דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיבות ופתרונות לדלקות חניכיים ומחלות חניכיים 

מאת    [ 28/12/2008 ]

מילים במאמר: 833   [ נצפה 11914 פעמים ]

סיבות ופתרונות לדלקות חניכיים ומחלות חניכיים

ד"ר גיא וולפין

 

גם אם השיניים בריאות וחזקות, הן מצויות בסכנה. גם אם מצחצחים ממש חזק ומספר פעמים ביום (וזו טעות...)
 כאשר צחצוח השיניים לקוי ואינו בשיטה הנכונה ובמברשת נכונה, נשארים שרידי מזון וחיידקים על השיניים. החיידקים נדבקים לשן בחוזקה ע"י דבק מיוחד שהם מייצרים, וממשיכים להתרבות, במיוחד במפגש בין השיניים והחניכיים ("כיסי חניכיים"). להצטברות זו קוראים "פלאק" או בעברית - "רובד". כאשר סידן (מהמזון ומהרוק) שוקע בפלאק הנ"ל, הוא מתקשה והופך לאבנית, שלמעשה בתוכה ממשיכים החיידקים לחיות ולהתרבות, ולהפריש את הרעלים לתוך החניכיים ולזרם הדם. התוצאה הישירה בחניכיים היא דלקת חניכיים, אשר עלולה להחמיר למחלת חניכיים כרונית, וכן לעלייה בשיעור הופעת מחלות סיסטמיות בגוף ו/או החמרתן (מחלות לב, הריון וסוכרת, למשל, הינם מצבים רפואיים שמושפעים לרעה או לטובה בקשר ישיר לדלקות חניכיים ומחלות חניכיים).

דלקת החניכיים שמופיעה בשלבים הראשונים נקראת ג'ינג'יביטיס, וכאמור הינה בגלל הפלאק החיידקי -Plaque Induced Gingivitis. החניכיים אדומים, נפוחים ומדממים בקלות. לפעמים יש גם רגישות למגע בחניכיים הדלקתיים. לעיתים יש גם ריח רע מהפה. בשלב זה עדיין אין נזק לעצם הלסת שמסביב לשיניים ולרקמות התומכות בשן, והדלקת בדר"כ תחלוף לאחר הסרת האבנית והפלאק וצחצוח איכותי בבית.

בשעת ההריון (בהשפעת ההורמונים) סימנים אלו לעיתים מחמירים, ובמקרים קשים גם העובר חשוף לסכנת זיהום, בגלל חדירת חיידקים מהפה אל זרם הדם דרך החניכיים הדלקתיים והמדממים. יש לזכור כי אין כל בעיה לבצע טיפולי חניכיים והסרת אבנית בהריון, ומומלץ לבצעם בכל 2-3 חודשים בהריון.

בשעת מחלות כלליות קשות (בגלל ירידה בכושר מערכת החיסון, כמו למשל בסוכרת), אנשים החולים במחלות לב או במחלות המפחיתות את יעילות המערכת החיסונית מומלץ להגיע לטיפולי חניכיים אחת ל 2-3חודשים, ולדאוג לרמת היגיינה אוראלית מעולה בבית. זאת מכיוון שמצב של דלקת וזיהום ממושך בחניכיים קשור גם לעלייה בלידות מוקדמות, סוכרת, התקפי לב ומחלות לב אחרות, שבץ מוחי ואף סרטן!

בקרב מעשנים כבדים מחלות החניכיים מחמירות יותר מהרגיל. כמו כן קיים קשר גנטי.

כאשר המצב הדלקתי בחניכיים נמשך לאורך זמן, והאבנית מצטברת מעל ומתחת לחניכיים, נראה החמרה בסימנים, ותחילת מצב של מחלת חניכיים דלקתית כרונית, המכונה פריודונטיטיס -Periodontitis. הסימנים יחמירו, ולעיתים מופיעים גם כאבים וקשיים באכילה. כיסי החניכיים יגדלו, והמרווח בין החניכיים והשן יגדל. במקביל גם תתחיל תופעה של נסיגת חניכיים ופגיעה בעצם שסביב השיניים, וכן ברקמות המחברות את השן אל העצם (כלל הרקמות הנ"ל מכונה "מנגנון התאחיזה", מהמילה "לאחוז"). השורשים ייחשפו יותר ויותר, השיניים תראינה ארוכות יותר, ויופיעו מרווחים בין השיניים בנקודות שבהן החניכיים נסוגו.

מחלת החניכיים מופיעה בשיעורים גבוהים יותר ויותר ככל שאנו מתבגרים, ובמיוחד אצל אלו שלא מבצעים טיפולי חניכיים לפחות פעמיים בשנה במרפאת השיניים. השורשים שנחשפים בדרך כלל רגישים לקור וכן נמצאים בסכנה לעששת הרבה יותר מאשר בכותרת השן, שכן אינם מצופים אמאייל. ככל שהמחלה תמשך ולא תטופל ע"י רופא השיניים או השיננית, הנזק לחניכיים ולרקמות התאחיזה יחמיר: נסיגת החניכיים תמשך, הדלקת סביב שורש השן תחמיר, והעצם שסביב השן תדלדל ותיספג. במשך הזמן השן תהיה פחות יציבה, ותחל להתנדנד. כאשר המצב יימשך ויחמיר, השן תתנדנד בצורה כזו שאי אפשר יהיה לאכול עליה מרוב ניידות ומרוב כאבים, ולבסוף תנשור או שיהיה צורך בעקירתה


ישנם סוגים שונים של פריודונטיטיס, והאבחנה המדוייקת של סוג המחלה ושל חומרתה תעשה ע"י רופא השיניים. במקרים מסויימים מומלץ להתייעץ עם פריודונט (מומחה למחלות חניכיים). כדי להשלים את האבחנה עוברים בדיקה של עומק הכיסים הדלקתיים סביב השן, וכן צילומי רנטגן מתאימים.

יש לזכור כי אם מאבדים שיניים בגלל מחלת חניכיים ממושכת, הרי שעצמות הלסת נפגעו מאוד, ולכן לרוב אי אפשר לבצע שתלים וכתרים בקלות, אלא יש צורך בפעולות כירורגיות לעיבוי עצמות הלסת בחזרה עוד לפני השתלים

רפואת השיניים המודרנית מבוססת בעיקר על חניכיים בריאים ועצמות לסת חזקות, ואי אפשר לבצע שיקום טוב לטווח ארוך ללא חניכיים בריאים


עזרה ראשונה לחניכיים


? אם יש לך דלקת חניכיים או מחלת חניכיים, כדאי לטפל בה בהקדם, לפני החמרת המצב. מומלץ להגיע בהקדם אל מרפאת השיניים, ולקבל טיפול לחניכיים ע"י רופא השיניים או ע"י השיננית. 
? את האבנית רק רופא שיניים או שיננית יכולים להסיר עם מיכשור מיוחד. המיכשור אינו פוגע בשיניים עצמן ואין חשש לבצע את הטיפול הנ"ל שוב ושוב.הקפידו שהרופא או השיננית לא יסתפקו רק בשימוש במכשיר החשמלי, אלא יבצעו גם הסרת אבנית ורובד במיכשור ידני, שכן ברוב המקרים המכשיר החשמלי אינו מנקה בדייקנות מתחת לקו החניכיים (והוא גם מכאיב, בדר"כ). 
? באותה הזדמנות גם צריך לבקש ולקבל הדרכה בשיטות צחצוח, בשימוש בחוט דנטלי ושטיפות פה, ייעוץ תזונתי ועוד. 
? את הפלאק (רובד החיידקים) הנכם יכולים להסיר ע"י צחצוח נכון במברשת מתאימה. ההמלצה שלי : מברשת עדינה ולא גדולה מדי, כדי שתגיע לכל פינות הפה. 
? במקרה שקיימיםרווחים בין החניכיים והשיניים מומלץ להיעזר במברשת בין-שינית (אינטר-פרוקסימלית),שנראית כמו סליל דק ואפשר להעבירה במרווחים אלו. 
? כמו כן מומלץ להשתמש בשטיפות פה נגד חיידקיםובחוט דנטלי. 
? שטיפות עם מי פה מסוג קורסודיל, תארודנט ומרידול עשויות לעזור, אך לא לפתור את הדלקת ולא להסיר את האבנית שגרמה לדלקת. לא מומלץ להשתמש בהן יותר משבועיים, שכן הן ידועות כמכתימות שיניים. 
? לעזרה ראשונה לחניכיים מדממים אפשר לגרגר מי מלח מספר פעמים ביום. אפשר גם לעסות את החניכיים עם שמן זית. אפשר גם לגרגר תה בבונג או תה קמומיל.

 

לקריאת המאמר המלא כולל תמונות לחץ כאן

ד"ר גיא וולפין


רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית


www.dr-guy.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב