דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעה לפינוי שוכר - תקנות חדשות באות לעזרת בעלי דירות 

מאת    [ 29/12/2008 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 7351 פעמים ]

אחת ממכות המדינה בישראל, המוכרת לבעלי דירות רבים, הינה סיטואציה שבה שוכר מפסיק לשלם דמי שכירות או מסרב לפנות את המושכר בתום תקופת השכירות.

במקרים רבים נאלצו בעלי דירות לוותר לשוכרים על חלק מדמי השכירות או לאפשר להם לגור בדירתם במשך מספר חודשים ב"חינם" בשל העלויות הגבוהות של הגשת תביעה לבית המשפט ובשל פרק הזמן הארוך שעד לסיום התביעה אשר עשוי היה להגיע אף לשנה ויותר.

בחודש יוני 2008 פורסם "דו"ח הועדה לבחינת דרכי ייעול ההליכים המשפטיים" בראשותה של כבוד השופטת רות רונן אשר בו, בין היתר, הוצע לקבוע הליך משפטי מקוצר נפרד לתביעות לפינוי מושכר אשר חוק הגנת הדייר אינו חל עליו. הליך מקוצר זה נועד לנסות לפתור את חוסר האונים של בעלי דירות.

המלצות הועדה נתקבלו בחלקן על ידי שר המשפטים אשר פרסם ביום 28.12.2008 תקנות חדשות, הנקראות תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2), תשס"ח-2008.

במסגרת התקנות החדשות נקבע הליך משפטי חדש הנקרא "תביעה לפינוי מושכר" שאמור לגרום לכך שתביעות לפינוי מושכר שחוק הגנת הדייר אינו חל עליו יתבררו במהירות וביעילות.

בהתאם לתקנות, השלבים העיקריים של "תביעה לפינוי מושכר" הם כדלקמן:

בשלב הראשון יגיש התובע (למשל, בעל הדירה) לבית המשפט כתב תביעה שיוכתר במילים "תביעה לפינוי מושכר". כתב התביעה לא יכיל סעדים נוספים מלבד סעד הפינוי (התובע יוכל לתבוע סעדים אלו לאחר מכן בהליך נפרד). לכתב התביעה יצורפו תצהירי עדות ראשית של העדים, חוות דעת מומחה, אסמכתאות משפטיות, אם ישנן, והמסמכים הנוגעים לעניין הנדון.

בשלב שני יגיש הנתבע לבית המשפט כתב הגנה בתוך מועד שלא יאוחר משלושים ימים מהמועד שהומצא לו כתב התביעה. גם לכתב ההגנה יצורפו תצהירי עדות ראשית של העדים, חוות דעת מומחה, אסמכתאות משפטיות, אם ישנן, והמסמכים הנוגעים לעניין הנדון.

בשלב שלישי יקבע בית המשפט מועד לדיון בתובענה שלא יהיה מאוחר משלושים ימים מהמועד האחרון להגשת כתב ההגנה האחרון.

חידוש מהותי בהליך זה טמון בראש ובראשונה בכך שעל התובע והנתבע לצרף לכתב התביעה את כל העדויות, המסמכים והאסמכתאות שלהם. חידוש מהותי נוסף טמון בכך שהדיון הראשון בהליך אמור להתקיים בתוך לא יאוחר משישים ימים ממועד הגשת התביעה (בעוד שכיום עלול הדיון הראשון בתביעה להתקיים חצי שנה ויותר לאחר הגשת התביעה).

אחת מההנחות העומדות בבסיס ההליך המקוצר האמור הוא שבאמצעות הליך זה ניתן יהיה לפתור במהירות סכסוכים שבהם אין לשוכר כל טענת הגנה אמיתית וטובה מפני התביעה. במקרים כאלו, כך מניחים, ייפתר הסכסוך כבר בדיון הראשון שיתקיים בתוך לא יאוחר משישים ימים ממועד הגשת התביעה.

במקרים שבהם לא ניתן יהיה לסיים את המחלוקת כבר בדיון הראשון תמשיך התביעה להתברר במתכונת של תובענה ב"סדר דין מהיר".

הכללים החלים על הליך ב"סדר דין מהיר" קובעים, בין היתר, כי הדיון בתובענה יסתיים בתוך יום אחד, כי סיכום טענות בעלי הדין יהיה בעל פה ביום הדיון בתובענה לאחר סיום הבאת הראיות וכי עם תום הדיון בתובענה ולכל המאוחר בתוך ארבעה עשר ימים, ייתן בית המשפט פסק דין.



המידע המובא במאמר זה נועד לרקע כללי בלבד, הוא אינו מהווה משום יעוץ משפטי ואינו יכול להחליף את הצורך לבדוק את הוראות החוק הרלוונטיות (העשויות להשתנות מעת לעת), את היישום הנכון שלהם במקרה הנדון ואת הצורך להיוועץ בעורך דין.
הכותב הוא מייסד במשרד יריב דן, עורכי דין, המתמחה בתחומי ליטיגציה, משפט מסחרי לרבות תביעות בנושא http://www.ylaw.co.il/pages.yecms/expertise/נדלן_סילוק_יד > סילוק יד ופינוי מושכר .
משרד ראשי:
דרך מנחם בגין 52
מגדל סונול, קומה 11
תל אביב 67137
אתר: http://www.ylaw.co.il
מייל: info@ylaw.co.il
טל': 03-6872001



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב