דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אומנויות לחימה בתחום בריאות הנפש 

מאת    [ 16/12/2008 ]

מילים במאמר: 1421   [ נצפה 3698 פעמים ]

התרגום המילולי למילה קראטה הוא "היד הריקה" והוא נציג במשפחה גדולה הנקראת אומנויות לחימה.
משפחה זו מכילה בתוכה גם את הג'ודו, סיף, האבקות, איגרוף ועוד. בספרו של מורי ורבי, מאסטר אבי דוכן, "טאיקוונדו" הוא סוקר את תולדות השיטה והקראטה בכללותו ומציין שאומנויות הלחימה הינם ביטוי פיזי לדחף הקיום האנושי, ובעזרתו ניתן להגשים את המשאלות הרוחניות של האדם. תרגילי הקראטה התפתחו מהדחף האנושי הטבעי להגנה עצמית, ומטרתם לפתח את יכולתו של האדם לשלוט בעצמו וברצונותיו.
שליטה זו מובילה לשלווה ולשלמות נפשית. אדם השומר על בריאות מצליח להגשים בכל מעשיו מטרות מוגדרות, ואילו אדם המזניח את בריאותו מאבד את הרצון לעבוד ואת הדחף להצליח. דחף זה שייך לרגש ולמוסר יותר מאשר לתבונה. אומנות לחימה אשר מטבעה משלבת פעילות פיזית בפעילות רוחנית נותנת לאדם כלים לעיצוב חיים טובים ומלאים יותר.
קראטה מקנה למתאמן אופי חזק וגמיש כאחד, על מנת שיפתח כושר מנהיגות שיוביל אותו בכל תחומי החיים.
מנהיגות ורוח לחימה מספקים לאדם בטחון בכל מעשיו, בטחון המסייע לו לשמור על שלווה פנימית המביאה לסובלנות וצניעות.
הקראטה מורכב מקבוצות של תנועות הקשורות זו אל זו בשיטתיות מדעית ומפעילות את כל הגוף. אנשים מתמסרים לקראטה מטעמים שונים: האחד רוצה להסתגל לסביבתו, שני מעריך את חייו ורוצה ללמוד להגן עליהם, שלישי שואף לשמור על איזון פיזי ונפשי.
הרקע המדעי באימוני קראטה כולל בתוכו גם את משוואת הכוח של ניוטון: F=MA
כוח= מסה X מהירות. יסודות המסה בגופינו הם היציבות, תמיכה ושווי משקל. מהירות מורכבת מאלאסטיות, זריזות וגמישות. עקרונות נוספים הם הנשימה הנכונה, המספקת כוח ושליטה על מערכות פיזיולוגיות בגוף, ומוח צלול. בכל סוג של אומנות לחימה על המתאמן להיות בעל רוח איתנה. צלילות הדעת הוא דבר שבלעדיו כל מיומנות בכל סוג אומנות תהיה בלתי מושלמת.
קראטה דורש את מלא הריכוז ושליטה עצמית, זה מאפשר לצפות את תנועות היריב ולהגיב בדייקנות. השגת שקט נפשי אפשרית בניתוק המחשבות על היריב ותכונותיו. היסח דעת נגרם בעקבות הפחד מהיריב. כאשר דעתך מוסחת מתפקידך, הרי שהיריב יוכל להשתלט עליך בנקל.
אומנות לחימה מקושרת לכבוד ולכבוד הדדי. אומן לחימה קד קידה בכניסה לשטח האימונים, קד למורהו וקד ליריבו לאימונים. המשמעת הנוקשה וכללי הברזל בתחום הכרחיים משום שחריגה מכללים אילו תסב נזק גופני למתאמן או לרעהו.
קאטה באומנויות לחימה פירושה תבנית, צורה. תבנית קבועה זו מאפשרת להתאמן באופן עצמאי מול יריבים דמיוניים בצורה מחזורית, שיטתית והדרגתית. התנועות והכיוונים קבועים. תרגול מתמיד בקאטה מאפשר את ביצועה ללא צורך במערכת הזכרון של המוח, אלא זרימה אחת וטבעית של הגוף. מייסד הקראטה פונקושי מסכם ואומר שאומנות לחימה אינה מכוונת להיות דרך של לחימה. הדרך היא השביל בו אתה צועד כדי למצוא את ההרמוניה והשלווה הפנימיים שלך. היא שלך כדי שתוכל למצוא אותה.

אני מטפל בקראטה בסדנת גל בהיקף פעמיים בשבוע, סך של שש שעות שבועיות.
סדנת גל, פרוייקט משותף של מחלקת בריאות הנפש בבית החולים שיבא בתל השומר ומשרד הבטחון, היא מועדון שיקומי, חברתי, ייחודי לנכי צה"ל נפגעי תגובת קרב מתמשכת (PTSD) מכל מלחמות ישראל. הסדנה מונה כ-110 חברים המקבלים מסגרת תומכת ובית חם, שמטרתו לפעול לשיפור איכות חייהם של נפגעי תגובות הקרב בדרך של התחברות לעשייה בתחומים שונים כגון: חוגי יצירה, חוגים עיוניים, טיולים, פעילות חברתית, טיפולים משלימים ופעילות גופנית.
חברי החוג יכולים לבחור בין פעילות קבוצתית לבין פעילות פרטנית. ציינתי שקראטה מורכב מסדר ומשמעת, חברי החוג התאימו עצמם למערכת חוקים אותה התוותי. לשיעור מופיעים בבגדי ספורט וחולצה ייעודית לחברי החוג. כדי להתגבר על בעיות שיכחה המאפיינת את מרביתם הוקצו תאים למתאמנים בהם ניתן להשאיר את הבגדים. כביסה הינה באחריות המועדון. אסור לשוחח בסלולרי באולם האימונים. סדר ההפעלות באימון הוא קבוע. מתחילים בחימום, עוברים לתרגילי תנועה פשוטים, תרגילי כוח עם עזרים, תרגילי כוח וגמישות על מזרן, עבודת קראטה על שק האיגרוף ולימוד ותרגול טכניקות ותרגילי הגנה עצמית בידיים ריקות וכנגד כלי נשק, ותרגול קאטה. בסוף השיעור מבצעים תרגילי שחרור. סדר זה הינו הכרחי ממספר סיבות:


נתינת הרגשת בטחון ושליטה על מהלך האימון. אין דברים בלתי צפויים היכולים לבלבל או לגרום למתח נפשי אלא אם הודעתי מראש. הכל מוכר.
אפשרות לעבודה עצמית. יש חברים אשר מעדיפים לבצע בעצמם את האימון, תחת השגחתי, בקצב אישי שלהם לעיתים תוך מנוחות קצרות.
במידה ויש מספר מתאמנים ואין באפשרות המאמן לשלוט על כולם, סדר פעולות זה מאפשר להתאמן גם בלי שהמאמן יצטרך לתת הוראות הפעלה.
אולם האימונים מחולק לאיזורי פעילות קבועים: פינת משקולות, פינת מזרונים, שק איגרוף, מסילת הליכה ופינת ישיבה. כאמור ליצור סביבה ידידותית ומוכרת.
תפיסה מוכרת בתחום פעילות גופנית מערבת מראה בה ניתן להסתכל על עצמנו עובדים. אין מכון כושר בלי מראה גדולת מימדים המאפשרת למתאמן להסתכל על עצמו בסיפוק תוך כדי האימון. מילוי צרכים נרקסיסטים בעליל. בתחומי פעילות גופנית טכנית המראה חשובה להענקת פידבקים לאיכות התנועה, יציבה של הגוף ועוד. מעניין לגלות שיש מטופלים המעדיפים להפנות את גבם למראה. לטענתם הם לא יכולים להסתכל על עצמם ועל מצבם הגופני. המצב הגופני לעיתים רבות מהווה מראה למצב הנפשי ועדיף שלא לראות זאת.
הטיפול בקראטה מחייב להיות עם יד יציבה על הדופק. טראומה אשר עירבה מצבי אלימות פיזית, כלי נשק או התעללות בשבי יכולה לצוף מחדש עם תרגול מצבים אלו. מטופל אחד שלי נכנס לסטרס ומקבל התקף חרדה כל פעם שהוא מתרגל על שק האיגרוף. לגביו נמצא פתרון אחר של תרגול מול המאמן. מטופל אחר אשר לקה בטראומה מאירוע טרור ע"י מחבלים עם אקדחים ורובים בתחילה גילה רתיעה ולחץ מול אקדח התירגולים אותו הבאתי (עשוי מעץ בצבע שחור). לגביו עבדתי איתו עם כלי מעץ אשר צורתו לא מזכירה אקדח, לאחר תקופה עברנו לאקדח בצבעים בולטים ועליזים. כיום אנו עובדים בלי בעייה עם אקדח האימונים. כיום הוא חש בטחון שאם יקלע לעוד תקרית טרור כמו שחווה יש לו כלים להתמודד עם המחבלים.
מעניין שמטופלים אחרים עם בעיות ריכוז וזכרון הנובעות מסיפור הטראומה, פגיעת ראש או מהתרופות מצליחים אחרי תרגול חוזר ונשנה לשנן ולזכור את הקאטה. הקאטה (תבנית תנועות החוזרת על עצמה מול יריבים דמיוניים) מורכבת מעשרות תנועות של הגנה והתקפה לכל הכיוונים. מטופל אחד שלי אשר סובל מפוסט טראומה עקב חבטה בראש סובל מבעיות שיכחה חמורות. סדר יומו מורכב מאותם הפעולות יום אחרי יום. אם הוא יחנה את רכבו בנקודה אחרת מרבית הסיכויים שהוא יאלץ לחפשו. מטופל זה מופתע מעצמו כל פעם מחדש שהוא מצליח לבצע את הקאטה בשלמותה. הריכוז המאפשר לזרימה וזכרון תנועתי של הגוף לעשות את שלו ומנטרל את התלות במערכת הזכרון אשר לקוייה אצלו.
רובם ככולם סובלים גם מבעיות פיזיות המתלוות לבעיות הנפשיות. חלק ממצב הגופני משוייך לטראומה המקורית. התרגול הגופני ותרגול הקראטה מאפשר פיזיותרפיה בדרך הרבה יותר מעניינת וחוויתית. ביצוע חוזר ונשנה של אגרופים והתקפות ידיים מחזק את חגורת הכתפיים. תירגול בעיטות משפר את טווחי התנועה של המפרקים ומחזק את שרירי היציבה. לא אחד מהמטופלים מרגישים מועקה בסביבה הסטרילית וחד גונית של מכוני הפיזיותרפיה שמזכירים לדבריהם את השיקום בבית חולים בתקופה בה אושפזו בעקבות הטראומה.
האווירה בשיעור קראטה היא מאוד כוחנית. שרירים חזקים, חבטות, שאגות קרב, התגברות על מצבים ויריבים, שליטה עצמית, כבוד, תלות בבן הזוג, לימוד נקודות תורפה אצל היריב - נקודות חלשות אשר פגיעה בהם תסב את מרבית הנזק ליריב. אווירה זו מדבקת. הרגשת הכוח נוכחת ונשארת בגוף. הרוגע ושליטה עצמית אשר מחליפים את האנרגיה ודחפים הפנימיים שיצאו בשיעור משפיעים לטווח הארוך.
שאלון אותו ערכתי בשיחות אישיות בקרב מטופלים אשר התאמנו אצלי מעל חצי שנה כלל 14 נשאלים וכלל את השאלות הבאות:

האם פעילות גופנית עזרהעוזרת להתמודד עם ה- PTSD ובאיזו צורה?
איך הקראטה השפיע בהתמודדות עם ה- PTSD?
האסכולה הטיפולית גורסת שטיפול כולל בתוכו טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. האם פעילות גופנית לדעתך צריכה להיות מוסדרת וקבועה במערך הטיפולי?
התשובות חזרו על עצמן וביססו את חשיבות התהליך של פעילות גופנית וקראטה בקרב נפגעי תגובת קרב. בשאלה הראשונה חלק מנשאלים התייחס לעניין הנשימה. תרגול נושא זה תורם להפחתת החרדה ולרגיעה. בזמן לחץ הנשימה נתקעת, מגבירה את הלחץ ויוצרת סחרחורות, בחילות ועייפות כרונית. אחרים התייחסו לחשיבות של קיום התנועה. אי היכולת לשבת בריכוז לאורך זמן באה לפתרונה בפעילות גופנית אשר גם מעירה את הגוף ונלחמת בעייפות הנגרמת משינה לקוייה ותשישות כרונית הנובעת מהתרופות. הפעילות מסיחה את הדעת מצרות ובעיות אחרות, עוזרת להתמקד, מקנה את האפשרות להתמיד במשהו מסודר. רובם גם ציין את חשיבות המטפל משום שברשות עצמם קשה להם לבצע פעילות גופנית.
המילה בטחון עצמי חזרה אצל כולם בתשובה לשאלה השנייה. בטחון זה מאפשר יזימה לעשיית דברים, שומר על איזון בראש ובנפש. מאפשר להסתובב באיזורים ומקומות בהם נמנעו בעבר. חלקם ציין את עניין המסגרת והמשמעת אשר אותה הם מנסים ליישם בעיסוקים אחרים.
השליטה העצמית הנובעת מהידיעה שהם יכולים לפגוע בנקל בבן זוגם לאימונים אם לא יזהרו וישלטו בכוחם ובתנועתם גם כן מצויינת כגורם חיובי.
הקאטה צויינה לטובה כתהליך העוזר לזכרון וריכוז. אחד אף השווה זאת לתשבצים ותרגילי זכרון וחשיבה אותם הוא עושה כחלק מהתהליך הטיפולי.
השאלה השלישית זכתה לתמימות דעים מוחלטת לגבי החשיבות וההכרחיות לכלול פעילות גופנית כחלק מובנה בהליך הטיפולי בתחום בריאות הנפש.
תופעות הפלאשבקים, סיוטים ושינה לקוייה לא פחתו או נפתרו. מינון התרופות לא פחת. אך ההתמודדות עם המציאות היומיומית, עם הגוף והנפש, עם שעות העירנות כן שופרה ונהיתה אפשרית יותר.


עוד מאמרים והתייחסויות ניתן למצוא באתר הבית של "אימוני ספורט יחודיים" ב- www.assisport.co.il


אסי ארנסון
אימוני ספורט יחודיים
http://www.assisport.co.il
assi@assisport.co.il
052-6252514



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב