דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לאן הלך הכסף? 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 2354 פעמים ]

 

יש לי לקוח עם עסק שקרוב ל-20 שנה מוגדר כרווחי. עם השנים הוא התרגל לרמת חיים גבוהה מאוד בזכות העסק שלו. היה כסף, והיה כסף בשפע. אז הוא לקח בכל חודש כמה שהוא היה יכול. עם השנים אנשים שקרובים אליו התרגלו שהוא משלם כל מיני דברים. הוא דאג לפרנסת המשפחה, כמובן, אבל גם מימן הוצאות של ילדיו (שכבר גדלו ועפו מהקן), של ההורים (שאינם עניים בעצמם) ועוד כהנה וכהנה. עם השנים, המינוס בבנק התחיל לגדול - אבל זאת לא היתה בעיה מבחינתו, כי העסק המשיך להזרים אליו כסף טוב.

והוא המשיך לקחת. אז הגיע הזמן לבצע שיפוץ בעסק - ולא היה כסף בקופה אז הוא לקח הלוואה. ובגלל שהעסק כזה רווחי, הוא לקח את ההלוואה לטווח קצר יחסית, כי לא צריכה היתה להיות בעיה להחזיר את זה. אז התברר שהוא צריך להעביר למס הכנסה קצת יותר ממה שהוא תכנן, ולא היה מאיפה לשלם זאת, אז הוא לקח עוד הלוואה, גם היא מאותו שיקול לטווח קצר. את התשלום למס ההכנסה הוא גם פרס לכמה חודשים. וכך על פני מספר שנים הדבר חזר חלילה. החובות גדלים וגדלים וכך גם ההחזרים החודשיים. החובות המשיכו לגדול אבל לא היתה מבחינתו בעיה, כי העסק באמת המשיך להזרים כסף טוב. אז הנה השאלה: אם העסק מכניס כסף טוב (וזאת עובדה מתמשכת), איך זה שהמינוס ממשיך לגדול ובעיות התזרים ממשיכות להצטבר האחת על השנייה? ------ כחלק של יעוץ פיננסי שאני נותן לו, מצאנו שהוא מושך מהעסק כספים לשימוש פרטי, מעל ומעבר למה שהעסק מסוגל לתמוך בו.

שוב, אני מדגיש שהעסק מייצר כסף טוב! אבל גם עסק שמייצר כסף טוב צריך מידי פעם לעבור שיפוץ, מידי פעם לשלם הוצאה בלתי מתוכננת, להיערך לצמיחה (בצמיחה משלמים למע"מ הרבה יותר ממה שנכנס בפועל לעסק, שזה מה שנקרא "צרות של עשירים") וכן הלאה. ההוצאות האלו ידועות! אם רק יושבים רגע ניתן לתכנן אותן ולהעריך את גודלן ואף מתי הן ידרשו. הלקוח שלי עשה שגיאה מאוד נפוצה - הוא לקח את כל מה שהוא הצליח לקחת. לכן הוא התרגל לרמת מחייה מסוימת והתקשה לרדת ממנה. כחלק מהטיפול הוא ישב עם אשתו וביחד, בהסכמה, הם החליטו במה הם מקצצים ואיך הם מורידים את מסגרת המשיכה מהעסק למסגרת שהעסק יוכל להתחיל לשלם חובות (זה אומר שצריך לקחת פחות מכפי שהוא היה לוקח אילו התכנון הפיננסי היה מלכתחילה תקני). הדרישה שלי היתה לקיצוץ מינימאלי של 15%. בתחלה הלקוח טען שזה לא ניתן לביצוע, אבל לאחר מחשבה ועימות הנתונים יחד עם אשתו קרה דבר מעניין והקיצוץ יותר מהוכפל. (רק בשביל לתת קנה מידה, הקיצוץ לבד עלה על המשכורת הממוצעת במשק). הטיפול הזה נשמע מאוד פשוט וברור מאליו - אבל בתור יועץ, שראה כבר כמעט הכול, אני יכול להגיד לכם שזה משהו שקורה בעסקים רבים.

במיוחד בעסקים שמגלגלים סכומים נאים, החשיפה המתמשכת למזומנים גורמת לאשליה של שפע - שאין מה לדאוג, תמיד יהיה עוד. אז נכון שתמיד אפשר לייצר עוד כסף, אבל זאת לא סיבה לא ליצור תשתית פיננסית נכונה. במיוחד כאשר נתקלים בהאטה בעסק או בכל המשק, עסקים שלא הכינו "מטרייה" לימים הגשומים מוצאים את עצמם עם הגב אל הקיר ועם בנקאי זועם וכמעט בכל המקרים זה מיותר לחלוטין. אני שב וקורא לכל קוראיי לא להתבייש, לשאול שאלות, ולעשות את מה שצריך כדי להכניס את העסק למדיניות פיננסית שקולה. יש המון פתרונות טובים וקלים. צריך פשוט להתחיל! מתוך האתר http://www.expertinfo.co.il, בו מופיעים מקרים עסקיים מהשטח. כל המקרים העסקיים באתר זה הם מקרים אמיתיים, שאני או היועצים שלי עזרנו בהם לפתור קושי עסקי.

עדי פלאוט, יזם והבעלים של קבוצת קומליין - קבוצה של ארבע חברות ויועץ עסקי משנת 1989.
אחת מהחברות היא קומליין ייעוץ עסקי המתמחה ביעוץ עסקי וסמינרים בנושאי ניהול ושיווק לבעלי עסקים.
http://www.comlinegroup.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב