דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כח הרצון וההתמדה 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 853   [ נצפה 4123 פעמים ]

בס"ד

כח הרצון שבאדם יכול להתגבר על קשיים רבים ולהעפיל מעלה במעלה ההר. ניתן להתגבר על מכשולים רבים בדרך לכל פסגה אם קיים רצון עז להצליח, לנצח ולחלוף על תקלות שבנתיבי המסלול. לא די ביצירת כח רצון רגעי, נכון הוא שההתחלה היא קשה, הצעד הראשון הנובע מכח הרצון הוא חשוב ביותר, באשר הוא הנותן את הרצון הנוסף להמשיך ולהשיג היעד הנכסף. כדי להמשיך ולטפס, לחלוף על פני מכשולים ומהמורות, להגביה עוף גם אם יש קוצים בדרך וגשם עז יורד ומפריע, יש צורך בהתמדה, אין ניצחונות קלים, אין הצלחות בזמן קצר. כל כיבוש יעד רציני לוקח זמן, התהליך לכיבוש מטרות כדי להגיע ליעדים מצופים דורש תהליך ממושך בו קיים הצורך בהתמדה, בודאי שעלינו לבנות תשתית איתנה שתיצור מוטיבציה להמשיך להתמודד, כדי שבכח ההתמדה המלווה ברצון עז ובנחישות, נוכל להגיע לקצה המיוחל והטוב.

השילוב של הרצון המלווה בכח ואומץ עם המשכיות לאורך זמן הדורשת התמדה הם הגורמים המאפשרים הצטיינות בדרכנו הנכונה.


לימוד מסכת יבמות בלימודי הדף היומי קשים, אנו מתגברים רק בגלל כח הרצון וההתמדה, המלווים ביצירת בסיס נוסף להצלחה, עידוד, ציורים המסבירים היטב הנלמד, כוס תה ולימון והמון רצון ללמוד וללמוד יוצרים בנו המשכיות איתנה.

ה"ירושלמי" יותר קשה מה"בבלי", הלומדים מפגינים רצון והתמדה כדי להתמודד אף עם גמרא קשה, תחושה פנימית של הלומדים המלווה באמונה, בלהט ובמוטיבציה הם הגורמים החשובים ברצון ובהתמדה בקביעת עתים לתורה. צריך להאמין שניתן ואפשר לנצח. האמונה בנו ביכולתנו מהווים מוקד חשוב בהצלחתנו שלנו.


מספר מגיד השיעור ב"ירושלמי", עד כמה הרצון, האמונה וההתמדה הם גורמים דומיננטיים בהתגברות על קשיים ובהצלחה. בחור בן 12 הגיע לישיבה וביקש ללמוד, ראש הישיבה חקר את הבחור על מידת התאמתו ללמוד יום שלם לימודי קודש בישיבה. שאלו הרב, הלמדת תלמוד? לא, השיב הנער הנחרץ, ומשנה? המשיך ראש הישיבה, גם לא, השיב הילד. תורה ונביאים? לא לא, היתה תשובתו של הנער. אך רצונך ללמוד בישיבה. לקרוא ולכתוב הינך יודע? נדהם הרב מתשובתו של הילד כי גם זאת אין הוא יודע. מצטער השיב הרב, לא תוכל ללמוד בישיבה שלנו. השנה, למד במקום אחר ותבוא אלינו בעוד שנה. הנער העקשן לא ויתר וביקש למרות הכל שיאפשר לו הרב ללמוד בישיבה. הנחרצות של הילד הביאה את הרב שקרא לאחד מבחורי הישיבה וביקשו כי ילמד את הילד בן ה- 12.

למחרת מבוקרו של יום ועד לשעות הערב המאוחרות, הקדיש הבחור, ר' חיים את זמנו כדי ללמד הנער הצעיר א'-ב'. בתום היום התברר לדאבון לבו של "המלמד" כי הילד לא קלט מאומה. כך ניסה הוא עוד יום ועוד יום, והילד לא למד כלל. ביקש ר' חיים מהנער כי ייגש לראש הישיבה למחרת כדי לומר לו שאין הוא יכול ללמדו. במהלך הלילה השלישי ישב ר' חיים ולמד בבית המדרש עם עצמו כדי להשלים 30 דפי הגמרא שהחסיר בגין הניסיונות ללמד את הנער. באמצע הלילה, בהיותו לבד בבית המדרש, שמע ר' חיים את צעדי הנער הניגשים לארון הקודש. פתח הוא את הארון ופונה בבכי ובעוצמה לריבונו של עולם, מדוע? מדוע? שאל הנער את בורא עולם, מדוע רק אנוכי איני יכול ללמוד למרות כל רצוני. בכי קורע לב של בקשת ילד בן 12 להקב"ה. ר' חיים מרוב התרגשותו הזיז המושב עליו ישב, הרעיש, הבהיל הנער שסגר ארון הקודש ונעלם מבית המדרש. למחרת בבוקר קרא ר' חיים לנער, ליטפו והמשיך ללמדו וללמדו. אמר הוא יקח יום יומיים חודש חודשיים, בסוף נגיע להישגים.

חלפו השנים ור' חיים הפך לגאון, רב חיים שמואלוביץ', ראש ישיבת מיר הידועה בירושלים. והנער בן ה- 12 שבגר תוך כדי לימוד מעמיק הפך לגאון רב אלחנן וסרמן זצ"ל רב ידוע וחכם מופלג.

כן כן רצון עז, נחישות והתמדה היו מילות המפתח בהצלחתם של המלמד חיים שהפך לרב חיים המעולה ושל התלמיד העקשן ובעל המוטיבציה ללמוד וללמוד ולהיות תלמיד חכם.


הורים ומורים אסור לנו להתייאש, חשוב להקצות זמן, לעתים ממושך יותר, כדי להתגבר על קשיים ראשונים, כדי לחלוף על פני מכשולים פנימיים נסתרים אשר נפתחים באיזה שהוא שלב ומציפים כל נימי נפשו של האדם בחכמה. הפוטנציאל קיים אצל הילד, אי שימוש בו גורם ל"בלוק" כלשהו המונע החדרת ידע. יש צורך להקנות כלים מתאימים כדי לפתוח את הסכר העוצרים את המים בנהר. לעתים הסכר בנהר חזק ואיתן, מציאת נתיבים נכונים שלעתים נסתרים גורמים לבקיעת הסכר ולזרימת המים בנהר. אנו יודעים שלעתים נפתחים ארובות השמיים ופתאום מעיין חדש זורם לו, מעיין חדש שבקע מן ההר. היו אלה תנאי טבע שגרמו לפתיחת נתיב קטן לזרימת המים. כאשר החכמה, זרימת מים מתגברת, הרי פתח המעיין מתרחב ומאפשר לזרימה חזקה יותר של המים במעיין.


כך מוחו של האדם, כאשר עד גיל 12 לא השתמש במוח, הרי יש קושי לבקוע את תאי המוח לכניסת חכמה. כאשר הרצון וההתמדה חוברים להם יחדיו, הרי בשלב מסוים אט אט מתחילים תאי המוח להתחדד ולקלוט כל הנלמד. צריך כל הזמן להאמין, בנו בעצמנו, ביכולתנו ובמוחנו. ככל שהאמונה והלהט יתגברו כן נמצא כלים המתאימים כדי לגרום לזרימה איתנה ובוטחת של המעיין, כן נמצא את הנתיבים המיוחדים המתאימים לאותו ילד להחכים, ללמוד, להשכיל יותר ויותר. חייבים אנו ההורים והמורים מגיל הגן למצוא את הנתיבים המתאימים להזרמת המים במעיין, לפתיחת המוח ולהגברת החשיבה המוחית.

תפקידנו שלנו הורים ומורים מגן הילדים ולכל חיינו - לדאוג להגברת כוח הרצון כדי שכל ילד נער ומבוגר יחפוץ לנוע קדימה עם רצון עז ותמיד תמיד להכין קרקע בשלה וטובה כדי שיוכלו הם להתמיד.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב