דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך אלטרנטיבי למה? 

מאת    [ 11/12/2008 ]

מילים במאמר: 436   [ נצפה 4400 פעמים ]

בס"ד

חינוך אלטרנטיבי (1)

אחד הדברים המופלאים אצל האדם, הוא כושר החשיבה.
יכול אדם ללכת בדרך מסוימת שנים רבות ופתאום - מחשבה חדשה - אולי כדאי שאנסה דרך אחרת?

בתחילה היה אדם מחנך עצמו בביתו. עם הידע או חוסר הידע, עם האפשרויות שהיו לו.
באופן טבעי השתלב בסביבה. הילד למד מתוך חיקוי. כשאביו יצא לצוד ציד, חלם גם הוא להיות מן צייד שכזה. מחסל טורפים, משמיד אויבים. המביא אוכל לביתו.
כשהאם ניקתה, בישלה או הכינה כחל מיוחד לאפר את עיניה, היתה הבת מביטה בה בהערצה, ממנה לומדת ועושה.
מטבע הדברים היו נשים שהיו מוכשרות מאחרות בתחומים מסוימים. היו גברים חכמים ומוכשרים מאחרים. מי שיכל להרשות לעצמו שלח את הילד ללמוד מקצוע אצל אותו אדם מוצלח יותר . כך למדו מקצוע. בתשלום, או כשולייה. ע"י עזרה לבעל הידע ולימוד המקצוע מעשית ממנו. - צורפות, חייטות, סנדלרות, ציור ועוד.

תמורת הלימוד שילמו במוצרי מזון או בכסף ממש. ובינתיים התקדם העולם - הוקמו קבוצות לימוד, בתי-ספר, תיכוניים, אוניברסיטאות. החלה התמקצעות מעודף ומריבוי מידע.

והיום - מה שהתרבה בעיקר, אלו בעיקר המקצועות. אפשר כבר להבחין בחזרה לכיוון התמחות ספציפית בתחום מוגדר. סטטיסטיקן הבודק את ערך העיסוק והתוצר, המבקר, המורה למקצוע זה, החוקר - לאן פנינו וכו'.

העולם מובל לעבר עתיד רב ידע ואפשרויות. כמין מכונה משומנת היטב הפולטת תוצרים תואמי מוריהם והסביבה. ותמיד יש מי שיתנגדו לשיטה זו החוסמת חשיבה מקורית, ומחנכת לאחידות הדעה וההתנהגות.

ומאחר שלא כולם יכולים או רוצים להשיג זאת, עומדים אנו מול תוצרים לכאורה "פגומים", כאלה שחשים חריגים ולא מצליחים להשתלב בכאילו הרמוניה השוררת בכיתה.

לכן, יש מי שסוברים שעדיף ללמד את הילדים בבית, באופן טבעי ולפי קצב התפתחותו ורצונו. הגישה הזאת מסבירה את הדרך בכך - שכך יוכל הילד להתפתח יותר ולפתח את כישוריו המיוחדים לו ולא יצטרך להמשיך בתלם החרושה עבורו אך לא מתאימה לו כלל ועוד חוסמת את כישוריו ונטיותיו המיוחדים לו. ובכך יש סכנת צבירת טעויות והנצחתם.

וגם, סבורים אותם הורים - וזה חשוב לא פחות - ילד הלומד בביתו עם הוריו ועם מי שיבחר, יהיה מאושר יותר.

ללמד ילדים בביתם, אם עושים זאת נכון, יכול להיות מנוף לבניית חשיבה ייחודית ובעלת מעוף. פיתוח ומיצוי יכולותיו של הילד, ע"י הענקת תנאי מקסימום לפריחת מקסימום.
אבל הבעייה העיקרית היא - הצרכים החברתיים של הילד.
האם ילדים אלה מעצמם היו מעדיפים כך ללמוד עם אבא ואמא? או אולי יעדיפו אותם ילדים את חברת בני גילם במסגרת המשעממת, לדעת הוריהם, מסגרת מגבילה ומחליקה הבדלים, אבל מלמדת משהו ומספקת התמודדויות חברתיות הבריאות בדרך כלל לנפש הילד שצריך לגדול לאדם חברתי?
לשאלה זאת נוכל לענות כמו לשאלות אחרות:
ילד לא בוחר להיות דתי או לא, בן לאום זה או אחר. ההורים בוחרים עבורו את ההגדרות האישיות האלה. וכך גם את החינוך.
הם אלו שיצטרכו לספק את התשובה.




צפורה בראבי
ד.א. teilot1@walla.com

האתר שלי:
http://site.2all.co.il/gamt



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב