האם פלפלת בחכמה?...
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

האם פלפלת בחכמה?... 

מאת    [ 24/12/2008 ]
מילים במאמר: 845   [ נצפה 3990 פעמים ]

 
 
שש שאלות נשאל אדם בהגיעו למרום (מסכת שבת דף ל"א) נשאת ונתת באמונה? קבעת עיתים לתורה? עסקת בפריה ורביה? ציפית לישועה? פלפלת בחכמה? למדת דבר מתוך דבר?
מדהים ששלוש שאלות מתוך השש, עוסקות בלימוד תורה.השאלות האחרות קשורות במהות החיים.
נשאת ונתת באמונה- מבוססת על חיים מתוך יושר והגינות.
ציפית לישועה- האם היו לחייך משמעות עמוקה של אמונה?האם הבנת כי ניתן להצליח רק אם האדם מציב לו מטרות, יעדים, חזון וחלום, ככל שהחלום יותר רחוק ומרתק כן תיגבר ההצלחה.הכמיהה לימות המשיח ההרהור ,התקוה ,ההכנה לקראת העתיד והאמונה הם מבסיסי היהדות.
העיסוק בפריה ורביה מדגישה הגמרא את קיום מצוות הצדקה והעזרה לזולת, האם סייעת
לאלמנה וליתום בקיום משפחה.היינו -3- שאלות העוסקות בחיי האדם , ביושר, בתכנון ובציפיה עמוקה ורחוקה ובעזרה לאחר.מיצוי יכולתו של האדם, של כל הפוטנציאל הטמון בו- מתוך ראיה קהילתית, עזוב תעזוב עימו.כל אדם חייב בתפילה אך במניין, כל אחד צריך לברך ברכת המזון אך בזימון.חייב אדם לשמוח אך בסעודת מצווה עם ציבור. הנגינה והשירה מוסיפים חדוה וגיל בפני הציבור.
לאדם יש יכולת הטמונה בו מאז לידתו, לעיתים היא רדומה,כיצד לעוררה? היש כלים למלא המצברים האנושיים - כדי שהמה יפעילו כל נימי נפשו של האדם. ככל שהמצבר יהא טעון ומלא - כן יצליח הוא להניע טוב יותר את המכונה.המצבר האנושי הוא המוח, למוח יש צינורות רבים המבצעים את אשר קיים בו.
הפה - הדיבור הוא צינור המחשבה, האמירה הרטוריקה -הפה המפיק מרגליות - כל אלה תלויים בחומר האגור במוח.
נאמר - כופין אותו עד שיאמר רוצה אני...מדוע לא כתוב עד שיעשה...חז"ל מלמדים אותנו חשיבות הדיבור , הפה המביע דברים שנאספו במוח. הפה הוא הכלי המוציא מן הכוח אל הפועל את כל שהמוח קלט במשך הזמן.
איבריו השונים של האדם תנועותיהם ותגובותיהם אף הם מקורם במוח.נאמר - אשרי אדם שתלמודו בידו- שואלים חז"ל מדוע בידו?צריך היה להיות כתוב במוחו שהרי המוח הוא המחסן האוגר בתוכו כל הנלמד הוא המחסן של ההון האנושי. אלא שהטמון במוח לא די בו- יש צורך בעשיה...ותלמודו בידו. האם האגור במוח בא לידי מעשה בקיום מצוות בין אדם לחבירו?האם לימדת תורה את חבריך?האם הרחבת היריעה האצורה במוחך לקהל אחר?בידו- הכוונה שילוב של דרך ארץ, עשיה- בלימוד תורה.
אם בחוקותי תלכו...פותחת פרשת בחוקותי . מדוע תלכו? שואלים רבים?היה צריך לכתוב תשמורו ...תעשו...אלא הרעיון גם כאן זהה. לתורה שבך - בנסתר הנפלא שבתוך מוחך יש משמעות איתנה רק אם ...תלכו...רק אם הינך מקיים את תלמודך ברגליך ...בהליכה, בעשיה, לא די במילוי המצבר, לא די בלימוד תורה, יש ללמוד וללמד לשמור ולעשות. הלימוד הוא הבסיס כדי שהמצבר יפעל כיאות, שמירה איתנה וחזקה על המקור המפעיל את כל האיברים חשוב יותר מכל אך לא די בכך. כל התורה שלמדת - עליך ללמד ולשנן בניך שלך ושל אחרים....ללמוד...וללמד...והגדת לבנך - זה הבסיס של הקיום הנצחי של העם היהודי.
ו..הלימוד כיצד נעשה?באילו דרכים ראוי וצריך למלא את המצבר?
שלוש השאלות מתוך השש שאנו נישאלים בבית דין של מעלה עוסקות באיך...יש הדוגלים בעיסוק תמידי של המה...לומדים ולומדים לעצמם ואינם מזרימים החוצה את שטמון בהם.היהדות מבקשת ודורשת מאיתנו להיות " מעיין " המשקה את הרבים , המרווה את הציבור בתורה, איך מעיין משקה - כיצד הוא מנתב את הנחלים - כיצד הופך מוחו של האדם ליצירתי, לנבון יותר - היש כלים לחידוד המוח - אלו -3- השאלות , אלו הכלים, זה ...האיך.
הראשון שבהם לקבוע עיתים לתורה, זמנים קבועים ללימוד, שהרי המציאות קשה ויש חשש גדול מאוד לדחיה ניצחית- שהרי הזמן לעיתים קשה, לכן יש חשיבות לקבוע זמנים קבועים, עיתים מלמדנו הרמב:ם הכוונה ביום ובלילה.
מעניין שאנו לא נישאלים אם למדנו? וכמה - אלא אם קבענו זמנים ללימוד זה העיקר. שהקבוע אינו מאפשר לכל מיני סיבות לדחות.
"האיך" -לומדים, מבהירה לנו הגמרא - ב-2- צורות. האם "פלפלת בחכמה"? האם דנת עם עצמך ועם אחרים בחברותא מהותו של כל רעיון, חידוד המוח נעשה על ידי פלפול, שאילת השאלות מהווה תשתית לפלפול, ואנו יודעים כי החכמה מתעצמת בעיקר על ידי שאילת שאלות.
ככל שאדם מרגיל עצמו לשאול כן איכותו האינטלקטואלית מתחזקת,הגמרא כולה מבוססת על שקלא וטריא, על ויכוחים, על תרבות המחלוקת, המה מהווים את הבסיס הקשוח והחשוב לעיצוב חשיבה נכונה ואיתנה במוח. הפלפול מבהיר לעומק כל רעיון ומארגן אותו בצורה יציבה במוח. הפלפול היא למידה מגוונת בהיבטים שונים הגורמת להפשטת חומר קשה ולהסרת מכשולים לא מובנים.
הדרך השניה להתגבר על " האיך " היא להעמיק ולייצב את הנלמד במוח על ידי טכניקה חשיבתית עקרונית מאוד והיא " האם למדת דבר מתוך דבר " הפלפול עוסק באותו נושא ובאותו רעיון לימודי, למידת דבר מתוך דבר זו היא בינה - למידה הרבה יותר משמעותית, כאשר החכמה דרך הפלפול מוטמע במוח היטב ומהווה בסיס ,קרקע פוריה איתנה להבנת נושא אחר חדש שלא נילמד אך הבסיס הראשוני מסייע להבנת הנושא החדש. כאשר הלמידה הראשונית יש בה עומק לאורך ולרוחב של נושא , כאשר בפלפול לומדים ומפנימים כלים דידקטיים ומיומנויות למידה , הרי קיים בנו מצבר מוחי משוכלל היכול להתמודד ביתר קלות עם בעיה אחרת עם נושא חדש, עם רעיון ערכי שונה.
הגמרא מציינת כי בבית דין של מעלה נישאל האם חידדנו המוח - האם ללמידה היתה משמעות עמוקה - השלבים הללו הם נפלאים ועדכניים במערכת החינוך לעדי עד, קודם כל לקבוע עיתים לתורה להקצות זמן ללמידת תורה, בהמשך חובה עלינו לגרום ללמידה נכונה וחכמה, לימוד בחברותות , חשיבות חיי חברה לביסוס הלמידה מתוך שמחה ואהבה בדרכים איכותיות של שאילת שאלות ותרבות של מחלוקת, או אז יש לתרגל המוח להבין תחומים אחרים שלא נילמדו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב