דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלהבה מוקד המנהיגות 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 892   [ נצפה 4086 פעמים ]

מיכה פופר בספרו מנהיגות כריזמטית מתייחס ל- 3 מרכיבים היוצרים להבה, הלהבה היא המטפורה של תופעת המנהיגות, היא נוצרת ממנהיג שהוא הניצוץ, מחומרי הבעירה שהם המונהגים ומהחמצן שהם הנסיבות. הלהבה יכולה להיות נעימה מחממת, מעודדת ומהפנטת למשך מספר שעות היא יכולה לכבות אט אט, אך יכולה גם להתפרץ ולהרוס כל הנקרה בדרכה.
מנהיגות נכונה ונבונה יוצרת איזון בין המרכיבים השונים צריך להבין את משקלם של כל הרכיבים בקומפלקס המנהיגות. ניתן לבחון מהלכים היסטוריים - מנהיגות מן העבר שהתוצאות, התופעות הארועים היו תלויים באחד או יותר מן הגורמים ללהבה.
משה רבנו הוא מנהיג המנהיגים בעל תכונות מנהיגותיות, רבים מחז"ל מתארים יכולתו וסגולותיו לנווט את עם ישראל בתקופת המדבר - במשך ארבעים שנה, כיצד הפך הוא למנהיג ההופך עם עבדים לבני חורין שלהם מסגרת איתנה, מעטפת של תורה ומצוות, בין חורין אוטונומיה בתוך עולם סגור, אפשרית להתחדשות להתקדמות ליצירתיות בתוך עולם של חוקים, יהושע מנהיג כריזמטי נוסף אשר מנהיגותו היתה שונה בתכלית מדרכו של משה רבינו. תפקידו העקרי היה להנחיל עם ישראל בישוביהם בארץ. יהושע במנהיגותו התאים לאופיו של יהושע.
הסביבה בתקופתו של משה היתה שונה לגמרי מהסביבה שהיתה בארץ ישראל בראשית ההתישבות של עם ישראל. הנסיבות היו שונות וכך הקרקע היתה ולכן המנהיגים נהגו בדרך אחרת כדי להצליח.
יש לדאבוננו גם מנהיגות משפיעה שהיא שלילית כמו סטאלין והיטלר, שהם פעלו בנסיבות מסוימות ובתקופה מיוחדת.
במהלך השנים הדגישו מאוד השפעתו של המנהיג כגורם הדומיננטי במגוון הארועים. יסוד מאפיין מנהיגים הוא בעיקרה האינטלגנציה השכלית שלו בנוסף כמובן לאומץ, תעוזה, מקוריות יצירתיות ויושרה, הכלים הללו מנצלים בדרך נפלאה את החכמה הקיימת במנהיג.
ישנם פילוסופים הטוענים שהנסיבות הן הקובעות והמכתיבות ולא רק המנהיגים המהלכים אינם נוצרים רק במוחו הדמיוני של המנהיג, אלא תלויים מאוד בנסיבות.
מנהיגותו של צ'רצ'יל מאפיינת גישה זו, בתקופת המלחמה חשבו תושבי אנגליה כי צ'מברלין אינו דמות מנהיגותית בעת זו ועל כן נבחר צ'רצ'יל שנחשב למנהיג הפכפך והרפתקני אך מתאים לדור זה. מיד לאחר המלחמה בה נחל העם האנגלי במנהיגותו של צ'רצ'יל בנצחון - נבחר אדם אחר להנהיג את העם האנגלי.
ברור לנו כי לעיתים המנהיג מעצב, משפיע על הנסיבות ועל המונהגים. ההתחשבות במונהגים ובנסיבות קיימים תמיד, אך מנהיג כריזמטי מעצב, יש לו מרחב גדול שבו הוא יכול להשפיע על ציפיות מונהגיו.
המנהיג יכול להיות אקטיבי ולהוביל. צרצ'יל נבחר בגלל הנסיבות, אך הוא שידר ציפיות, העביר מסרים, תבע תביעות, השפיע ועיצב.
המנהיג המעצב - מניע את אנשיו לשאוף להשיג יותר, להגשים ברמה גבוהה, לחשוב באופן יצירתי, עקרוני מוסרי, מרחבי.
לעיתים השליטה של המנהיג מבוססת על כוח. כאשר המנהיג מפעיל אמצעים כוחניים בזכות שליטה כמו נפט, יידע כסף כאשר המנהיג מאיים עם אקדח לראשך ברור בידי מי ההשפעה.
בספרות מנהיגותית על נשיאי ארה"ב הובאה הדוגמא על מלחמת וייטנאם בידי ארה"ב היו כל המשאבים, נשק, כסף טכנולוגיה, המימד העיקרי שהיה חסר הוא המוטיבציה הרצון החשק המוטיבציה קובעת מאוד את עוצמת ההפעלה של משאבי הכוח ואופן ניצולם. המנהיג הפועל נכון חייב לפעול על יצירת מוטיבציה על אנשים - מונהגים, לעיתים הצייתנות של האנשים נעוצה בפחד מפני הכוח והסמכות. קורה שאנשים עמלים בעבודתם שעות רבות נוספות ללא תמורה מכוח השפעתו של המנהיג היוצר בהם מוטיבציה, בצבא ההשפעה של המנהיג באמצעות יצירת מוטיבציה ידועה וחשובה.
המרחק בין המנהיג למונהגים חשוב אף הוא מאוד לעיתים ההשפעה היא פונקציה של קשר אישי בין המנהיג לחבריו.
אך לפני 10 שנים היו מפעילים בהם המנהל היה עולה לחדרו "במעלית מנהלים" לא התרועע עם העובדים ולא יצר עימם קשר. כיום ברוב מפעלי התעשיה המצליחים קיים מגע יום יומי בין מנהיג לעובדים לשיחה, לדיון, ליצירת מוטיבציה, המנהל הבכיר ביותר יושב היום עם עובדיו בחדר האוכל לארוחה, שומע ומקשיב להם כאשר החכמה נמצאת אצל רבים וטובים, ההוצאה מן הכוח אל הפועל את כל שיש באנשים תלויה בהשפעה הישירה. במילות העידוד והשבח. במראה הפנים, לניצול הזמן של המנהלים יש מסר בולט ומשפיע. העובדים הרואים כיצד המנהל מקדיש זמן ללקוחות הרי הם מעבירים את המסר. רק מנהלים המקצים זמן להתענינות פדגוגית, ניהולית, אנושית ומעשית מצליחים, מנהל מנהיג חייב להבין שעליו להקדיש זמן בולט להיבט שהוא רוצה שיהא מופנה בקרב העובדים. מנגנוני תגמול ובקרה נקלטים היטב ע"י העובדים, המכוונים לעיתים עמלם בהתאם למסרים אלו. מנהיגות מתגמלת חשובה עקרונית ומביאה להצלחות, גם הפעם סוג מנהיגות זו תלויה בתקופה ובמסרים.
המנהיג צריך להתנהג בזמן משבר בגבורה עילאית לעיתים זה הזמן שהשפעתו היא דומיננטית ביותר.
הלהבה היוקדת תלויה בתרבות, עמים שונים, אוכלוסיות אחרות יגיבו לאמצעים המגוונים המלבים את הלהבה יצירת תרבות תלויה גם היא לעיתים במנהיג היוצר ומנחה. ניתן לשפר תרבות של הקשבה, של איכפתיות, של עזרה לזולת של אהבת אדם.
התרבות יוצרת קודים קובעי התנהגות ויוצרי אופי להבה מסוים. הלהבה תלהט שעות רבות יותר באש יוקדת יפה ומקסימה אם הנסיבות יהיו טובות ברורות ואיתנות. לעיתים ההצלחה היא רגעית, מקרית או חד פעמית, כדי שההצלחה תהא לאורך זמן, עקרונית, מבוססת על קרקע יציבה עלינו ליצור כאמור תרבות להפוך כל רעיון כל תפיסת עולם להרגל לתרבות הקשבה לזולת, התבונה קימת אצל אנשים רבים ובכל אחד בתחום אחר כאשר ההקשבה היא סלקטיבית, מדי פעם, הרי התוצאה תהא מקרית, אם היא הפכה לנורמה אקטיבית לתרבות של הקשבה הרי כלם מקשיבים לכלם. המנהיג צריך ליצור אווירה, קרקע דשנה שלו ושל המונהגים כדי שהשפעתו שלו ושל הצוות המוביל יוכלו להשפיע השפעה עמוקה נכונה חיובית ותרבותית. ההשפעה המנהיגותית צריכה לגרום ללהבה נהדרת נפלאה ומאתגרת.
בפרשת בהעלותך, כתוב בהעלותך את הנרות. אומר רש"י זכה שהטיב את הנרות. זכות גדולה מאוד היתה לאהרון נראה כאילו - מה הייתה העבודה שעליו זכה לגדולה גבוהה כל כך. להיטיב את הנרות. זה מוקד ההצלחה. כל הזמן להיטיב להוסיף, לחדש, לטפס שלב נוסף בסולם. מה שעשיתי היה טוב, מה שאנוכי מטפח הוא נפלא אך תמיד אפשר לחדש, שהרי אין בית מדרש ללא חידוש.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב