דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אריכות חיים בחיות מחמד 

מאת    [ 30/12/2008 ]

מילים במאמר: 835   [ נצפה 2372 פעמים ]

מאת: דר. דליה רוזנבאום - רופאה וטרינרית ודר. דורון נרי - רופא וטרינר
מרכז וטרינרי רמת השרון

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מעניינת וחיובית מאוד. הכלבים והחתולים שלנו מאריכים את תוחלת החיים שלהם ביחס לעשור ושניים אחורה. נהוג היה לחשוב שחתול כבן ארבע-עשרה הוא כבר קשיש ואילו כלב בין שתיים-עשרה נחשב זקן.כיום אנו עדים לכלבים שמגיעים בקלות לגילאי חמש-עשרה וחתולים שמאריכים חיים עד לעשרים ואף יותר.

ניתן למנות מספר גורמים אשר תרמו להארכת תוחלת החיים הממוצעת של חיות המחמד.תחילה יש לזכור כי תוחלת החיים של חיות מחמד מושפעת לא רק מתמותה טבעית כמו בבני אדם, אלא גם ממקרים של החלטה על המתת חסד. החלטה כזו מתבצעת לעיתים קרובות בעקבות ירידה באיכות חייו של הכלב או של הבעלים.בכדי להדגים זאת ניקח כלב שהתעוור כתוצאה מקטרקט בשתי עיניו ובעליו החליטו להמיתו כתוצאה מחוסר יכולת התמודדות איתו. כיום קיים פתרון לבעיה. ניתוחי קטרקט מוצעים לכלבים באופן שגרתי.

אז מה באמת השפיע על עליית תוחלת החיים?

מודעות בעלי חיות
ניתן לראות בבירור עלייה במודעות בעלים לצרכים, טיפולים מניעתיים ומצבי מחלה של חיות המחמד. המודעות מיושמת להלכה בביקורים אצל הוטרינר ודרישה לקבלת טיפולים מתקדמים ואיכותיים יותר.במקביל חברות המזון פיתחו במהלך השנים האחרונות מזונות איכותיים למתן שגרתי ומזונות רפואיים לשלל מצבי מחלה. מזון באיכות גבוהה הינו בעל חשיבות מכרעת באיכות החיים ובמניעת מצבי מחלה בכלבים.

טיפולי מניעה טובים
כיום קיימת הקפדה ניכרת יותר בכל הקשור לטיפולים המונעים מצבי מחלה.
בין הטיפולים ניתן למנות מעבר לחיסונים השגרתיים את הטיפול המניעתי להדבקה בתולעת הפארק. הטיפול הניתן בהזרקה ע"י הוטרינר, ניתן בכל שלושה חודשים ומונע הדבקה בתולעת הפארק הקטלנית.בעבר לא ידעו לזהות את מקור המחלה לא כל שכן לטפל בה וכך רבים מהכלבים שנדבקו בתולעת מתו בגילאים צעירים.

תחום בו חל שיפור משמעותי הינו הטיפול בטפילים חיצוניים כגון פרעושים וקרציות. בעבר היה נהוג היה להשתמש בחומרים קוטלי פרעושים וקרציות בעלי טווח בטיחות נמוך ומקרים רבים של טיפולים היו מסתיימים אף בהרעלות. כיום קיימים חומרים יעילים יותרת נוחים יותר ובעיקר בטוחים יותר לשימוש.

טיפול מניעתי נוסף, חשוב מאין כמותו, הינו ניקוי שיניים.ידוע כי בטבע חיה המאבדת את שיניה מהר מאוד מוצאת את מותה. אז נכון שחיות המחמד שלנו לא צריכות לשחר לטרף בכדי לאכול, אך עדיין בריאות השיניים ובעקבותיה חניכיים הינה מאוד חשובה.מחלות השיניים והחניכיים גורמות לכאב שבתורו הרבה פעמים מונע אכילה.מלבד זאת ריח פה רע מאוד, במקרים רבים, יכול להשפיע על החלטת בעלים באופן עקיף על המתת חסד בגיל מבוגר, בעיקר אם קיימת בעיה בריאותית נוספת.

ניתוחי עיקור וסירוס גם נכללים בתחום של טיפולי מניעה.כאשר מעקרים כלבות בגיל צעיר אנו מורידים ולעיתים מונעים כליל סרטן רחם, עטינים ודלקת רחם.במקרה של סירוס אנו מורידים את הסיכון ללקות בסרטן אשכים ודלקת בפרוסטטה.

טיפול מניעתי מסוג כירורגי-וטרינרי נוסף נפוץ יותר בחו"ל ומתבצע בגזעי ענק כגון דני ענק וסן-ברנרד.מדובר בגזעים בעלי נטייה להיפוך קיבה במהלך חייהם. בניתוח מניעתי מקבעים את הקיבה לדופן הגוף וכך מונעים מצב עתידי של היפוך קיבה. היפוך קיבה הוא מצב מסכן חיים שללא התערבות ניתוחית לא ניתן להבריא ממנו.

אבחון מוקדם של מחלות
עם התפתחות הרפואה הוטרינרית, קיימות היום שיטות אבחון מצויינות לגילוי מוקדם של מחלות רבות.דוגמא לכך ניתן למצוא בבדיקות דם חד-שנתיות אשר אנו עורכים לבעלי חיים מבוגרים וזקנים.בבדיקות אלה אנו מגלים מצבים רבים כגון אנמיה, אי ספיקת כליות התחלתי, אי ספיקת כבד התחלתי אשר אינם מתבטאים עדיין מבחינה קלינית בכלב.היתרון באבחון מוקדם של מחלות מסוג זה הוא אפשרות הטיפול בהם: במקרים רבים עקב הטיפול המוקדם אנו מצליחים לעצור או לעכב את התפתחות המחלות וכך להאריך את חיי חיות המחמד שלנו.

שיטה נוספת לאבחון מוקדם של מחלות היא הדמיה.דוגמא לכך ניתן למצוא בגזעי כלבים וחתולים מסוימים אשר מפתחים מחלות לב גנטיות. בגזעים אלו ניתן לבצע אקו-לב שהיא בדיקת אולטרא סאונד ללב המגלה מומים ומחלות לב.במידה ומוצאים בעיה ניתן לעיתים להתחיל טיפול אשר אם לא יפתור (ניתוח לדוגמא) ניתן לפחות להאט את קצב התקדמותה.

טיפולים מתקדמים
כיום קיימים טיפולים רבים אשר בעבר לא היו אפשריים.אחת הדוגמאות הבולטות שכבר צוינו בכתבה, זו היא ניתוח הקטרקט. זו היא דוגמא אחת מני רבות.ניתן לומר בוודאות כי בחמש עשרה השנה האחרונות חלה התקדמות חסרת תקדים באמצעים הטיפוליים אותם ניתן להעניק לחיות המחמד.

דוגמא בולטת נוספת הינה אפשרויות הטיפול בחיות חולות סרטן. חיית מחמד שאובחנה לפני כעשרים שנה עם מחלת הסרטו לרוב היתה מקבלת טיפול תומך בלבד במטרה להקל על כאביה ולעיתים אף היתה מורדמת. כיום מוצעות שלל דרכים להתמודד עם המחלה בכדי להאריך את חיי הכלב או החתול באיכות חיים טובה וללא כאבים. בין הטיפולים ניתן למנות טיפולי כמותרפיה שונים במינונים אשר אינם גורמים לתופעות לוואי חריפות ואף הקרנות לגידולים שאינם מגיבים טוב לטיפול תרופתי.

מכשור חדש לאבחון וניתוח המכיל סיבים אופטיים (אנדוסקופ, לפרוסקופ) משמש ללקיחת ביופסיות ואף ניתוחים ללא צורך בפתיחת הבטן. מכשור לייזר המאפשר יכולת דיוק גבוהה ברקמות רגישות. מכשירי הדמיה טובים יותר כגון פיתוח דיגיטלי של צילומי רנטגן ומכשור אולטרא סאונד המאפשר הדגמת איברים קטנטנים ואף זרימת דם בעורקים ובורידים. כל אלה תורמים ליכולת אבחון וטיפול ברמה גבוהה.

לסיכום: כפי שקורה בבני אדם תוחלת החיים של בעלי החיים גדלה גם היא ואנחנו מרוויחים עוד כמה שנים נפלאות עם חיית המחמד האהובה שלנו. לדעתנו החישוב המקובל, לפיו  שנת בן אדם שווה ל-7 שנות כלב/חתול אינה נכונה למאה ה21. בנתונים הקיימים, חישוב נכון יותר הינו שנת בן אדם שווה ל-5 שנות חיית מחמד.

ד"ר דורון נרי -רופא ומנתח וטרינרי
ד"ר נרי הוסמך באדינבורו ב-Royal (Dick) Veterinary College , בריטניה בשנת 1990 והוא חבר בקולג' המלכותי של הרופאים הוטרינרים. ד"ר נרי עבד בבית חולים וטרינרי גדול בלונדון כשנתיים. בינואר 1992 פתח את המרפאה המיועדת לחיות בית וחיות ואקזוטיות. בשירות המילואים שלו דורון הוא קצין רפואה בחיל-האויר והוציא לאור ספר בנושא הטיפול בכלבי שירות בהוצאת משרד הביטחון בשנת 2000. ד"ר נרי עובד ומתנדב כוטרינר ב-SOS חיות והיה הוטרינר הראשי של עמותת "תנו לחיות לחיות" במשך שנים רבות, כיום הוא מבצע את הניתוחים האורתופדיים והמקרים הרפואיים היותר מסובכים שלהם. המוטו המנחה אותו: לתת ולספק את השירות הטוב ביותר ללקוחות ולפציינטים
http://www.vets.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב