דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלימות במשפחה 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 407   [ נצפה 5110 פעמים ]

אלימות במשפחה מתרחשת כאמור בעיקר על רקע סכסוכים בין בני הזוג, כאשר ברוב הפעמים הגבר הוא התוקף ואילו האישה היא קורבן התקיפה. אלימות במשפחה בקרב בני זוג יכולה להיות פיזית או רגשית, כמו גם אלימות פסיכולוגית, מינית או כלכלית. כך, למשל, מתוארים מקרים בהם הליכי גירושין בין בני זוג מובילים להשפלה, הטרדות והשלכת חפצים על האישה מצד הבעל. יש לציין כי חוקרים רבים סבורים שמקורה של אלימות זו נובע מרצונו של הגבר להשיג שליטה בבת זוגו, רצון הנובע מחולשה נפשית או מרגשי נחיתות והערכה עצמית נמוכה. בדומה, יש הטוענים כי אלימות במשפחה מהווה פורקן של דחפים שמקורם ברקע האלים בו גדל אחד מבני הזוג.

סוג נוסף של אלימות במשפחה היא אלימות כנגד ילדים או קטינים. אירועי אלימות אלו הם חמורים ומסוכנים, בעיקר נוכח העובדה שהם מופנים כלפי חסרי ישע, השמים את כל מבטחם בצד האלים. האמון שנותן הילד בהוריו, כמו גם חוסר יכולתו להגיב או לפתור את המצב, גורמים לכך שהקורבן גדל בתחושת אשם המלווה אותו כל חייו. אלימות במשפחה כנגד ילדים יכולה להתרחש בצורה של פגיעה פיזית, פגיעה רגשית, הזנחה בגידול (או חינוך הילד) או ניצול מיני (בדרך כלל על-ידי גבר המשפחה המתעלל מינית בבתו). יש להוסיף כי קיימים מקרי אלימות במשפחה המתרחשים בין אחים, אולם מדובר רק באירועים המתאפיינים בהזנחה מצד ההורים והתעלמות מכוונת.

סוג שלישי של אלימות במשפחה הם מקרים בהם קשישים, בדרך כלל הוריו של אחד מבני הזוג, נתונים להתעללות מצד בני הזוג (או אחד מהם). הסיבות לכך הן מגוונות וכוללות, בין השאר, בעיות בלתי פתורות בין ההורים לילדיהם, לחצים כלכליים כתוצאה מטיפול בהורים שהזדקנו, מריבות על רכוש וכדומה. גם במקרים אלו חוסר הישע של הקורבן מביא לכך שהאלימות נשארת בסוד המשפחה ולכן אינה מטופלת ומתגברת במשך השנים.

הבעיה העיקרית של אלימות במשפחה בכלל, ואלימות מילולית בפרט, היא העובדה כי קשה לאתר מקרים אלו. בניגוד למקרי אלימות פיזית, בה סימני האלימות נראים לעין, ההוכחה בדבר אלימות מילולית היא קשה ביותר משום שרק בני הזוג משמשים עדים למקרה. לדידם של חוקרים בתחום, בהרבה מהמקרים לא רק שקשה לראות באופן פיזי את הפגיעה אלא שהצדדים אף לא ממהרים לדווח עליה לרשויות הרווחה או למשטרה. ילדים, רכוש משותף והשלמה עם המצב הם רק מקצת מן הגורמים המביאים להנצחת האלימות הקיימת. כך היא עלולה להחריף ולהוביל לפגיעה פיזית קשה ואף למוות. חשוב להוסיף כי כיום, בשל הריבוי במקרי אלימות במשפחה, חלה החמרה ברף הענישה המשפטית וגם מקרים הכוללים אלימות מילולית בלבד, זוכים להתייחסות זהה לאלימות פיזית. כך, לדוגמה, אירועים רבים של אלימות מילולית מהווים סיבה מספקת למתן צו הרחקה מהבית או הגנה מפני בן הזוג האלים.
כתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל - משרד עורכי דין המתמחה בנושא אלימות במשפחה, צו הרחקה ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב