דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קורה ליועץ המשפטי לממשלה 

מאת    [ 21/03/2006 ]

מילים במאמר: 723   [ נצפה 3798 פעמים ]

החלטות שגויות - או האיש טרם בשל לתפקידו. מאז כניסתו לתפקיד, מלוות את היועץ מזוז, הצהרות והחלטות, לא מאוזנות, לא מבוססות משפטית המעוררות מחלוקות משפטיות וציבוריות. ההחלטה לדחות את קביעת סל התרופות, כדוגמא, בשל כלכלת בחירות, היא שגויה ואין זה מתפקידו לעסוק בתקציבים רפואיים - כי מדובר בכלכלת חיים.


מאת: אברהם פכטר - עו"ד

רק לפני ימים ספורים, ספג היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סתירה קלה מבג"צ בנושא הצהרתו כי יש לפטר לאלתר את השר צחי הנגבי ממשרתו. ההצהרה נינתה בתשובה לעתירה לבג"צ שהגישה התנועה לאיכות השלטון, ובו בקשה צו מבג"צ להורות למ"מ ראש הממשלה מר אהוד אולמרט לפטר את השר צחי הנגבי, בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגדו.
העתירה, הסתמכה על הצהרתו של מזוז כי יוגש כתב אישום, ובכפוף לשימוע, נגד השר צחי הנגבי, בנושא המינויים פוליטיים שביצע במשרד לאיכות הסביבה בקדנציה הקודמת.
לעניין זה, כבר נדרשתי וכתבתי במאמר אחר, כי היועץ עשה בנושא זה שתי טעויות קרדינאליות, המצביעות על כך שהוא נותן הצהרות והחלטות טרם זמנן, טרם ביסוסם המשפטי ובכך חוטא לתפקידו.
להזכיר, בראיון טלוויזיוני בנושא החקירה של מינויים פוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, הצהיר מזוז, כי העביר את התיק לחקירת המשטרה, בציפייה ובתקווה שיוליד כתב אישום.
טעות מעין זו - אסור שתיעשה ע"י יועץ משפטי שהרי בהצהרתו הפומבית בנושא זה, הוא מאות למשטרה, כי עליהם לחקור ולהמליץ על הגשת כתב אישום, ובאשר לעצמו הוא "מסנדל" את עצמו להבטחה ציבורית - להגשת כתב אישום.
טעות שנייה - לא פחות אפקטיבית, ביצע היועץ כאשר הצהיר בתשובה לבג"צ, כי לדעתו יש לפטר את השר צחי הנגבי לאלתר, למרות שלא בוצע עדיין "שימוע" שאושר על ידו, לא הוגש כתב אישום לבית המשפט וההליך המשפטי והפרוצדוראלי לא הושלם. עמדה זו של היועץ למעשה מייתרת את מוסד "השימוע", או מבטלת אותו מעשית.
לא פלא איפה, שבג"צ נזף בעדינות ביועץ, הציע לו לזרז את "השימוע" ואז להגיש כתב אישום לבית משפט - אם ימצא לנכון.
מעשית, עם הגשת כתב אישום, על השר הנגבי להתפטר מהממשלה - בעקבות פסיקת בג"צ קודמת בפרשת השר דרעי וסגן השר פנחסי מש"ס.
כלומר: בג"צ אמר למעשה למזוז, אל תקפוץ מוקדם מדי, בטרם הנושא בשל, ואל תצהיר הצהרות בטרם זמנו. כאשר נכנס מזוז לתפקידו, כולם ציפו, שילד הפלא מנתיבות, שלא מזוהה פוליטית, לא מזוהה עם קליקה מסוימת בפרקליטות - יפעל נמרצות ובאקטיביות בשחיתות הציבורית והפוליטית, ויהיה לאימת המנהל הקלוקל.
בפועל, אין אמנם מחלוקת על ידעניתו, יושרו וכוונותיו הטובות - אך הביצועים שלו בשטח ובמיוחד הטעויות הגסות בהתנהלותו הציבורית והתקשורתית, מצביעים אולי על חוסר בשלות מספקת לתפקיד נכבד ורם זה.
סמוך לכניסתו לתפקיד, בכנס עורכי דין גדול באילת, הצהיר בהרצאה מרכזית שנשא, כי הוא מבין לליבם ונימוקיהם של "סרבני השירות הצבאי" - נושא שהיה "חם" בעת ההיא.
לאחר שקמה סערה ציבורית ותקשורתית, לפיו הובן כביכול, שהיועץ תומך או מזדהה עם "הסרבנים" - שרובם היו סרבנים פוליטיים, אידיאולוגיים ולא סרבני מצפון, ניסה מזוז לתקן את פליטת הפה האומללה, ע"י הסברים שונים, והצהיר שהוא נגד סרבנות כעקרון ויש לנקוט כלפיהם ביד חזקה.
הצהרתו האחרונה, שיש לדחות את ההחלטה בדבר "סל הבריאות", כי יכולה להיחשב לכלכלת בחירות אסורה, היא החלטה אומללה, לא אמיצה, לא מבוססת דיה, הגורמת עוול וסבל למאות חולים המצפים למרפא ומזור מהוועדה. החלטה שמצטרפת לשורה הארוכה של פליטות פה, או חישובים לא נכונים של בעל תפקיד כה מרכזי במערכת השלטון.
לומר, על וועדת סל התרופות שהיא וועדה פוליטית, או תוצאותיה יהיו בעלי השלכה של כלכלת בחירות, היא בבחינת לעג לרש לחולה והוספת סבל מעשי, נפשי ופסיכולוגי בל ישוער ומיותר על מאות חולים קשים.
הועדה, בה יושבים רופאים ונציגים מקצועיים ללא חלוקה מפלגתית, דנה בסוגיית סל הבריאות, מהיבטים מקצועיים רפואיים וציבוריים, כדי להקל על סבלם ומצוקתם של מאות חולים קשים. איך אפשר לומר, על החלטות אלה, שהן בבחינת כלכלת בחירות, אתמהה?
שהרי מדובר בבירור בכלכלת חיים ונקווה שזה לא יהפוך לקללת בחירות.
אמנם נכון, מדובר בתקציבים, בתוספות לתקציב המדינה ואולי בחריגות ממנו.
אבל זה עניינה של הממשלה או וועדת הכספים ולא של היועץ המשפטי לממשלה וגם אם יש ריח של פוליטיקה או חשש לכלכלת בחירות, אין המקרה של "סל הבריאות", או תרופות לסרטן היכולות להציל נפשות בישראל - צריכים להכנס לחישוב הפוליטי.
חבל שהיועץ, שעיני הציבור נשואות איליו בעניין התנהלות ציבורית משפטית נאותה של הממשלה שריה וגופיה - לא בשל עדיין לפי הדרכותיו והחלטותיו לתפקידו האתגרי.
היום (21.3.06) דחה בג"צ את העתירות נגד היועץ המשפטי לממשלה וקבע שוועדת סל הבריאות תתכנס לאחר הבחירות. יחד עם זאת, אסור להתעלם מהביקורת, ואי הנוחות שהשמיעו שופטי בג"צ על ההחלטה של היועץ, כלומר: מבחינה משפטית יבשה אולי צודק היועץ, אבל מבחינה אנושית מוסרית וחברתית - החלטתו אינה נבונה ואינה במקומה.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב