דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשיש של אתמול והזקן כיום 

מאת    [ 10/12/2008 ]

מילים במאמר: 330   [ נצפה 4529 פעמים ]

בתקופה הויקטוריאנית כינוי של זקנים היה מושג המיועד לבני למעלה מ- 40 שנה. ההיגיון לפיו מושג הזקנה מוצמד למצב הפיזי והמנטאלי היה צריך להכתיב הגדרה גמישה למתבגרים החדשים, על פי העלייה בתוחלת החיים. אולם, מועד היציאה האוניברסאלי לגמלאות, של 65, הידוע כגיל הפנסיה, קיבע גם את הגדרת גיל הזקנה.
אלא, שמאז שהוכרז מועד היציאה לפנסיה לשכירים על 65 שנה, זה שנקבע בימי הקנצלר ביסמרק לפני למעלה ממאה, קיבעה הפרישה לגימלאות גם את מושג הזקנה. נזכיר כי באותו מועד תוחלת החיים הממוצעת היתה 46 שנה בלבד לגברים ו- 48 שנה לנשים, כ- 30 שנה פחות מהמצב כיום.
כתוצאה מכך, קיימת בעייתיות כאשר שגופים שונים מתייחסים לכלל האוכלוסייה המתבגרת כמקשה אחת, חלקם כבר מגיל חמישים פלוס, ואילו המדינה בדו"חותיה הרשמיים מציגה יחדיו את כל גילאי ה"65+".
אולם, המציאות התפקודית של הזקנים הצעירים אינה מאפשרת להגדרה להישאר רלוונטית. התוצאה שארגון הבריאות הבינלאומי יצר פשרה לפיה זקנים הינם אמנם מגילאי 60 - 74 שנה, אך הם מובחנים מהזקנים מאד, הקשישים במובנם הסטריאוטיפי של זקנה ונסיגה ביכולתם עד הפיכתם לחסרי יכולת של תפקוד עצמאי.
מובן שגם ההגדרה הזו, הנשארת צמודה לגיל הכרונולוגי, נותרה בעייתית מול העליה בתוחלת החיים. די אם נדגים בעזרת שר הביטחון אהוד ברק כזקן לפי ההגדרה הנוכחית ואת נשיא המדינה כזקן מאד מזה למעלה מעשר שנים, כדי שנבין את הבעייתיות בהצמדת התואר זקן לפי הגישה המקובלת - במיוחד שכ 70 אחוזים מבני השבעים כיום עדין פעילים גם במובן תעסוקתי. לכן קיים צורך בהצגת תואר שיאבחן מול המצב התפקודי. תואר כזה קיים כאשר אנו מבחינים בין תינוק, ילד או נער והוא קיים, גם אצל קשישים, כאשר מצבם נסוג. ואכן, בקצה הדרך כבר מוצמדים תיאורי תפקוד מובהקים כמו "סיעודי" או "תשוש נפש".
זה הרקע להצעתי בספרי, מחזור החיים השני, הדן בשינוי הגישה למחזורי החיים והקריירה, הגדרה גילאית שונה המותאמת למצב תוחלת החיים המתרגש עלינו, והמכונה על ידי מגה חיים. הבחנה בין בני הגיל שני, מגילאי החמישים ועד לשלוש הספרות, שמבחנם ההגדרתי הינו בשימור תפקודם הפיזי והמנטאלי. כאשר אותם בני 'הגיל השני' מבודלים מבני ההגיל השלישי, הקשישים, שהזקנה כבר נתנה בהם את אותותיה המלאים.

יעקב בן שאול, יועץ בעל ניסיון עיסקי-שיווקי רב, מרצה על האפשרות ל'מגה חיים' וספריו "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה" (ספרות עכשיו, 2008) וספר הניהול: "למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס, 2007)
אתר המחבר:
http://www.benshaul.co.il
להתקשרות:
benshaul@benshaul.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב