דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אטקינס, מכורים לפחמימות או לפי סוג הדם 

מאת    [ 21/03/2006 ]

מילים במאמר: 632   [ נצפה 11595 פעמים ]

סוף סוף, אחרי חודשים ארוכים, החלטת לרדת במשקל. מזל טוב! מכל עבר שומעים פרסומים, גימיקים, טרנדים חדשים ואופנתיים ואלטרנטיבות שונות לדיאטות. במה כדאי לבחור? להלן סקירה של דיאטות פופולאריות והסבר מקיף עליהן. איזו דיאטה מתאימה לך?

דיאטת המכורים לפחמימות

ידועה גם בשמה "דיאטת האושר" או "דיאטת דרך המלך". דיאטה זו מבוססת על העיקרון של הורדת רמות האינסולין במשך היום.

אכילת פחמימות ובעיקר פחמימות פשוטות כמו סוכר, דבש, פירות ושתייה מתוקה גורמת להפרשת מוגברת של אינסולין המעודד בניית רקמת שומן, מגביר את התיאבון ובעיקר את הרצון למתוק.

הדיאטה קובעת כי יש לאכול 3 ארוחות ביום בלבד: שתיים מהן - דלות מאוד בפחמימות, ואילו השלישית יכולה להכיל (כמעט) כל מה שרוצים, וחייבת להסתיים לכל היותר תוך שעה.

יתרונות השיטה: לא צריך לוותר על מזון שאוהבים, יש מסגרת ברורה ומוגדרת. חסרונותיה: היא אינה מתאימה לכולם, בעיקר לא לילדים ולנשים בהריון והיא קשה לביצוע לאורך זמן.

דיאטת הלחם

דיאטה זו פותחה ע"י הדיאטנית הקלינית אולגה רז. היא מבוססת על הקשר בין דיאטה עתירת פחמימות מורכבות לבין עלייה של הסרוטונין בגוף. הסרוטונין הוא חומר שאחראי, בין היתר, על תחושת השובע, והוא נמצא ביחס ישיר לצריכת הפחמימות.


עקרונות הדיאטה: ארוחה כל 3 שעות, הימנעות מפחמימות פשוטות, מותר לאכול 8-12 פרוסות לחם קל ביום עם ממרחים לא מתוקים, מנת פרי אחת ליום, מנת יוגורט ביו או לבן אחד ביום וירקות ללא הגבלה. בשר רזה או דגים - 3 פעמים בשבוע במקום מספר פרוסות לחם. בארוחת הבשר / דגים לא ניתן לאכול פחמימה.

יתרונות הדיאטה: היא קלה לביצוע, יוצרת תחושת שובע, מאפשרת מגוון רחב של מזונות ומסייעת בהורדת כולסטרול ולחץ דם. חסרונותיה: תיאורית הסרוטונין אינה פועלת על כולם ויש לצורך תוספים של סידן ומולטיויטמין.

דיאטת אטקינס

עקרונות הדיאטה: איסור מוחלט על אכילת פחמימות, ואכילה כמעט בלתי מוגבלת של חלבונים ושומנים. התפריט יכול להכיל בשר אדום, גבינות שמנות, ביצים, מיונז, חמאה ומאכלים מטוגנים. אין לאכול סוכר, דבש, קמח ומוצריו, עמילן, תפוחי אדמה ואורז לבן. בשלב הראשון מותר לאכול כ-20 גר' פחמימות ביום ובשלב השני מותר להעלות את צריכת הפחמימות ל-40 גר' ביום.

יתרונות הדיאטה: יעילה מאוד בירידה במשקל ויוצרת תחושת שובע. חסרונותיה: חד גונית, קשה להתמיד בה, גורמת להשתנה מרובה ולאיבוד מלחים. עודף חלבונים בדיאטה עלול לגרום לנזק בכליות, בעיקר בקרב אנשים עם בעיה קלה או סמויה בכליות. עודף חלבון עלול לפגוע במבנה העצם ולגרום ל"בריחת סידן". הדיאטה חסרה במרכיבים חיוניים כמו סיבים תזונתיים וויטמינים, ולעומת זאת עשירה בשומן רווי וכולסטרול.

דיאטה לפי סוגי דם

בסיס הרעיון לשיטה הוא העובדה שסוגי דם שונים התפתחו עם השנים. העקרון מתמקד בקשר בין העידן בו התפתח סוג הדם, לתפריט ממנו ניזונו בני האדם באותו עידן. סוג דם O (הקדום ביותר) - מותר לאכול חלבון מן החי, פירות וירקות. אסור לאכול מוצרי חלב, דגנים וקטניות. סוג דם A - תפריט צמחוני, יש להימנע ממזון מעובד משומר, מוצרי חלב וביצים. סוג דם B - מותר בשר אדום ומוצרי חלב, דגנים, קטניות, ירקות ופירות. יש להימנע מעוף, הודו,סויה, אגוזים וגרעינים. סוג דם AB - יש להימנע מעוף,תירס עגבניות.

היתרון המרכזי של הדיאטה הוא שהקפדה על תנאיה אכן מביאה לירידה במשקל. החסרונות הבולטים שלה: אין לה כל הוכחה מדעית, היא מורכבת וקשה ליישום (בייחוד בקרב משפחות עם סוגי דם שונים),וכל תוכנית מוציאה קבוצה מסוימת של מזונות, דבר שעלול לגרום למחסור תזונתי. גם בדיאטה זו כמו האחרות צריכה מוגברת של קלוריות גורמת לעליה במשקל.

אז בכל זאת במה לבחור?

ראשית, סוד הקסם טמון במאזן אנרגיה שלילי, כלומר להוציא יותר אנרגיה ממה שאנו מכניסים,או במילים פשוטות: לאכול פחות ולשלב פעילות גופנית.

יש להרכיב תפריט מאוזן המורכב מכל אבות המזון, הכולל ארוחה עיקרית ו-2-3 ארוחות-ביניים; להעדיף פחמימות מורכבות עשירות בסיבים תזונתיים (כמו למשל לחם מחיטה מלאה, קטניות ואורז מלא); להעדיף חלבונים דלים בשומן וכולסטרול (כמו עוף, הודו, דגים רזים וגבינות עד 5% שומן); לא לשכוח מוצרי חלב, שהם המקור העיקרי לסידן; להעדיף שמן זית או קנולה; רצוי לשלב בתפריט דגי ים צפוניים (כמו סלמון); לצרוך 5-9 מנות ירקות ליום מכל הצבעים; ובנוסף להם עוד 3 מנות של פירות כל יום.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב