דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנטל על רוכש עסק חדש להבטיח זכויות עובדים בעת חילוי מעבידים 

מאת    [ 18/12/2008 ]

מילים במאמר: 523   [ נצפה 3218 פעמים ]

מאת: עו"ד משה וקרט*

מעבידים רבים הרוכשים עסק או מפעל כלל אינם ערים למשמעויות המשפטיות הנוגעות להמשך העסקתם של עובדים לאחר הרכישה. בטעות סבורים הם כי עם העברת העסק או המפעל לבעלות של מסגרת משפטית חדשה נפתח "דף חלק", בדומה למצב הדברים המתקיים לעיתים מול נושים רגילים אחרים של העסק. כתוצאה מתפיסה מוטעית זו, חשופים אותם מעבידים לתביעות או לעלויות כלכליות שכלל לא נלקחו על ידם בחשבון בעת הרכישה, אשר לעיתים עשויות להיות משמעותיות ביותר.

נושא זה של זכויות עובדים בעת חילופי מעבידים חשוב ביתר שאת, בימים אלו בהם אנו עדים לזעזועים בשוק העבודה ולשינויים במסגרות העסקה של עובדים לנוכח קשיים כלכליים אליהם נקלעים עסקים. מטרת רשימה זו לשפוך מעט אור על נושא זה.

מהו מעמדו של עובד בעת חילופי מעבידים?

מהפסיקה עולה, כי עובד אשר ממשיך להיות מועסק בעסק המועבר מיד ליד, הופך להיות עובד של הבעלים החדש של העסק ברצף זכויות. כדי שרכישת עסק בלא עובדים תוכל להתממש, על המעביד המקורי (המוכר את המפעל או העסק) לפטר את העובדים לפני ביצוע ההעברה, או שהעובדים יתפטרו מעבודתם. אם מסיבה כלשהי יחסי העבודה בין העובדים למעביד המקורי לא הובאו לידי סיום, נתפסים העובדים ברשת ההעברה והם יעשו אוטומטית עובדיו של המעביד החדש.

ראוי לציין, כי ככלל העברת עובד למעביד חדש דורשת הסכמה מפורשת או משתמעת של העובד, קרי - עובד רשאי לסרב לעבור למפעל החדש (בג"צ 8111/96 הסתדרות העובדים החדשה נ' התעשייה האווירית, נח(6), 461).


מהם התנאים שבהם נקלט העובד בעבודה אצל המעביד החדש?

כאשר עובד במפעל או בעסק ממשיך לעבוד גם לאחר שמעבידו הוחלף במעביד חדש, נשמרות לו הזכויות מכוח חוקי משפט העבודה המגן ומכוח הסכמים קיבוציים רלבנטיים, אשר הצטברו וחלו בתקופת העסקתו על-ידי מעבידו הקודם (סעיף 18 לחוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז -1957).
הזכויות העיקריות מכוח חוקי המגן בהן מדובר הינן - הזכות לפיצויי פיטורים (סעיף 1(א) לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963), לחופשה (סעיף 3(א) לחוק חופשה שנתית, תשי"א-1951), שכר ותשלומים לקופת גמל (סעיף 30(א) לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958) מחלה (סעיף 4 לחוק דמי מחלה, תשל"ו-1976) ועוד.

בכל החוקים דנן קבע המחוקק את העיקרון של שמירת רצף זכויות העובד בעת חילופי מעבידים, כך שהנטל לקיום הזכויות אלו עובר אל כתפי המעביד החדש עבור תקופת העבודה אצל המעביד הקודם והחדש כאחד, אפילו אם עבד העובד יום אחד בלבד אצל המעביד החדש.


כיצד ניתן למנוע שהנטל לקיום הזכויות יעבור אל כתפי המעביד החדש?

כאמור לעיל, לצורך זה על המעביד המקורי להביא לכדי סיום יחסי העבודה בינו לבין עובדיו לפני ביצוע ההעברה. במסגרת הסכם הרכישה צריך לעגן עניין זה. במידה והמעביד החדש מעוניין בקליטת העובד אצלו, ללא שמירת רצף זכויות, עליו לעשות זאת לאחר למעלה שלושה חודשים ממועד פיטוריו של העובד על ידי המעביד המקורי.

במידה והמעביד מעוניין לקלוט מיידית את העובד, אזי במקרה כזה ישמר רצף הזכויות לעובד שנקלט מכוח הזיקה של העובד למקום העבודה. במקרה כזה, לכל הפחות, יש מקום להבטיח (בין היתר, באמצעות הסכם הרכישה) שהמעביד המקורי ישלם לעובדיו את כל התשלומים המתחייבים עבור תקופת עבודתם אצלו, כולל פיצויים, ובמידה ותחול חבות כלשהי נוספת כלשהי על המעביד החדש עבור תקופה, זו יפצה-ישפה המעביד המקורי את המעביד החדש. במקביל, רצוי לדאוג שהעובד יוחתם על כתב ויתור וסילוק, על פיו עם קבלת הכספים המתחייבים מסיום עבודתו אצל המעביד המקורי, אין לו כל תביעות.


*הכותב הינו שותף במשרד "וקרט-ערמוני, עורכי דין" המתמחה בתחום דיני עבודה.





וקרט, ערמוני - עורכי דין
רחי ויצמן 2
בית אמות השקעות
טל':03-6935606
פקס: 03-6935607
נייד עו"ד ערמוני: 0508577550
נייד עו"ד וקרט: 0528603226
http://www.var-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב