דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ז'אק ברל - אהבה בת ארבעים 

מאת    [ 17/03/2006 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 5752 פעמים ]

לפני כשנתיים (בדצמבר 2003) יצא אלבום כפול של ז'אק ברל - ארבעים שירים שמתוכם חמישה שעד אז לא יצאו לאור. נזכרתי עכשיו שעל יציאת האלבום הזה נודע לי בזמנו מתכנית בוקר של גלי צה"ל, ושאחרי ההודעה השמיעו מתוכו את הואלס הזה, זה עם המהירות המתגברת, דא עקא שכקלאסיקונצ'יק אסור לי להגיד "מהירות" אלא רק "טמפי".

כשברל שר בעצמו את הואלס שלו אתה עוד רגע קם ורוקד, מקבל סחרחורת כזאת שגורמת לך לחשוש שהגזמת בשנים האחרונות עם הדיאטה הקלאסית, שהגעת למצב של מחסור בכמה ויטמינים.
אז הנה הבאתי לך בוטנים ("בוטנים" זה התרגום הצולע של ה"בונבון" המקורי).

או במילים אחרות: מי שכאילו לא נאה לו להאזין ל"פזמונים" (שלא לדבר על לקנות אלבום כפול) שינסה לקרוא להם "שירים", ואם גם זה מפחית מכבודו אז "שאנסונים", ואם גם זה לא עוזר אז אפשר לשלוף את מילת הקסם "לידר"! ז'אק ברל כתב ושר "לידר"! והמרכאות הן לגמרי-ממש-לגמרי מיותרות, לפעמים אפילו ההפך.

פרופ' אריה ורדי - המורה-פסנתרן-מנצח המאוד רציני - אמר על עצמו באחת מתכניות הטלויזיה שלו (בהומור, מן הסתם) שהוא חי ב"גטו". ואתה מה יהיה איתך, עמיתי-כאח-לי הקלאסיקונצ'יק, אולי תנסה לומר לעצמך שז'אק ברל זה "יצירות ווקאליות", או "אריאות", או קונצ'רטים לקונטרה-באריטון מהתקופה הפוסט-פוסט-רומנטית, מאמצע המאה הקודמת. אם כי מהכרותי איתך אני מבין שיש לך בעיה "מוסיקולוגית" בלהרשות לצרפתי הבלגי הבן-תערובת הזה לכתוב על אהבה, כי מה הוא כבר מסוגל להבין בזה, ויתרה מכך: הגברים מהמאה ה-20 הרי התעסקו עם אותן נשים שגם אתה... פחות או יותר... בשרותים של המועדונים... אז איזו מין קולטורה זאת כשמזכירים לך את עצמך... אפשר לחשוב שברל הוא גתה, או שילר, ואפילו היינה החצוף היה כדבריך "איש תרבות עד לשד עצמותיו", למרות מוצאו היהודי.

ולא רק זאת אלא שהמורה שלך מהקונסרבטוריון אמרה - וכמו שנאמר "והיו לטוטפות בין אוזניך" - שמכל הפירחחים המסוממים השמנדריקים הערסים האלה רק הביטלס, רק את הביטלס מותר לך, ככה לעתים, יחד עם הסיגריה של פורים.

והמורה הזאת נוכחת בחייך כאילו רק אתמול, ורק "אתמול", כי למרבית הצער - וגם הביטלס עצמם אשמים בכך! - מחנכים אותך שאול יו ניד איז לאב, לאב, לאב, וגם הוא, ברל עצמו גם הוא... ועוד איך... אפילו יותר מאשר הביטלס... "יפה שלי, את יחידה ומכושפה שלי, מאור השחר עד לבוא לילי אוהב אותך, אוהב, עדא-יין"... אכן פרדוקס.

והאם הוא התכוון רק לאהבה לאשה או גם לסוגייה המוזיקלית הנדונה בכותבו בהמשך אותו שיר ("אהבה בת עשרים", תירגמה נעמי שמר): "זה קו הגבול, מכאן עד כאן, כי המשחק הוא מסוכן, יש בזהירות עכשיו ללכת".

להסביר עוד פעם למה פרדוקס? פרדוקס זו מילה שבמקרה זה היא מאותה לשון הנקראת המעטה, במקומה בעצם יותר נכון לומר מילכוד, אלא שכמו לגבי כל מיני-מינים של כלי נגינה חשמליים - שניים-שניים שיצאו מתיבת התהודה - גם לגבי מילכוד הבעיה היא שבימי גתה ושילר המילה הזאת עדיין לא היתה קיימת, כי עדיין לא היה בה צורך, כי מילכוד השניים-שניים היה עדיין חזון מדעי-תעשייתי-טייסי רחוק, פנטסטי, ובעיקר רומנטי. וכשה"חזון" הזה התגשם - מה שלאונרד ברנשטיין כינה "משבר האמונה" - לא עבר הרבה זמן עד שהביטוי "חבל על הזמן" קיבל משמעות הפוכה.

אז איך יקרא הקלאסיקונצ'יק לשירים של ז'אק ברל, "מוזיקה אתנית"??.. ואם הוא גולש-מתפלש בבוץ האינטרנט אז אולי "קהילתית"??.. חס וחלילה וחס וההפך, הפוך והפוך בו, כמו לגבי קלאסית כך לגבי ברל - השיר לא תם, הוא רק מתחיל.

נ.ב: ישנן כל מיני דוקומנטציות (וכתבי-יד!) של ברל שמעידות על כך שהוא היה די שתיין, ודי נואף/ וזו בהחלט בעיה, בייחוד לנוכח העובדה שמהבקבוק של פוצ'יני הריח כבר מזמן התנדף.

יצחק שפי

מאמרים, הירהורים, סיפורים ושירים באתר "מארס בעקרב":
http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=98991

שירים:
http://stage.co.il/Authors/25992

כתובת אימייל:
sheffi39@walla.com

שיר צריך להיות גם מאמר.
אבל העיקר שמאמר יהיה גם שיר.
ואם אפשר אז שהוא יהיה גם סיפור.
ובקיצור.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב