דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האווירה ''מורעלת'' - בשב''ס 

מאת    [ 19/03/2006 ]

מילים במאמר: 714   [ נצפה 6297 פעמים ]

מותו של "עד המדינה" - יוני אלזם בתאו, בכלא השמור, הוא חיסול קלאסי בנוסח המאפיה. המשטרה, השב"ס והפרקליטות - חטפו מרס קלאסי במשחק השש-בש שביניהם לפשע המאורגן. ההיתממות של גורמי אכיפת החוק - מגוחכת, הנימוקים מצחיקים. כל האלמנטים לסרט מתח - כבר נמצאים בפרשה - רק לצלם.


מאת: אברהם פכטר - עו"ד

"עד המדינה" - יוני אלזם, שאמור היה להעיד במשפטו של החשוד ברצח שמעון זריהן, נמצא מת בתאו מהרעלת "ציאניד, - ערב לפני עלותו לדוכן העדים. מבחינה משפטית, יש חשיבות ומשקל רב לעובדה, האם היתה כאן התאבדות מרצון או חיסול באמצעות רעל, או שאילצו אותו להתאבד עקב איומים ישירים עליו או על משפחתו. שהרי אם הוא הורעל או אולץ לשתות את הרעל, עדותו במשטרה כשירה להגשה לבית משפט, אם לא ניתן להוכיח רצח, העדות פסולה. בכל מקרה, הביצוע הוא של הפשע המאורגן.
יוני אלזם ז"ל - הורשע ברצח חנניה אוחנה, במסגרת המאבקים בעולם התחתון, על שליטה על כח, על מנהיגות, על טריטוריה.
אלזם הפך ל"עד המדינה", עבר למסגרת של תכנית ההגנה על עדי המדינה - לאמור: אדם המוחזק בבידוד, בהגנה מירבית, תוך הבטחות על שיפור בתנאים לאחר העדות, בבקרה מתמדת של מבקרים, מזון שתייה וכו', בקיצור אבטחה ושמירה מירבית.
בפועל, במציאות, מתוך העובדות המעטות שמודלפות ומתפרסמות בתקשורת - מתברר שמדובר בהתנהלות נוסח "חכמי חלם" - התרשלות וכשל בטחוני ניהולי מעורר תמיהות.
הפרשה של אלזם יכולה לשמש דוגמא מנחה לעקרון הראשון של חוק מרפי הידוע: "אם משהו צריך להשתבש זה בטח ישתבש" - ואידך זיל-גמור.
כמקובל ב"פשלה" ענקית מעין זו - כל הגורמים המעורבים מאשימים אחד את רעהו. השב"ס טוען שהמשטרה לא עדכנה אותם לגבי חשיבותה של ההפרדה, הבידוד וזהות המבקרים. המשטרה, כמובן טוענת שהשב"ס כשל והפרקליטות לא עדכנה את עצמה, כנראה בנעשה עם "העד" החשוב שלה.
אם לאסוף את כל הנימוקים התמימים לכאורה, והמצחיקים שנזרקים לחלל ע"י כל הגורמים המעורבים, מתברר שאכן כולם צודקים ויד ימין כנראה לא מתואמת עם יד שמאל - שלא לדבר על הראש ותפקודו.
איפה נשמע במקומותינו שעד חיוני וחשוב כמו אלזם, שכולם ידעו שהוא "מטרה" לחיסול ע"י ארגוני הפשע המאורגן, מנימוקים שונים ומרובים כמו: הרתעה, שליחת מסר ברור להווה ולעתיד לגבי עדי-מדינה, קיימים ופוטנציאליים - נשאר בכלא או בתאו - לפני מסירת עדותו החשובה והחיונית, ללא פיקוח ובקרה, ולא מועבר למקום מסתור.
אפוא נשמע במקומותינו, שערב העדות, יש לו ביקורים בתא של גורמים פליליים, ונמצאים שם כוסות קפה שלא יודעים מאיפה הגיעו, ואיך הגיע רעל ציאניד לתאו או לגופו, כאשר הרעל אינו מופיע בתפריט של שב"ס.
כל זאת על רקע, הדיווחים של אביו של אלזם בתקשורת, שלמשפחה הקרובה לא נתנו להיפגש איתו לא בתאו ולא בחדר שניתן ליצור מגע גופני, אלא דרך זכוכית או סורגים בפיקוח צמוד של סוהרים.
הכשל הביטחוני הוא כל כך גדול שאם לא יוצאו מסקנות חדות ובלתי מתפשרות, כמו הדחה, העמדה לדין, הנושא יחזור על עצמו בעתיד. ואם כל זה לא מספיק, הרי שמתברר שאחד "המדובבים" שהעיד נגד אלזם נמצא בתא סמוך לתאו. אם רוצים לנהל סמינר על איך לא לשמור על "עד מדינה" - זה הוא המקרה.
רק לאחרונה, לאחר שנים של דרישות, דיונים וויכוחים, אשרה הכנסת את החוק להגנה על עדים, חוק שבא במיוחד למקרים האלה כמו אלזם. אמנם החוק עדיין בחיתוליו, התקציבים עדיין לא אושרו והועברו במלואם, אבל נושא ההגנה על "עד מדינה", אינו חדש וכבר פועל שנים רבות. המשטרה, שב"ס והפרקליטות יש להם גם היסטוריה וגם ניסיון רב בתחום הספציפי הזה.
לכן, הכשל על רקע זה - אינו מקרי ונובע כנראה מתוך חדירה של זרועות הפשע המאורגן לתוככי המשטרה או השב"ס. אנקדוטה מעניינת בתחום זה קשורה לנרצח חנניה אוחנה - שהועמד לדין לפני כ-20 שנה על סחר בסמים קשים ובכמויות גדולות. במהלך המשפט, כשהובא לבית המשפט המחוזי בת"א, כבול בידיו וברגליו "בזינזנה" המשטרתית, והרכב חנה בחצר הפנימית, חנניה אוחנה כמו "קוסם" גדול, השתחרר מהאזיקים, עלה על גג הזינזנה, קפץ מעל גדר ושער הכניסה, עלה על אופנוע שחיכה מצד השני ונעלם ללא עקבות.
רק אחרי שנתיים נתפס ע"י משטרת הולנד, בשעה שביצע עסקת סמים ענקית, הוסגר לארץ, ונשפט בהמשך למשפטו שהופסק ל-20 שנות מאסר.
ההיסטוריה הפלילית והחיים יש להם מחזוריות והומור שחור משלו, וכמו שבבריחה של חנניה אוחנה, "הקוסם", היתה מאורגנת ומשומנת מבפנים ומבחוץ, גם בפרשת אלזם, ברור שגורמים מבחוץ ומבפנים פעלו לחיסולו והמטרות ברורות.
המשטרה, הפרקליטות ומשרד המשפטים שהכריזו מלחמה על "הפשע המאורגן" רצוי שיסיקו מסקנות מהירות מהפרשה הנוכחית. שבשלב זה לפחות, מציגה אותם באור מאכזב ולא מחמיא.
ואם כל הפרשה הזו וספיחיה אינם תסריט מוכן כמעט, לסרט מתח קלאסי נוסח סרטי המאפייה, אז מישהו מפספס להיט קולנועי ובגדול.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב