הצורך בחוויה בחינוך
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הצורך בחוויה בחינוך 

מאת    [ 24/12/2008 ]
מילים במאמר: 845   [ נצפה 1974 פעמים ]

 
 
‏ו' אלול תשס"ג

הצורך בחוויה

אצלנו לומדים, נחמד... אבל - משעמם


שוחחתי לאחרונה עם בנים ובנות תלמידי תיכוניים שונים, כולם לומדים אצלנו בחינוך הדתי. המה הביעו שביעות רצון כללית מהנעשה במוסדות החינוך. לומדים, אווירה נעימה, מורים טובים, ישנם אפילו טובים מאוד, חשבים שהמורים משקיעים, חשוב להם למורים שנצליח.

אבל... וכאן בא אבל גדול, מדהים, מרתק ומצריך חשיבה. אבל "משעמם", אמר אחד מהם וכולם הסכימו עמו. מדי בוקר תפילה כביום האתמול, דברי המנהל - או הרב או המנהלת - שיעורים... הכול קונבנציונלי, ללא חדשנות, ללא אתגר, אין אקשן, אין שינויים, אין למה לצפות, אפשר לנחש את היום הבא.

הרב קוק כתב כבר לפני עשרות שנים, כי עלינו ללמוד את אפיוני הדור ולהתאים דרכנו החינוכית כדי שתתאים לדור חדש. דור זה מבקש דיאלוג על הא ועל דא, מבקש מאוד מאוד משהו חדש, שירתק אותו, שיעניין, שיהווה עבורו חוויה, לעתים אינטלקטואלית ולעתים רגשית, לשנות, שאף יום לא ידמה ליום שקדם לו. לנסות לבנות תכנית עבודה מודולרית, מעניינת, מפעילה ועוסקת במגוון רב של נושאים ופעילויות. בית הספר, לדבריהם, צריך להיות יצירתי, מקורי, הוא חייב להתייחס לאפיוני כל תלמיד ותלמיד ולמצוא הכלים כדי שיהא לו נחמד. חשוב מאוד שהמורים יהיו טובים, הר"מים, המורים ליהדות, לאנגלית, למתמטיקה, לפיזיקה ולאוריינות. אך צריך כל מורה לזכור, שבנוסף לתוכן הלימודי אותו הוא מלמד הוא צריך לדאוג למכשור, לאבזור, רעיונות שימשכו את תלמידיו במגוון חושיו והתעניינותו.

יש תלמידים הומניים או ריאליסטיים לחלוטין האוהבים מאוד בעלי חיים. הרי אנו בתיכון מבלים לעתים 80%-70% משעות היום בבית הספר. פינת החי או פינת הצומח שאנו התלמידים נטפל בהם, נתכנן, ניזום ונקיימם תיתן לנו, לאוהבי החי והצומח עניין ושמחה. השילוב לדעתם בין הלמידה לבין העיסוק האחר בתוך המוסד החינוכי יזקוף קומתם ויגביר המוטיבציה ללמידה המשלבת אינטליגנציה שכלית ואינטליגנציה רגשית.

בריכת דגים, קן ציפורים, עופות ובעלי חיים שונים בצד בוסתן, עצים, שיחים ופרחים היו מפיחים בנו אהבה גדולה לטבע, ו... אמונה עמוקה יותר בנפלאות הבורא.

ביקרתי רבות במוסדות חינוך במהלך עבודתי כמפקח. באותם מקומות בהם נתקלתי בפינת החי והצומח - שם ראיתי עיניים נוצצות מאהבת אדם. ללא אלימות, עם המון דיאלוג. במקום בו תלמידים רבים מטפלים בחי ובצומח יש חיי חברה נפלאים. החינוך החברתי גואה ובמקום שיש חיי חברה תוססים יש המון אהבת אדם, כבוד, יחס, עידוד ותחושת שיתופיות ושייכות למקום.

במקום כזה אין אלימות, אין צורך להמציא כלים ושיטות כדי לטפל בבעיית האלימות. הדרך הזו בדוקה ומיטבית.

כמובן, ישנם תלמידים שתחום החי והצומח אינו החזק שבהם. להם יש צורך בחוויות מרנינות אחרות מעבר לתחום הלימודים כמובן. למשל, ספרייה פעילה ומעניינת, שיתופם של התלמידים בתחומי המחזה, הצגות רטוריקה, וכל תחומי האוריינות. הם יעופו למרומים ברעיונותיהם - הבה ניתן להם "רק" במה, רצון טוב והמון התחשבות.

מתענייני המחשב שכיום רבים הם - חובה עלינו למצוא תחומי מרתקים אחרים וגדושי חוויות כדי שיומם יהא מעניין בתחום אותו הם אוהבים. אפשר להפוך את המחשב לכלי נהדר, שונה, מרתק ומקסים, והכול תוך כדי למידה (משעממת).

והמוזיקאים - ויש רבים כאלה, חובה עלינו למצוא להם זמן כדי שיפיקו תועלת רבה יותר בזמן הלימודים. הוכח שבכיתות היסוד למשל, מוסיקת רקע בשיעורים מגבירה את הלמידה והאיכותיות. מספר פינות מוזיקליות, הכוללות כלים, מקהלה, המחזות ועוד.

למדענים שבדרך - צריך למצוא פורקן מחקרי מדעי. תנו לצעירים הללו פינות חקר בתחומי המדע המגוונים. כולנו נהיה מאושרים לראות פוטנציאל של פרסי נובל שיתקדמו ויעפילו לשחקים בזכותנו אנו, בזכות פינות חקר במדעי הטבע, המתמטיקה, הפיזיקה והטכנולוגיה, כולל ביוטכנולוגיה. אפשר גם משהו על רפואה, פינות חקר עדכניות מושכות ורלוונטיות, אף כי אינן קשורות לתכנית הלימודים.

ממליץ מאוד להקים ולבנות מערך חווייתי זה במוסדות החינוך בשילוב ההורים, וכמובן התלמידים עצמם. ככל שיחושו כולם, מורים, הורים ותלמידים, כי הם שותפים ללמידה מתוך חוויה, ישנסו כולם מותניים ויפעילו כוחם האינטלקטואלי כדי שהרעיון הדינמי יצליח. חשוב שיהא דינמי באשר אסור לפרויקט זה לשקוע בהצלחות של העבר. תהליכי השינוי צריכים להיות מתמידים. הם יהיו כאלה ככל שנשתף התלמידים וההורים.

ברבים מבתי הספר, ואולי ברובם, ההורים בעלי מקצועות חופשיים ומגוונים ויכולים לתרום מיכולתם, מידענותם ומהונם, אם רק נשכיל לשלב אותם ברעיון הנשגב.

חשוב מאוד שהדרך הנפלאה הזאת תהא נחלת התורה, היהדות הקודש, מוזיקה יהודית, תפילות מרננות, מקהלה בשירים תורניים, ביולוגיה, מדעים, שפה והיסטוריה, גאוגרפיה וידיעת הארץ מתוך אהבת תורה, אהבת אדם, ואהבת הארץ.

ניתן יותר טוב להקנות ערכים לתלמידינו, שותפינו בחינוכם. בדרך חווייתית, בדרך שתוארה לעיל, נמצא יותר מדענים עתידיים שומרי תורה ומצוות, נפגוש רבנים מובילים בעלי רקע השכלתי רחב. בטוחני שבוגרינו אלה יקבעו יותר עתים לתורה, יקיימו ביתר דבקות מצוות שבין אדם למדום, ויקיימו בעוצמה רבה מצוות שבין אדם לחברו. העזרה לזולת, הערבות ההדדית תעפיל מעלה. כאשר אדם בגדילתו חש ביופי, בחן ובהוד שבחיים, כאשר הנער מרגיש שמחה ואושר בצמיחתו, עתידו יהא איכותי יותר, משמעותי וערכי.

בעולם כזה פגה האלימות, האהבה תופסת מקום הקנאה והתאווה, הכבוד לזולת מתחזק. האדם חש כי החברה סייעה לו לפתח את אישיותו בשכל וברגש. לחברה כזאת אני תורם, מקום שמטפח ייחודיותו של האדם מתוך חוויה וגיל תזכה חברה זו לתגמול של אחדות מצד כל בוגר.

ועוד... ימי שדה, סיורים, טיולים תכופים, ארוחה משותפת, ביקור בבתי ילדים, ריתמיקה, הרצאות מידעניות מגוונות, ימי אמנות ויצירה, קישוטים לבית ולבית הספר בשילוב הורים מוכשרים, מקהלה, ימי הורים - בהכנת ההורים, והעיקר לשתף, לרתק, להקשיב ולהפעיל.

החוויה היא מקור היצירתיות והעונג.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב