דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימור ושחזור אתרים בארץ ישראל 

מאת    [ 18/12/2008 ]

מילים במאמר: 809   [ נצפה 3295 פעמים ]

המורשת הקדומה של ארץ ישראל מאפשרת מפגש עם תרבות בנייה ושרידים ארכיטקטוניים המתפרסים על פני 5,000 שנות היסטוריה. חוקי מדינה ישראל מבטיחים את שמירתם וקיומם של שרידים אלה באמצעות "חוק העתיקות" שמתייחס למבנים שנבנו עד שנת 1700.
במרוצת המאות האחרונות התרחשו בארץ ישראל תהליכים היסטוריים חשובים שבעקבותיהם נותרו על עומדם שרידים "צעירים" יותר, אשר גם הם מאפשרים מפגש עם סיפורים היסטוריים מרתקים על תהליכים חשובים בתולדות ארץ ישראל מראשית המאה ה-18 ועד ימיה הראשונים של מדינת ישראל. על מנת להגן ולשמר מבנים אלה, הוקמה בישראל המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות. המועצה עוסקת בשימורם של מבנים בני עשרות ומאות שנים ופתיחתם לציבור כאתרי תיירות. היא חולשת כיום על מאות אתרים כאלה ברחבי ישראל אשר ברבים מהם מתקיימים פעילויות, סיורים ואירועים שונים. מספר האתרים ומגוון הפעילויות אינו מאפשר סקירה ממצה בכתבה אחת. האתרים המובאים בפרקים שלפנינו, הם רק מעט מתוך השפע המוצע לאוהבי הארכיטקטורה, סיפורי ההתיישבות ושימור העבר.

"חצר כנרת" ו"מוזיאון תל חי"
חוות "חצר כנרת", היא אחת מאתרי ההתיישבות של תחילת המאה ה-20 בארץ ישראל. לכאן הגיעו ראשוני החלוצים, בהם גם כאלה שהגו את רעיון הקמת הקיבוץ. הקיבוץ הראשון בישראל, דגניה, הוקם בשכנות לחווה. במקום פעלה גם חווה חקלאית לנשים. שרידי האתר שופצו לאחרונה ושוחזרו וכיום ניתן להשתתף בסיורים מודרכים המציגים בין השאר את גיבורי התקופה והרעיונות הגדולים שהגו החלוצים בדרך להקמת מדינת ישראל.
אתר נוסף המספר את סיפורם של המתיישבים החדשים בארץ ישראל בעת החדשה, הוא "מוזיאון תל חי" בגליל העליון. המקום הוקם בשנת 1916 ושימש חווה למגורי רועי הצאן ועובדי השדות. באותם שנים היה האזור נתון לשליטה מחולקת של האנגלים והצרפתים ועל רקע זה אירעו במקום מספר תקריות דמים שבאחת מהן, נהרג בשנת 1921, יוסף טרומפלדור, הנחשב עד היום לאחד הגיבורים ההרואיים בהיסטוריה של ההתיישבות בגבולה הצפוני של ישראל.

מערת הפלמ"ח ומחנה עתלית
האזורים המרכזיים יותר של הארץ רוויים אף הם בסיפורים העוסקים בימי ההתיישבות של המאות האחרונות ובמאבק להקמת מדינת ישראל. אחד האתרים המעניינים הללו, הוא "מערת הפלמ"ח" בקיבוץ משמר העמק.
מערת הפלמ"ח היא אתר תיירות פעיל המציע מפגש מרתק עם המקום בו הוקמו היחידות המיוחדות של הפלמ"ח בשנים שלפני הקמת צבא ההגנה לישראל.
בתחילת המאה הקודמת ועוד קודם לכן, שימשה המערה מקום משכן לרועים בדואים שנדדו עם צאנם במורדות הרי מנשה. עם עלייתו של קיבוץ משמר העמק לנקודת הקבע בשנת 1921, הפך המקום אתר משחק לילדי הקיבוץ.
בשנת 1941 כאשר הוחלט על הקמת הפלמ"ח, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. כאן נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות, פה התאמנה המחלקה הגרמנית שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלחמת העולם השנייה, ופה נועדו מפקדי הפלמ"ח לקראת יציאה לפעולות נועזות.
עם הקמתה של מדינת ישראל עמדה המערה בשיממונה עד ששופצה בשנת 1989 ע"י חברי משמר העמק והפכה לאתר מורשת המושך אליו קהל מבקרים מכל רחבי הארץ ומחו"ל.

אתר אחר המספר את סיפורם של אותם ימים הוא "מחנה המעפילים בעתלית". בימי השלטון הבריטי בארץ ישראל, שימש האתר מחנה מעצר שאליו הובאו "המעפילים", אותם יהודים שניצלו מידי הנאצים במלחמת העולם השנייה וניסו להגיע בספינות רעועות כדי לבנות את ביתם בארץ ישראל. ספינות המלחמה הבריטיות תפסו את הספינות בלב ים ואנשיהם על נשיהם, זקניהם וילדיהם הובאו למחנות המעצר בקפריסין ובעתלית. שרידי הצריפים של המחנה נותרו על עומדם וכיום ניתן לבקר במקום, לצפות בחזיון אור קולי ולשמוע את סיפורם של המעפילים.

"החצר הישנה" ו"מקווה ישראל"
ברשימת אתרי ההתיישבות של מרכז הארץ ניתן למצוא את מוזיאון "החצר הישנה" בקיבוץ עין שמר ליד חדרה. זהו אתר המשחזר את ימי החלוצים בארץ ישראל בשנותיה הראשונות של המאה ה-20, כולל המבנים, המלאכות, המאפייה המשוחזרת, כלי החקלאות והטרקטורים של אותם ימים, בית הבד והרכבת התורכית הישנה. כיום מתקיימים באתר סיורים המציגים את החקלאות והחיים בקיבוץ.
לא רחוק משם, סמוך לתל אביב, מצוי בית הספר החקלאי "מקווה ישראל". המקום נוסד בשנת 1870 על ידי קרל נטר שהיה שליח של ארגון "אליאנס". הוא נועד לשמש בית ספר חקלאי לילדי החלוצים במטרה להכשירם לחיי ההתיישבות בארץ ובתפקידו זה הוא משמש עד היום. בחצרו של בית הספר מצויים מספר מבנים ציוריים שנותרו בשלמותם מאז ימי הקמת האתר. במקום גם מרכז מבקרים המשמש את המועצה לשימור אתרים כמקום מרכזי להצגת נושא שימור האתרים בארץ ישראל.

"אתר הפרדסנות" ו"מוזיאון איילון"
דרומה משם, בעיר רחובות, מצוי "אתר הפרדסנות" על שם מינקוב. האתר מספר את סיפורה של הפרדסנות בארץ ישראל המתחדשת ומצויים בו בית אריזה משוחזר, באר מים, תעלות השקיה, בית הפרדסן ומסילות שבאמצעותן הסיעו את תיבות הפרי הקטוף. במקום מתקיימים כיום סיורים מודרכים ופעילויות מגוונות. ניתן לצפות כאן בתצוגות ובתערוכות מתחלפות.
בסמוך, נמצא "מכון איילון", ששימש מפעל נשק סודי בימי המאבק להקמת מדינת ישראל. כל אולמות המפעל נבנו מתחת לאדמה והכניסות אליהם היו מתחת למכונות שניצבו על פתחים סמויים במבנים ששימשו את חברי הקיבוץ שחיו במקום. הסודיות נועדה להסתיר את הפעילות ליצור נשק מעיני הבריטים והעוסקים בכך שמרו על חשאיות רבה. כיום ניתן לרדת בסולמות מתכת אל אולמות הייצור ולהיחשף לתהליך המשחזר את יצור כלי הנשק והתחמושת. על פני הקרקע מתקיים סיור בין המבנים ששימשו את חברי הקיבוץ, בהם המכבסה, המאפייה, חדר האוכל ומקומות המגורים. ניתן לצפות גם במופע אורקולי המתאר את תולדות המקום.
לקריאת מאמרים וכתבות בתחומי תיירות, ארץ ישראל ואיכות הסביבה אתם מוזמנים להיכנס לאתרים הבאים:
http://www.de-ja-vu.co.il/
http://www.palmach.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב