דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה ברקוד 

מאת    [ 18/12/2008 ]

מילים במאמר: 1738   [ נצפה 10889 פעמים ]

ברקוד - מאמר שנכתב ע"י מנצור שמעון באתר "פורום ברקוד הישראלי" www.barcode.org.il
----------------

שיטת הברקוד הינה שיטת קידוד ואיסוף נתונים באמצעות קורא ברקוד. הברקוד מהווה חלק חשוב מהליך איסוף הנתונים כאשר אליו מתלווה תוכנה ואפליקציה מתאימים.

השימוש בשיטת הברקוד ובשיטת הקידוד התפתח ותפס תאוצה במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות. ראשית השימוש בברקוד היה עם כניסתו לרשתות השיווק הגדולות בארה"ב, כאשר שימש ככלי לאיסוף מידע ונתונים על מוצרים בחנויות, מרגע כניסתם מהמחסן ועד יציאתם המהירה והמדויקת דרך עמדות הקופה.

כיום טכנולוגיית הברקוד תופסת מקום חשוב בתעשייה ובחיי היום יום של ארגונים ומהווה חלק אינטגרלי מתהליכי היצור של מגוון מוצרים כגון: תעשיית ההיי טק, תעשיית המזון, הטקסטיל וכו'. כמו כן הברקוד התפשט כמעט לכל תחום וניתן למצוא בו שימוש במחסנים, ברצפות הייצור, בטפסים שונים, במעבדות רפואיות ובכל מקום בו יש לאסוף נתונים לתוך מערכת מידע ממוחשבת.

כיצד פועלת שיטת הברקוד
----------------------
הברקוד נראה כצירוף של פסים שחורים ולבנים בעובי ורווחים שונים.
כל מספר ו/או אות מקבלים צירוף של פסים שחורים, אשר הופכים את הצירוף לקוד.

קורא הברקוד סורק את הברקוד ומפענחו ושידור הפענוח מתבצע הן על ידי דימוי מקלדת והן על ידי שידור בתקשורת RS232 , כאשר במחשב מותקנת תוכנה יעודית לקליטת הברקוד.


לדוגמא:
-------
ברשתות השיווק קיים מוצר "1/2 1 ליטר קוקה קולה" שמספר הקוד שלו הוא 7290002112118 מספר זה הינו המספר הקטלוגי, כאשר תאור הפריט יהיה "משקה קל בטעם קוקה קולה" של היצרן "החברה המרכזית למשקאות" במחיר מכירה 5 ש"ח ליחידה וכמות במלאי 500 יחידות.

דוגמא זו ממחישה כי ברגע קריאת הברקוד על יד קורא הברקוד בוצעו מספר פעולות בו זמנית: המוצר יצא ונספר במלאי, המחיר המתאים נקבע והודפסה החשבונית המתאימה.

סוגי ברקוד
----------

קיימות מספר צורות וסוגי ברקוד או שיטות חישוב קוד שונות המכונות גם "סימבולגיה". בין הסוגים השונים קיימות סימבולוגיות קבועות ליישומים קבועים כגון: רשתות השיווק, תעשיות רפואיות, תעשיות מזון, תעשיות אלקטרוניקה, תחום השילוח וכו'. ביישומים אלו משתמשים בסימבולוגיות שונות: בקודים שבנויים מצירוף של מספרים בלבד, או קודים שבנויים מצירוף של מספרים ואותיות או צירופים של קוד במספר זוגי או אי זוגי של ספרות.


להלן דוגמאות לצורות הסימבולוגיה השונות:
---------------------------------------
1. קוד EAN 13
זהו הקוד אשר נפוץ ברשתות השיווק באירופה והוא מונה 13 תווים.
מטרתו ליצור מספר חד ערכי למוצר ברשתות בכל אזור אירופה.
קיימת אגודה בינלאומית אשר מקצה את המספרים וקיימת בכל מדינה ומדינה.

לדוגמא:
-------
סיפרת ביקורת 2 תויםמס' מוצר 4 תוים מס' יצרן 000 3תוים קידומת המדינה
2. קוד 39 נומרי ואלפא נומרי ניתן לשימוש ביישומים רבים בדרך כלל בתוך ארגון, מספרים קטלוגיים, מספרים סריאליים של מוצרים. קוד זה נחשב לקוד אוניברסלי כאשר מרבית קוראי הברקודבעולם מתוכנתים (כברירת מחדל) לקרוא אותו.
סימבולוגיות נוספות שימושיות: קוד 128, קוד I 2-5 , קוד VPC, קוד 128 EAN ועוד.

קוראי הברקוד
------------

במשפחת קוראי הברקוד ניתן להבחין בשלושה סוגים נפוצים:

1. קוראי ברקוד המחוברים באמצעות כבל תקשורת למחשב.
2. קוראי ברקוד ניידים המחוברים באמצעות אנטנת בסיס למחשב.
3. מסופונים.

קוראי ברקוד המחוברים באמצעות כבל תקשורת למחשב פועלים בדימוי הקלדה ישירות למקלדת או דרך חיבורי תקשורת ל P.C רגיל או למסופים במקרה של מחשבים מרכזיים.
קוראי ברקוד ניידים המחוברים באמצעות אנטנת בסיס למחשב מאפשרים קריאת ברקוד ממרחק, כאשר מרחק הקריאה מהבסיס יכול להגיע עד 100 מטר (תלוי ברמת המיסוך).
מסופונים מאפשרים אגירה של נתוני הקריאה, ואחת לכמה שעות ניתן לפרוק את הנתונים באמצעות ערסל פריקה לתוך המחשב עצמו. במסופונים אלו מלבד הקריאה ניתן באמצעות תוכנה ייעודית לבצע פעולות קליטה וניפוקים אותם מעבירים למחשב באמצעות פריקת הנתונים והכנסתם למערכת המידע הממוחשב.
קיימים סוגי מסופונים בתקשורת רדיו RF / סלולר אשר מאפשרים איסוף נתונים שמתעדכן online לתוך מערכת המידע הממוחשב ומאפשר איסוף נתונים בטווח גדול בהתאם למספר אנטנות הממסר שקיימות במתחם אחד. כל נקודת ממסר (ACCESS POINT) .
לאחרונה פותחה שיטה בה ניתן להעביר את נתוני קריאת הברקוד באמצעות מסופונים הפועלים בתקשורת סלולרית, בעקר במקרים בהם הנתונים מועברים ממרחק רב מיועד לשימוש של בלדרים בחברות שילוח והובלת חבילות וכן לסוכני מכירות מתחומים שונים.
קיימות בעולם מספר חברות שמייצרות קוראי ברקוד במגוון סוגים.

הדפסת ברקוד
-----------
הדפסת הברקוד נעשית בשני אופנים:
הראשון, במקרים בהם הברקוד קבוע למוצר והוא מודפס כחלק מאריזת המוצר, כאשר ההדפסה נעשית באמצעות גלופה כחלק מתהליך הדפסת האריזה.
ואילו השיטה השניה נעשית במקרים בהם הברקוד משתנה ממוצר למוצר (כגון מספר סריאלי רץ) או נתונים משתנים, אשר מועברים מבסיס נתונים כלשהו.

ניתן להשתמש במספר טכנולוגיות הדפסה:
-----------------------------------
1. באמצעות מדפסות DOT MATRIX IN JECT
2. באמצעות מדפסות הזרקת דיו
3. באמצעות מדפסות לייזר
4. באמצעות טכנולוגיית העברה טרמית או טרמית ישירה.

טכנולוגיה העברה טרמית
---------------------

השיטה מאפשרת הדפסה על גבי גלילי תוויות או דפים רציפים.
מדפסות הפועלות בשיטת העברה טרמית פועלות באמצעות חימום נקודות על גבי סרט דיו המטביע את ההדפסה על גבי המדבקה. מדפסות אלו פועלות כחלק מן המחשב ובדרך כלל קשורות לתוכנה יעודית. מדפסות אלו מקבלות את הנתונים בתקשורת טורית או מקבילית TLP/TP.

טכנולוגיה זו מאפשרת הדפסה מהירה (מהירות מקסימלית 25.4 ס"מ לשניה) ואיכותית על גבי מגוון רחב של חומרי גלם: נייר, נייר טרמי, פוליאסטר, פוליפרופילן, פוליאתלין, תגי בד, תגי קרטון ועוד.

מדפסות העברה טרמית מגיעות במגוון רב של דגמים: משרדיות ותעשייתיות.
מדפסות אלו מגיעות ברזולוציות שונות החל מ DPI 150 ועד ל 600 DPI . ההדפסה מתאפיינת באמצעות מגוון רחב של פונטים, בכל השפות עם אפשרות ליצירת גרפיקה מיוחדת וכן אפשרויות הדפסה במספר צבעים.

קיימת אפשרות להתחבר באמצעות ממשקים מתאימים לכל מערכת מידע קיימת ולשאוב ממנה את נתוני ההדפסה המשתנים.

מחסן ממוחשב
-----------
במחסנים ממוחשבים כל הפריטים מסומנים באמצעות מדבקות ברקוד, או מאוחסנים בקופסאות עם ברקוד בעלות מספר קטלוגי של הפריטים, במקרים בהם הפריטים לא ניתנים לסימון במדבקה.
תהליך הקליטה של כל פריט חדש במחסן נעשה באמצעות מסופון. בדרך כלל, הפריטים החדשים מגיעים למחסן כאשר הם מסומנים בברקוד מהספק, ובאם הם מגיעים ללא סימון, מונפקת להם מדבקה באמצעות מדפסת מדבקות.
הקשת מספר הזמנת הרכש מעלה את הזמנת הרכש מהספק וקריאת הברקוד מהפריטים החדשים מאשרת קליטת הסחורה.

כאשר מנהל המחסן מקבל הוראת ניפוק לפי פקודת עבודה הוא מקיש במסופון את מספר פקודות העבודה, אשר על פיה מתקבלת רשימת פריטים, כולל כמויות, אותם עליו לספק.

מנהל המחסן, באמצעות המסופון, מאתר את כל הפריטים הרלוונטיים לפקודת העבודה, סורק את הברקודים שעל הפריטים ומקיש את הכמות הרצויה לו, כל זאת תוך עדכון on line אוטומטי של כל הנתונים במחשב.
העברת הנתונים מתבצעת באמצעות תקשורת רדיו RF (RADIO FREQUENCY) העברת הנתונים מתבצעת באמצעות אנטנת ACCESS POINT אשר מכסה טווח מקסימלי של 100 מטר.

באופן זה, מחשוב המחסן בשיטת הברקוד מאפשרת למנהל המחסן ניהול יעיל וקל וכן שליטה מדוייקת
על כל המלאי במחסן, הוצאת פריטים, הזמנתם וקבלת פריטים חדשים.
קיוט (איסוף) פריטים לפי פקודת עבודה במחסן רב ממדים (2000 מ"ר) אשר מרושת במספר אנטנות ממסר ACCESS POINT.
תהליך הקיוט מתבצע על גבי עגלה עליה מונח מחשב נייד ואליו מחוברים קורא ברקוד מתוצרת SYMBOL, ומדפסת ברקוד שולחנית מתוצרת ZEBRA .
אל המחשב הנייד מחובר כרטיס רדיו PCMICA ומצבר מתח מתוצרת נטקוד המספק מתח DC ופועל למשך 15 שעות (עבור מדפסת/סורק/מחשב ניייד).
המחשב הנייד מחובר באמולציה למערכת המחשב המרכזית והמחסנאי עובד מול תחנת העבודה אליה הוא רגיל בגודל מסך סטנדרטי. עם קריאת הברקוד והעברת הנתונים לתוך פקודת העבודה שעל מסך המחשב מופקת מדבקת ברקוד חדשה עם כל נתוני פקודת העבודה הרלוונטיים. כך מתבצעת פעולת הניפוק מן המדף online.
ניהול רצפת ייצור
----------------
יישום זה קיים בדרך כלל במפעלי אלקטרוניקה. תהליך הייצור של מוצר אלקטרוני מתבצע מתחילתו באמצעות הלחמת רכיבים אלקטרוניים בתוך מעגל מודפס. התהליך נעשה באמצעות מכונות להלחמת רכיבים באופן אוטומטי וממוחשב.
בתחילת התהליך מודבקת מדבקת ברקוד על גבי המעגל המודפס, אשר עשויה מחומר עמיד בטמפרטורת הלחמה המגיעה עד ל 300 מעלות צלסיוס.
ההדפסה על גבי המדבקה נעשית באמצעות מדפסת העברה טרמית על גבי מדבקות קטנות, ברזולוציה של 300DPI . סרט הדיו עמיד בטמפרטורת ההלחמה וכן עמיד בחומרי ניקוי אגרסיביים שנשטפים בתום התהליך.
בכל תחנה במהלך ההלחמה מתבצעות קריאות ברקוד אשר באמצעותן נאספים נתונים ומועברים למערכת המידע של המפעל.

בתום תהליך הלחמת המעגל קיימות תחנות נוספות אשר בהן מתבצעות בדיקות שונות (איכות, חשמליות, בדיקות בד"ס), כאשר בסופן באמצעות קריאת הברקוד מופקת מדבקת אריזה הכוללת את נתוני המכשיר, מספר סידורי, אצווה ותאריך הייצור.

שימוש בברקוד למעקב אחר חבילות בחברות שילוח פנים-ארציות ובינלאומיות
------------------------------------------------------------------

בתחום השילוח כל תהליך המעקב אחר משלוח חבילה, בארץ ובחו"ל, נעשה באמצעות ברקוד.
בתחילה כאשר הלקוח מבקש למסור חבילה מסוימת הוא ממלא טופס עם פרטי הנמען וברקוד במרכזו.
טופס זה ומספר הברקוד בראשו משמש מעין "תעודת זהות" של החבילה בכל זמן ובכל מקום אליה תגיע.

את הטופס ממלא הלקוח (השולח) בשלושה העתקים :
עותק אחד נשאר אצלו לצורך מעקב.
עותק שני מוצמד לחבילה ו"נוסע" עמה לכל מקום.
עותק שלישי מועבר לחברת השילוח להזנת פרטי המשלוח והנתונים במחשב החברה.

למעשה, מאותו הרגע שהחבילה נמסרה על ידי הלקוח לבלדר, היא תעבור מספר תחנות, אשר בכולם תתבצע קריאת ברקוד לשם ציון הדרך (התחנה), עד אשר החבילה תגיע אל הנמען.
כל קריאה כזו של הברקוד תזין את מערכת המחשב המרכזית של חברת השילוח בכל אותם הנתונים בציון התחנה של החבילה.

קריאות אלו אשר מתבצעות לחבילה במספר תחנות, מאפשרות לחברת השילוח, וכן ללקוח השולח או לנמען לעקוב אחר המשלוח באמצעים שונים (אינטרנט, שירות לקוחות וכו') ולהתעדכן באיזה סטטוס נמצא המשלוח.

ברקוד בעמדות בדיקות סופיות
--------------------------
בתהליך ייצור מכשירים אלקטרוניים (כגון טלפונים סלולריים) מתבצע שימוש במדבקת ברקוד על גבי הכרטיס, בטרם הושלמה הרכבת המכשיר וסגירתו.

בתום תהליך ההרכבה , נוצר מצב בו הברקוד אינו גלוי ולא ניתן לקריאה, אלא אם מפרקים את המכשיר ושולפים את ברגיו.

באמצעות מדפסת העברה טרמית וממשק נכון ביניהם, ניתן לקרוא את הברקוד מהמעגל האלקטרוני, ללא פירוק המכשיר ותודפס מדבקת ברקוד חדשה עם מספר סידורי של העובד הבודק ותאריך הבדיקה.

זהו יישום מתוחכם של מדבקה אשר מודבקת בצד האחורי של המוצר, וכך ניתן לזהות את הנתונים מבלי לפתוח את המוצר.
פתרון זה חוסך עשרות עמדות מחשב בתהליך הבדיקה הסופי של המוצר.

מעקב אחר דגימות מעבדה בבדיקות של קופות חולים ובתי חולים

בבדיקות רפואיות בבתי חולים ובמעבדות קופות החולים, מתבצע שימוש נרחב בברקוד.
ביישום זה באה לידי ביטוי אחת האיכויות הבולטת של הברקוד והיא רמת אמינות גבוה ביותר בהעברת נתונים בעלי חשיבות עליונה.

חולה אשר נזקק לאחת הבדיקות, מקבל בנקודת הקבלה של בית החולים או קופת החולים טופס אשר לו מצורפות מדבקות ברקוד בעלות מספר זהה לחלוטין.
כל מדבקה מהסט תוצמד למבחנה מסוימת בהתאם לבדיקה אותה עבר החולה.
במהלך הבדיקה (שתן, דם וכדומה) בכל מכשיר בדיקה, תתבצע קריאת ברקוד, הנתון יועבר למערכת המידע, ולבסוף יקבל שיוך לשאר הבדיקות של החולה.

שימוש בברקוד דו מימדי
(בתהליך ייצור ובתהליך קליטת סחורה במחסנים)

שימוש בברקוד דו מימדי (PDF) החל לתפוס תאוצה בשנים האחרונות ונמצא ביישומים בהם קיימת דרישה לאיסוף מספר רב של נתונים בו זמנית. שימוש בברקוד זה הינו יעיל, מדויק וחסכוני.

כפי שניתן לראות בדוגמא שלהלן, בברקוד דו מימדי ניתן להכניס 1000 תווים של מספרים ואותיות אותם ניתן להזרים לתוך מערכת המידע בקריאה אחת.

כמו כן בקריאה אחת של ברקוד דו מימדי ניתן לקלוט תכולה של משטח שלם המכיל מאות מוצרים, אשר על כל אחד מהם מדבקת ברקוד רגילה.

כמו כן ניתן למצוא עוד הרבה מאמרים באתר "פורום ברקוד הישראלי" www.barcode.org.il
פורום הברקוד הישראלי באתר זה תוכלו למצוא מגוון גדול של פתרונות, יישומים ,ספקי ברקוד , מונחים מקצועיים, שאלות מקצועיות למומחים בתחום.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב