמשכיות החברה עלינו להעצים את יכולת החברה לחשיבה ביקורתית. לא לשלול כל דבר, אך גם לא לקבל בעיניים עצומות כל רעיון ושיטה. ללמד את החברה שבחירה חופשית אינו בהכרח בחירה בנמוך, במכוער וברע. שהטוב והרע יחסיים הם, לא מושלמים אך בהחלט משלימים. שלחברה יש הרבה גוונים, צורות וצבעים, והשונה הוא לא בהכרח מכוער, נהפכו - פעמים רבות הוא היפה. שהיקום אינו ניתן לבחינה על ידי מידור דיסציפלינארי, שהמדע אינו יכול לבצע כימות של רגשות, והשלם יותר מסכום חלקיו.
לסיכום, פוסט מודרניזם מתעלה מעל החוקים, הנורמות והקיבעון. לעומת זאת, הוא מחויב בחינוך והכוונה, וכל זאת לשם השגת מטרותיו. חברה שתתחמק מאחריותה זו, בהחלט מסוגלת ועלולה לחטאו בניהיליזם שתביא לחורבנה.
ד"ר מרדכי גד-אל נשיא
מומחה לפילוסופיה פוסטמודרנית, ולחקר התרבות.

מרצה במכון הטכנולוגי - HIT , בפקולטה לעיצוב של סמינר הקיבוצים ובמרכז האקדמי רופין.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב