ממי לומדים הטוב ביותר?
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

ממי לומדים הטוב ביותר? 

מאת    [ 24/12/2008 ]
מילים במאמר: 838   [ נצפה 2185 פעמים ]

 
 
בס"ד

ממי לומדים הטוב ביותר?

ד"ר יחיאל שרמן

במסכת כתובות דף ק"ג עמוד ב מסופר על רבי חייא שהיה תלמיד חכם מאוד, היות והיה עסוק במצוות - לא מונה כראש ישיבה , מתאר רבי חייא כי " אנא עבדא דלא משתכחה " ...אני עושה שלא תשכח תורה מישראל, "וסלקינא למתא דלית בה מקרי דרדקי"...ואני הולך לעיר שאין בה מלמד תינוקות ואני כותב חמשה חומשים לחמישה תינוקות ושונה ששה סדרים של משנה לששה תינוקות ואני אומר לכל אחד ואחד " אתנא סידרך לחברך " ...היינו שנה למד את סידרך - את מה שלמדת לחברך ועל ידי כך למדים כולם תורה ומשנה ...והוא שאמר רבי : כמה גדולים מעשה חייא" .

רבי חייא לא בחר מלמדי תינוקות מבוגרים, אלא האמין בנוער - בצעירים, לימד אותם כדבעי , מתוך תקוה ובקשה שהם ילמדו את האחרים.

בתקופת התלמוד - לפני כ-1800 שנה כבר ידעו חשיבות - מנהיגות הנוער והשפעתם המצויינת והחשובה. הבינו היעילות שבעזרה ההדדית , בנתינה האינטלקטואלית, בהוראת עמיתים. רבי חייא לימד תלמידים - כדי שהם יעשו כך לחבריהם. מתכונת חינוכית ערכית נפלאה מאז ועד היום.

שמעתי במו אוזני מבנות כיתה יב הלומדות במגמת פיסיקה בהיקף של 5 יחידות , על שמחתם "ללמוד" את החומר הקשה עם אחת מחברותיהן, היא מסבירה מצויין- אצלה אנו מבינות יותר טוב מהמורה. הן שאלוני - מדוע?

בדור זה , בתקופה בה ניתן ללמוד באמצעים שונים ומגוונים, יש לאמץ דרכי הוראה אלטרנטיביות. יש לרתק ולעורר עניין בכל תחום כדי שיתאימו לכל אחד- משום " חנוך לנער על פי דרכו ".

המורה יתמקד בעבודתו בפיתוחם וקידומם של הטובים ביותר, תמורת מעשה נכון וחכם זה , יצטרכו הם - המצויינים ללמוד לחיות בעולם בו מקבלים ונותנים, מתפתחים , משכילים רוכשים דעת, מתעשרים אך מקנים זאת לחבריהם. ברור שהמורה ימשיך בעמלו החינוכי לטפח באותה מידה וביתר שאת את החלשים והבינוניים, המה צריכים יותר זמן, סבלנות, ולמידה מתוך רוגע. החברים ישלימו לימודיו של המורים ביתר שאת וביתר עוז.השפעתם של הצעירים גדולה לעיתים יותר מעמלו של המורה, המורה צריך לנצל עובדה זו - ולהפעיל מנהיגות נוער ביעילות ובתבונה.

כאשר שואלים הנוער , מי המשפיע ביותר עליכם? משיבים כולם : " החברים" . השפעת הנוער על חבריהם היא , לימודית, התנהגותית, חברתית , ערכית ותורנית.

אנו נזכה ברווח יעיל וחכם אם נאמץ דרך הוראה זו של רבי חייא.כך נשמור על הישגים גבוהים, אומנם כל אחד על פי יכולתו, אך נשיג מטרות נוספות משמעותיות ביותר לחיי המתבגר. למידה מתוך שמחה, כבוד ואהבה, הוראת עמיתים.חיי חברה.המצןיינים ירכשו מיומניות למידה נבונות ביותר, אך יחד עם זאת יאלצו מתוך גיל וחדווה לסייע בעיצוב היידע לחבריהם.

האחריות ההדדית מהווה בסיס בפיתוח האישיות לעתיד.

מנהיגי הנוער הללו שירכשו כאמור תשתית של מנהיגות ויתרגלו אותם הלכה למעשה, יהפכו בעתיד למנהיגי העם.

במכללת אורות מטפחים את הסטודנטיות פרחי ההוראה -המצוינות למנהיגות . הן רוכשות יידע ודידקטיקה מחד ומאידך משתתפות בהרצאות בתחומי המנהיגות ונפגשות עם כ-20- מנהלי בתי ספר הטובים ביותר המהווים כמובן את מיטב מנהיגי הדור.

לימוד והבנת התאוריה המנהיגותית, בצד מפגשים בבתי ספר עם דמויות מובילות אלה , מעודדות אותן להמשיך ןלהעפיל במעלה רכישת כישורי המנהיגות. כדי שהן תהיינה בעתיד המנהיגות של מערכת החינוך.

מידת ההצלחה תלויה באיכות המנהיג המוביל והמשפיע.באקדמיה, במכללות ובכל שלב במערכת החינוך יש חשיבות גדולה בשילוב שני העמודים עליהם ישענו בתי העשיה בעתיד.


    • 

    עמוד טיפוח המצויינות.


    • 

    עמוד הנתינה.

כאשר הכשרוני, המצטיין יימצא את יכולתו , נוכל לטפס ולהגיע לכל פיסגה, באשר הוא יצירתי חכם ונבון יותר, ביכולתו למצוא את הנתיבים הטובים והיעילים ביותר כדי לכבוש את היעד הנכסף. המה החכמים יצרכו ללמוד להתקדם ולנצח מתוך ערבות הדדית, מתוך חברות בקהילה, תוך אהבת אדם ועזרה לזולת. מצויינים אלה יצטרכו כל חייהם ללמוד ולהשכיל בעצמם אך למצוא את חבריהם כדי ללמדם ולהובילם לדרך הנכונה- כפי שעשה רבי חייא.

באשר עולמה של היהדות מבוסס על לימוד מעמיק ופיתוח הפוטנציאל הטמון בכל אחד בצורה מקסימלית, אך הכל תוך כדי והגדת לבנך, תוך הקצאת זמן , משאבים , יכולת ורצון כדי להעביר היידע וההשכלה שרכשת לדור הבא.

אנו חייבים ללמוד תורה עם דרך ארץ, תורה וחכמה ולשלב בד בבד את ההקניה לדור הבא . תמיד צריך להציב את היעדים בשני מישורים:

א."מה" להנחיל לדור הבא, התוכן, הכמות, האיכות, העומק וההרחבה של כל נושא- בהתאם לגיל וליכולת.

ב."איך" להנחיל,לעיתים קרובות -האיך חשוב מאוד מאוד.ככל שנשתמש בכלים פדגוגיים ומתודיים חכמים ונעימים, ככל שהלימוד השינון והידיעה יועברו בדרך חווייתית, הרי שה"מה" יוטמע ויופנם ביתר שאת מתוך שמחה.

דוקא בדור זה כשאמצעי התקשורת מגוונים ומרובים עלינו להכין תשתית איכותית , עדכנית ומצויינת של ה"איך" , של הדרך הנאותה והיעילה כדי ש"והגדת לבנך" יקבל משמעות אמיתית ושתעוגן בתוך נפשו של כל ילד.

על כולנו, הורים, מורים, מנהלים וחברי קהילה לשאת בגאון משימתנו - להנחיל תורה לדור הבא.אך לזכור תמיד כי "בדרך " עלינו להפעיל את הדור הצעיר. שהרי הם הם המשפיעים הגדולים ביותר באשר " נוער משפיע על נוער " . כך נהג והצליח רבי חייא וכך אנו מצליחים ביותר במקומות בהם הנוער מקבל פיקוד. אנו זקוקים למורים רבים מסוג רבי חייא.

חשנו כולנו גאווה אמיתית וזקיפות קומה בראותנו את הנוער הנפלא שלנו הספוג בערכים נהדרים שמנהיגותם השפיעה על אחרים - חבריהם.הם המנהיגים הצעירים בדיבוריהם ובמעשיהם , באידיאולוגיה התורנית והאמונית החדורה בהם הראו לכלנו מהי אהבת הארץ.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב