דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החכמה והיצירתיות אצל הצעירים 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 2527 פעמים ]

בהיותי מורה צעיר למדעים נפגשתי בהשתלמויות מורים עם פרופ' עמוס דה שליט מדען במכון ויצמן שפרש מעבודתו המחקרית החשובה ופתח במכון יוקרתי זה מחלקה להוךאת המדעים, כדי להכשיר דור מדענים צעירים, מורים שיכשירו בעתיד וכדבעי תלמידים, לשאלתי מדוע עזב את האקדמיה בגיל כל כך צעיר ,כאמור בגיל 34 ,השיב לי פרופ' דה שליט כי היצירתיות העמוקה שייכת לצעירים, הוא ישתמש במלוא נסיונו כדי לטפח דור חדש, מנהיגים צעירים בעלי חשיבה מעמיקה ונבונה. לדבריו הסטודנטים לתואר שני ושלישי הם הם בעלי החכמה.

בשנותי הרבות בפיקוח במשרד החינוך למדתי ובעיקר רכשתי תבונה משיחותי עם התלמידים, חברי מועצות התלמידים. הם היו המקור הבלתי נדלה להבנת הדור ולחשיבה המעמיקה ביותר. בביקורי בבתי הספר נהגתי לפגוש גם את המורים הצעירים, לשוחח עימם כי בהם טמונה החשיבה המשתנה שאינה מקובעת. פעמים רבות נשאלתי על ידי מורים ,סגני מנהלים ובעלי תפקידים בכירים אחרים ,מדוע הם אינם מתמנים למנהלים שהרי הם בעלי הותק הרב וניסיונם מקנה להם זכויות לקבלת תפקיד בכיר, הבהרתי שהמועמד המתאים ביותר שיופיע במכרז - יזכה. ברוב המכרזים היו אלה הצעירים שבין המורים שהפגינו עוצמה ויוזמה מחשבתית מרשימה ביותר. בסוקרי את עשרות ואולי מאות המנהלים שמונו בתקופת היותי מפקח, הריני חייב לציין ולהדגיש, כי רובם היו צעירים, מנהלים ומנהלות שמונו לתפקידם לאחר 5 עד 10 שנות ותק בהוראה. המה הצעירים, היו בעלי עומק חשיבה, אומץ, התלהבות, יוזמה לתהליכי שינוי, אותם הם הובילו במוסדות אותם הם ניהלו. הניסיון של הותיקים חשוב מאוד ואף בעל ערכים חיוניים מאוד לסייע בארגון ובתפקידים מגוונים נוספים. ההתמודדות אל מול עולם משתנה, מול תמורות המתחוללות ללא הרף היא נחלתם של הצעירים. אין זו המצאת הגלגל מחדש. חז"ל הדגישו תפיסת עולם עדכנית זו, במקומות רבים, כפי שנאמר:"רבות למדתי מרבותי ומחברי ומתלמידי יותר מכולם". הלימוד המעמיק ביותר נעשה בין ראשי הישיבות ומוריהם בעיקר בשיתוף התלמידים, לא בכדי דרך הלימוד התלמודי הוא שקלא וטריא לימוד בחברותות וכל הזמן שאילתות. עידוד מאסיבי לשאילת שאלות, שהרי השאלות החכמות ביותר המעמיקות והשנונות ביותר הם של הצעירים. במסכת מנחות מתוארים דרכי הלמידה של הצעירים המתמקדים בשאילת שאלות, אך מה יעשה תלמיד אם חש הוא שרבו אינו יודע התשובה ,אומרת הגמרא ישתדל לא לשאול, כדי לא להביך את רבו. אך אם הוא תאב לשאול כי כך הורגל הוא בלימודו, משיבה הגמרא: ילך וילמד אצל רב אחר, בישיבה אחרת. עד כדי כך החשיבו חכמינו את שאלות התלמידים הצעירים ועומקם.

כתוב בפרשת "מקץ": ועתה ירא פרעה איש נבון וחכם. הרש"ר הירש מסביר ההבדל בין חכם ונבון. החכם מכיר את העצמים ותכונותיהם ובתעודתם הוא לומד את התכונות. הנבון מבין דבר מתוך דבר. הנבון זקוק למלוא המרץ הרוחני לריכוז מוחלט של כל כוחות הרוח. מתוך הראיה הפנימית מפעולות התבונה הוא יודע להסיק מסקנות נכונות, רואה עצמו יוצר יצירה עצמאית. בדרך כלל תקדם החכמה לבינה, כדי שלא נישאר עם תורה עיונית בלבד.
אך כאן במצרים התנאים ברורים החכמה ידועה גם לחרטומי מצרים, הם היו זקוקים לנבון תחילה, אחר כך תבוצענה מסקנות הבינה בחכמה.

לביצוע המעשי, החכם חשוב מהנבון, אך לחשיבה מעמיקה יצירתית חדשנית עדכנית צריך להקדים את הנבון.

רואים כאן שילוב נפלא של נבון שהוא יוסף הצעיר לימים בעל החשיבה המעמיקה לבין החכמים שהמה בעלי הנסיון ,הם יודעים להעריך דברים מתוך נסיונם ועמלם הרב בפתרון סיטואציות שונות.
אנו מודעים לשילוב הנפלא של נבון וחכם של הצעיר למבוגר יותר, החשיבה המעמיקה קיימת אצל הצעירים דוקא והם צריכים להקשיב היטב לדעתם של בעלי הניסיון.

הראיתי לידידי המדען איש ההייטק דבריו הנפלאים של הרש"ר הירש על תבונתם של הצעירים, משיב הוא לי בהתרגשות רבה כי אכן כך זה בדיוק במפעלי ההייטק. שם הוא עמל על התחדשות וקידמה, הצעירים הם הם הגאונים, הם היצירתיים, הם בעלי הרעיונות הנפלאים ,אנו המבוגרים בעלי הותק מוציאים מן הכוח אל הפועל את הרעיונות אותם הוגים הצעירים, כדי לממש ,להבין טוב מגמות בשיווק ,בפרסום ,הכרת האוכלוסיה ,שם בעלי הנסיון מצוינים והם תורמים מנסיונם להצלחה.

זוכר אנוכי את חברת "מירביליס", שעשתה דברים מדהימים בתחום ההייטק וריווחם היה בסכום בלתי יאומן. ארבעת הצעירים הגו חשבו והפליאו בהמצאות ןבחידושים והאב של אחד מן הצעירים המבוגר שאיתם הוא שהפך את חלום הצעירים למציאותית וריווחית, חלומם של הצעירים מרקיע שחקים, אין בו מעצורים,

אינני מזלזל במבוגרים ובבעלי החשיבה ,אך החכמים שבהם יודעים היטב כי ההמצאות וההברקות הם הנכס של הצעירים,

קמה מהומה לא קטנה על החלטתו של שר המשטרה למנות ניצב צעיר לתפקיד המפכ"ל. אינני מכיר את הניצבים הבכירים במשטרת ישראל שהתמודדו כדי לזכות בתפקיד זה ,הריני מעריך מאוד פועלם למען שמירת החוק והם חשובים למדינתנו, אך מינוי של צעיר הוא נכס נפלא ,החלטה זו תצעיד אותנו לרמות איכותיות של חשיבה יוצרת ,

חבריו בעלי הנסיון ימשיכו לתמוך ולסייע במלוא אונם וליישם את נסיונם החשוב מאוד.הותק אינו מקנה שום נקודות זכות לתפקידים בכירים. יציאה לפנסיה בגיל 65 מאפשרת לצעירים למשוך לחשוב ולהוביל.

אין כוונתי במאמר זה להתייחס לגילם המופלג של ראש הממשלה ושל ראש האופוזיציה,
ברור לי באופן חד משמעי כי לא הייתי רוצה להיבדק אצל רופאים בגילם גם לא לראות שופטים מכהנים בגיל זה ,לדעתי צריכים פוליטיקאים הקובעים גורלנו ועתידנו לפרוש כמו כל עובדי המדינה, הבה נאפשר לצעירים להנהיג אותנו, כי הם יותר יצירתיים ,אמינים וכמובן מאוד נבונים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב