דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המהפכה השקטה של הכירורגים 

מאת    [ 21/03/2006 ]

מילים במאמר: 866   [ נצפה 7215 פעמים ]

בעשור האחרון מתרחשת מהפכה שקטה אך דרמטית בכל המקצועות הכירורגיים ברפואה והיא מתאפשרת כתוצאה משיפורים טכנולוגיים עצומים. מדובר בהחלפתם של ניתוחים רבים בפעולות העושות שימוש בטכנולוגיות ווידאו, הדמיה ולייזר תוך גרימת טראומה מינימלית למנותח - ניתוחים אנדוסקופיים.

מהו ניתוח אנדוסקופי? בניתוח מסורתי צריך המנתח לחתוך ולהפריד את הרקמות הבריאות העוטפות את האבר החולה כדי לטפל בו. לעומתו, הניתוח האנדוסקופי מאפשר גישה ישירה דרך חתכים זעירים אל האבר החולה, על ידי החדרת אנדוסקופ (מעין טלסקופ משוכלל המחובר למצלמת ווידאו זעירה) לתוך האיזור המנותח - חלל הבטן, החזה, ועוד, דרך מספר חתכים. דרך חתכים נוספים מוחדרים מכשירי ניתוח מיוחדים המאפשרים חיתוך והפרדה של רקמות, קשירה ו"הלחמת" כלי דם, ואף תפירת רקמות, והניתוח כולו מתבצע כאשר המנתח מתבונן במסך ווידאו גדול במקום במנותח. את החוסר בתחושת המגע של יד המנתח ברקמה מחליפה ראות מצוינת תוך הגדלה של עד פי 16, ותאורה טובה מאד. ניתוח אנדוסקופי בבטן נקרא לפרוסקופיה. ניתוח אנדוסקופי בחזה נקרא טורקוסקופיה.

מהם היתרונות של ניתוח אנדוסקופי?

לניתוחים אנדוסקופיים מספר יתרונות על ניתוחים פתוחים. בשל הטראומה הקטנה לדופן הגוף הטראומה הניתוחית כולה קטנה עשרות מונים מניתוח רגיל. מידת הכאב פחותה בהרבה, ומרבית החולים העוברים ניתוחים אנדוסקופיים, גם אם מדובר בפעולות מורכבות ביותר, יכולים להשתחרר מבית החולים בתוך 48 שעות מהניתוח ולחזור לפעילות רגילה לחלוטין תוך כשבוע. בנוסף, מכיוון שהכאבים קלים בהרבה, החולה נייד מאד תוך פרק זמן קצר ובכך נמנעים סיבוכים ריאתיים ותסחיפים (טרומבוזות) השכיחים ביותר באוכלוסייה מבוגרת.

מרכיב חשוב בסיבוכים בעקבות ניתוחי בטן וחזה גדולים הוא סיבוכים הקשורים לפצע הניתוח. בכ- 10% מהניתוחים ישנו זיהום בפצע הניתוח המאריך את אשפוזו ואת סבלו של החולה, ובהמשך נגרמים בקעים בצלקות הניתוח הדורשים ניתוחים חוזרים לתיקונם. גם סיבוכים אילו נדירים בעקבות ניתוח אנדוסקופי וזאת פשוט מכיוון שלחולה יש "הרבה פחות פצע ניתוח".

הטראומה הקטנה לדופן הבטן מאפשרת למנותח לחזור לפעילות גופנית מלאה, כולל לפעילות מאומצת, תוך כשבועיים מהניתוח ובכך יכול מנותח לחזור למעגל העבודה מהר מאד ולחסוך למשק כסף רב.

אילו ניתוחים ניתן לבצע בגישה אנדוסקופית?

בתחום הכירורגיה הכללית הניתוח האנדוסקופי השכיח ביותר הוא כריתת כיס המרה. ניתוח זה הוא ניתוח הבטן האלקטיבי השכיח ביותר, וכיום, וזאת תוך פחות מעשר שנים מאז בוצע הניתוח הראשון בעולם, מחליף הניתוח האנדוסקופי את הפתוח בעולם המערבי בקרוב ל- 90% מהמקרים. במצבי מחלה אחרים לא תמיד נכון לבצע את הניתוח בגישה אנדוסקופית, וזאת משיקולים של בטיחות הניתוח, מגבלותיו הטכניות והתאמתו לסוג המחלה, כמו במקרים מסוימים של סרטן.
בנוסף לניתוח זה מתבצעים כיום ניתוחים רבים בשיטות אנדוסקופיות, וניתן לחלקם לשלוש קבוצות:

1. ניתוחים מקובלים ומוכרים המתבצעים במרבית בתי החולים: הניתוח השכיח ביותר הוא כריתת כיס המרה. בנוסף מתבצעים במספר בתי חולים ניתוחים למניעת הזעת יתר בכפות הידיים, ניתוחים לכריתת התוספתן (אפנדיקס), ופעולות אנדוסקופיות לצרך ביופסיות מחלל הבטן או החזה.

2. ניתוחים מורכבים יותר המתבצעים במרכזים רפואיים בעלי מומחיות מיוחדת: במספר קטן של מרכזים רפואיים בארץ מתבצעים ניתוחים אנדוסקופיים מיוחדים. בניתוחי בטן מדובר בניתוחי קיבה נגד כיב ולמניעת עלית חומצה לוושט (רפלוקס), ניתוחים לכריתה של הטחול, יותרת הכליה, והכליה (אפילו כשמדובר בהוצאת כליה לצורך השתלתה), כריתה של חלקי מעי דק או גס, כריתה של גידולים תוך בטניים וכן ניתוחים לתיקון בקעים ("שבר") בדפן הבטן או בסרעפת. במקרה של ניתוחי בקע, לניתוח האנדוסקופי ישנו יתרון מובהק בעיקר בשל היכולת לחזור כמעט מיד לפעילות רגילה, והוא יעיל במיוחד לתיקון של בקע חוזר (שכבר תוקן בעבר) ובקע דו-צדדי.

3. ניתוחים ניסיוניים המתבצעים במסגרת הערכה ופיתוח של ניתוחים חדשים במרכזי מחקר גדולים: בעולם מתבצעים כיום במרכזים בודדים ניתוחים נסיוניים נוספים. בבטן, מתרכז הפיתוח בעיקר בניתוחים של כלי דם גדולים ושיפורים טכנולוגיים של ניתוחים קיימים. בניתוחי החזה המהפכה הגדולה שלבטח תהפוך ל"להיט" הוא ניתוח מעקפים אנדוסקופי. מהנסיון שנצבר בשנה האחרונה נראה כי ניתן לבצע ניתוח מעקפים בלב בטכניקה אנדוסקופית ולשחרר את החולה מאשפוז תוך פחות משתי יממות לאחר הניתוח. כיום נמצאים בפיתוח המכשור והטכניקה הניתוחית הכרוכים בכך.

תחומים נוספים הנמצאים במחקר בשלב ראשוני הם ניתוחים בעוברים בזמן ההריון כדי לתקן מומים מולדים טרם הלידה, ניתוחים ב"שלט רחוק" כאשר הכירורג מבצע את הפעולה על ידי שימוש במערכת רובוטית הנשלטת מרחוק, ומזעור נוסף של מערכות הניתוח כך שאת חלקם של הניתוחים ניתן יהיה לבצע דרך חתכים של מילימטר אחד בלבד.

בכל מקרה, מכיוון שתחום ניתוחים זה מתפתח במהירות רבה, רצוי תמיד לבדוק לפני ניתוח אם קיימת אופציה לבצעו בטכניקה אנדוסקופית, גם אם הדבר כרוך בהפניה לבית חולים המתמחה בתחום זה של כירורגיה.

איזו הרדמה נדרשת לניתוח לפרוסקופי?

במרבית הניתוחים יש צורך בהרדמה כללית.

למה עלי לצפות לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח מתעוררים בחדר ההתאוששות. ניתן לקבל טיפול נגד כאבים בנר או בזריקה. סוג כאב המיוחד לניתוחים לפרוסקופיים הוא כאב בכתפיים ובחזה העליון הנובע מגירוי של הגז בו מנפחים את הבטן. כאב זה חולף תוך כיממה ומגיב לתרופות נגד כאבים. כעבור מספר שעות מועברים למחלקה.

בדרך כלל ניתן לקום מן המיטה ולהסתובב כ- 6 שעות לאחר הניתוח. אם מרגישים טוב ניתן להתחיל לשתות ולאחר מכן לאכול.

את פצעי הניתוח מכסים פלסטרים קטנים וניתן להתקלח עם הפלסטרים ללא כיסוי. במקרה והפלסטר נופל ניתן להדביק על הפצע איספלנית רגילה, ללא חומר חיטוי מיוחד. בהרבה מקרים תפרי העור הם תת עוריים ואין צורך להוציאם.

לאחר השחרור, כיום או יומיים לאחר הניתוח, רצוי לנוח ולחזור לפעילות רגילה באופן הדרגתי. מכיוון שפצעי הניתוח מאד קטנים הכאבים לא קשים ונשלטים על ידי תרופות ביתיות נגד כאבים. אם מופיעים כאבים חזקים, חום, או הפרשה מרובה מאחד הפצעים יש ליצור קשר מיידי עם המנתח.

האם יש צורך במעקב מרפאה?

בשחרור מהאשפוז מוזמנים כל המנותחים לביקורת מרפאה תוך שבועיים מהניתוח.

ד"ר עמיר סולד מנכ"ל "המרכז לכירורגיה". מנתח כירורגי בכיר ומרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב. ד"ר סולד הוא מייסד החברה הישראלית לכירורגיה אנדוסקופית והיו"ר הראשון שלה.

אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב