דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מפתח הלב 

מאת    [ 17/12/2008 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 4594 פעמים ]

על חמש הרמות העומדות בבסיס מערכת יחסים זוגית טובה, וביניהן הרמה השלישית - הרמה הרגשית - אשר מהווה את המפתח ליצירה הרמונית של מערכות יחסים זוגיות, וטיפוחן לאורך זמן.

במהלך שנות עבודתי עם גברים ונשים בדרכם ליצור זוגיות, ועם אנשים שנקלעו לקשיים בתוך מערכות יחסים קיימות, גיליתי שישנן חמש רמות העומדות בבסיס מערכת יחסים זוגית טובה. עבודה מתוך מודעות לחמש הרמות הללו מאפשרת למערכות יחסים להיווצר ולהתפתח בקלות ובהרמוניה, והיא גם זו המאפשרת לחזק קשרים שהתרופפו, להחזיר אליהם את האהבה על אף השחיקה, וליצור בהן קפיצת מדרגה במקרה של תקיעות.

הבחנה בחמש הרמות ויצירת מודעות מאפשרת לאנשים לשחרר דפוסים ומחסומים פנימיים, וזאת לצד מימוש של מטרותיהם במציאות החיצונית - יצירת קשר זוגי או שיפור ממשי של קשר קיים. בכל מקרה עבודה כזאת מאפשרת לאנשים לחוות באופן מיידי תחושה של חופש ושחרור בתוך מערכות היחסים שלהם.

הנטייה הטבעית של כל אדם הנמצא בסיטואציה של תקיעות היא לחפש מה לא בסדר מחוצה לו: להאשים את בן או בת הזוג שמולו או את ''מצב השוק'' של בני זוג פוטנציאליים. עבודת מודעות באמצעות מודל חמש הרמות מאפשרת לאדם להפנות את הזרקור פנימה, ובאמצעות כך לפתח את יכולות ההתנהלות שלו מול העולם ומול אנשים אחרים.

כיצד עובד המודל
שתי הרמות הראשונות במודל שגיליתי הן אלה שאנשים בדרך כלל שמים לב אליהן מיד: הרמה הפיזית המתייחסת למשיכה ולמידה בה היא נוכחת בין שני אנשים, והרמה המנטאלית המתייחסת לאיכות התקשורת בין שני בני הזוג, למידת החיבור ביניהם ולעובדה שהם מדברים ''באותה שפה''. אנשים המחפשים זוגיות מבחינים בדרך כלל קודם כל בשתי הרמות הללו ועל פיהן מחליטים אם הקשר מתאים להם או לא.

שלוש הרמות הנוספות הן אלה שבדרך כלל אין מספיק מודעות ביחס אליהן, בוודאי לא בתחילת ההיכרות. בדרך כלל מבחינים במה שחסר בהן, אם בכלל, לאחר שהמשבר כבר קרה. הרמה השלישית היא הרמה הרגשית והיא מתייחסת ליכולת של כל אחד מבני הזוג להכיל רגשית את עצמו ואת השני. אם קשה לאדם להכיל את עצמו, יהיה לו קשה להכיל את בן או בת הזוג, למשל לחוות דחייה, או כעס או ביקורת מצידו, לפחד לסרב לו ולהיות ''לא בסדר'' כלפיו. כאשר קיים הקושי להכיל, הנטייה היא ''לחתוך'', לברוח, או להאשים ובכך להביא לסיום הקשר.

זו הרמה שדורשת מכל אחד מבני הזוג להתפתח. כל התנגשות ביניהם, אם היא נמצאת בתוך הקשר של צמיחה אישית, יכולה להוות טריגר להתפתחות, הן אישית והן של מערכת היחסים עצמה. ברמה השלישית נמצא המפתח לכל הרמות האחרות של הקשר, ומשום כך למערכת היחסים כולה.

הרמה הרביעית היא הרמה התחושתית-אנרגטית שמשמעותה היא תחושת נינוחות פנימית עמוקה בנוכחות של הפרטנר, שמקורה בידיעה פנימית עמוקה שהוא או היא בעדך ושאת/ה בעדו, ידיעה שמאפשרת לכל אחד מבני הזוג להיות רגוע מבפנים. הרמה החמישית היא רמת העתיד המשותף. מה שמאפשר למערכת יחסים להחזיק מעמד לאורך זמן הוא יצירה מתהווה של עתיד משותף. זה יכול להיות פרוייקט, עסק, ילדים או עשייה אחרת כלשהי, שמחזקת ומבססת את המשותף והמאחד בין שני בני הזוג.

ישנם קשרים רבים שיש להם פוטנציאל גדול להפוך למערכות יחסים טובות ומספקות אם רק יתהוו ויתנהלו עם מודעות ברקע, במקום התנהלות לא מודעת שמופעלת אוטומטית על ידי צרכים מיידיים או רגשות בלתי נשלטים. עבודה באמצעות המודל הזה אינה מותירה התפתחות קשר בריא ובונה ליד המקרה.
עמית ברקת
מאמן לשחרור פנימי

http://www.TheCoach.co.il
054-5400704



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב