דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוקים, גבולות - מתי ואיך 

מאת    [ 09/12/2008 ]

מילים במאמר: 856   [ נצפה 3794 פעמים ]

חוקים וגבולות במאמר הראשון שללתי מכם את האפשרות להעניק פרסים, להטיף מוסר ולהעניש את הילדים שלכם. אני מודעת לעובדה שהשארתי אתכם מעט מתוסכלים. יצרתי אצל חלק מהקוראים רעב לדעת מה כן ניתן לעשות כדי לעזור לילדים לשמור על החוקים והגבולות בהם אנחנו כהורים מעוניינים.

אני מקווה שכעת אוכל לספק את סקרנותכם ולהציע אלטרנטיבות חדשות שתתקבלנה על דעתכם. המטרה, להזכירכם, היא למצוא דרכים לשכנע ולא לכפות, להגיע להידברות ולהבנה עם הילדים ולגרום להם להיענות לדרישות מתוך רצון, שיקול דעת והבנה. מכיוון שהזכרתי את המושגים חוקים וגבולות אולי כדאי שנגדיר מהם חוקים ומהם גבולות. חוקים החוקים משקפים את המטרות, הערכים והנורמות של המשפחה. החוקים ידועים לכולם וחלים על כל בני המשפחה. הם מייצגים את סדרי הקבע של המשפחה ומכאן נובע שהחוקים יכולים להיות שונים ממשפחה למשפחה.

לדוגמא: חוק המבטא את הערך של שמירת הרכוש והניקיון בבית. בעקבות חוק זה ההורים יכולים להחליט שלא אוכלים בסלון. או חוק הקשור לבריאות קובע שההורים צריכים לדאוג לכך שלילדיהם יהיו מספיק שעות שינה במהלך הלילה. בעקבות חוק כזה מחליטים ההורים על שעת השינה של ילדיהם. אנו מבחינים בשני סוגי חוקים:

1. חוקים מעשיים - אלו החוקים ההכרחיים לצורך תפקוד יומיומי, ושהפרתם יוצרת בעיות במילוי משימות יומיומיות כגון: שעת קימה, שינה, ניקיון, אכילה וכו'. 2

. חוקים ערכיים - כללי יסוד חברתיים המחייבים את כולם כגון: לא מדברים בגסות, לא משקרים, לא מקללים וכו'. גבולות גבולות הם הביטוי המעשי והיישומי של החוקים. הגבול נקבע על ידי ההורים וניתן לשינוי בהתאם לגיל הילדים.

לדוגמא: ההורים קובעים את שעת השינה של הילדים על פי גילם. כלומר, חוק שעות השינה תקף, אך הגבול משתנה בין הפרטים במשפחה. כך זה יהיה למשל עם שעת החזרה מבילוי שתהיה שונה מילד לילד בהתאם לגיל. עדיף לראות את הגבול כגבול שלנו ההורים, גבול אותו אנו מציבים לעצמנו ולא לילד. ניתן להיכנס עם הילד למשא ומתן לגבי הגבולות.

מדוע קשה להורים לאכוף חוקים וגבולות?

ישנן כמה סיבות: חוקים רבים, חלקם נוקשים מדי, שמונחתים בכפייה הורים רוצים "שקט תעשייתי" ובוחרים לוותר הורים חוששים להיתפס כהורים לא טובים אנחנו רוצים לפצות על מה שלא היה לנו כילדים הורים מפחדים לעשות שגיאות חוסר הסכמה בין בני הזוג הורים רוצים להיות חברים של ילדיהם ההורים לא שלמים לגמרי עם החוק, טון הדיבור הופך לא ענייני ותקיף, והמסר לא עובר מדוע חשוב שיהיו חוקים וגבולות הדרך שבה לומד הילד את חוקי החיים מעצבת את ההיגיון שלו ואת התייחסותו למציאות.

הדרך שבה הילד מתאמן בביצוע הכללים מאמנת אותו בקבלת חוקים בכלל. חוקיות וסדר הם דפוסים קבועים החוזרים ונשנים ועצם הקביעות שבהם היא שהופכת את העולם לברור ומובן ומאפשרת לילד לצמוח, לגדול, לתפקד, וללמוד בבטחה. לכן מאד חשוב שההורים ינהגו בעקביות. לילדים יש צורך פסיכולוגי שנגביל אותם. כך עוזרים להם לדעת מה צפוי.

הורים לא עקביים מבלבלים את הילד. מערכת חוקים יעילה עוזרת לשייכות בטוחה. ילד זקוק לגבולות באותה מידה שהוא זקוק לאהבה. ילד ללא גבולות הוא ילד עם חסך, ילד שלא יודע למצוא את מקומו בחברה. מי שלא עומד בגבולות לא בא במגע עם תסכולים שהם חלק מהאימון לחיים. מה לעשות כדי שיהיה קל יותר לקיים את החוקים? עדיף לקבוע מעט חוקים ולעמוד בהם מאשר הרבה חוקים שלא עומדים בהם.

כל משפחה צריכה להחליט מהם ה "ייהרג ובל יעבור" המתאים לה. החוקים צריכים להיות הגיוניים וברורים לכולם ולהתאים להגיון של הבית. על חוקים לא תמיד מדברים, אך מרגישים אותם. חוקים המבוצעים בהתמדה הם חוקים שההורים משוכנעים בנחיצותם, ברלוונטיות שלהם לדרישות החיים ובכך שנועדו לשרת את טובת ילדיהם. איך עושים את זה צריך להקדיש זמן להדרכה ולהסביר לילדים את ההגיון שמאחורי החוקים. רוב הילדים נתקלים בחוק אחרי שמפרים אותו. מה שקורה בדרך כלל בבית הוא שקודם עושים משפט לילד ואחר כך מיידעים את החוק.

רצוי שהילדים יכירו את החוק לפני כן. המטרה היא להפנים את החוקים ולא לכפות. להגיע למצב בו הילדים יגידו אני רוצה (כוח פנימי) ולא אני צריך (כוח חיצוני). את החוקים כדאי לנסח על דרך החיוב ולהגדיר מה כן מותר לעשות. המילה "לא" גורמת ל"דווקא". יש הבדל בין חוק לאיסור. חוק צריך להיות הגיוני ובעל הסבר. לאיסור הרבה פעמים אין הסבר הגיוני. חוקים עוזרים ליצירת אווירה טובה יותר בבית, במידה ואכן הוסברו כיאות. ההסבר עוזר לשתף פעולה ולא לעבור על חוקים ולכן זה תורם לאווירה נינוחה יותר.

אם משתמשים בשיטות חינוך נכונות של עידוד, פחות ביקורת והטפת מוסר ופחות סנקציות יש סבירות גבוהה שבצורה הדרגתית הילד יכנס לרוטינה של שמירת חוקים. דברו עם הילדים ולא אל הילדים. מה לומדים הילדים דרך שמירת החוק? להתאמן בהכרת גבולות, לבחור ולשאת בתוצאות, להתחשב בזולת, את משמעות החופש, שיתוף פעולה, שוויון ערך, להשתלב בחברה. החוקים עוזרים לילדים להיכנס למסלול חיים המעניק בטחון עצמי. לסיכום מערכת חוקים יעילה היא גשר בין מערכת ההיגיון הפרטי לבין ההיגיון החברתי. זו מערכת שעוזרת ליצירת סדר חברתי שבו כולם יכולים לחיות.

זה לא נגד אף אחד אלא בעד. לשם המחשה ניתן להשוות זאת לרמזור שעושה סדר בכביש. הרמזור עושה היגיון בין הרצון שלי לנסוע לבין הסדר של התנועה על הכביש. הרמזור מאפשר, למעשה, לכל אחד להרגיש בטוח. הוא שומר עלינו. קביעת החוקים היא בסמכות ההורים.

חשוב לתת משמעות לחוקים ולהסביר לילדים את המשמעות הערכית של החוק. החוקים מושתתים על ערכים שמחייבים את כולם. יש חשיבות לניסוח החוק. המצב האופטימלי הוא מצב בו הילדים מבצעים את החוקים מבחירה עצמית מבלי לפחד מעונש.

הפנמת חוקים היא ההפך מכפיה. כעת, משהכרנו את המושגים חוקים וגבולות נעשה הכרות עם מושגים חדשים אשר יחליפו מרגע זה והלאה את מושג העונש.

ציפי גלזר M.Sc התנהגות ותדמית בעסקים ובחברה
אימון אישי לחיים, עסקים, אסרטיביות, הורות
http://www.tzipiglazer.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב