דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו בעצם בית אבות? 

מאת    [ 09/12/2008 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 3811 פעמים ]

תוחלת החיים הגבוהה מביאה רבים מבני גיל הזהב למצוא עצמם בחייהם עם מחלות ותופעות הקשורות לזקנה היוצרות צורך מצד המשפחה לטפל בהוריהם המבוגרים. רבים מהקשישים החיים בבתיהם אינם מסוגלים לנהל אורח חיים בריא, בשל מגבלות גופניות ונפשיות. הם ממעטים לצאת מביתם, ממעטים לפגוש חברה, אינם מסוגלים לדאוג לכלכלה בריאה ומאוזנת, רוב שעות היום הם בגפם. הטיפול בהורה כרוך בעלות כלכלית גבוה, בזמן ובכוחות פיזיים ונפשיים. רבים מהם הופכים לנטל על המשפחה שאינה מסוגלת לטפל בהם כפי שהיו רוצים. בתי אבות הם הפתרון הטוב ביותר.

הסטיגמה הקיימת על בית אבות כמקום הקשור לזקנה, לתלות, לניתוק מהמשפחה וכו', קיימת גם כיום, אך בדיקה של הנושא מביאה לשינוי תפיסה זו. רבים מבתי האבות מודעים לתחרות הרבה הקיימת בשוק. רבים מבתי האבות ניתן למצוא טיפול איכותי ברמה מקצועית גבוהה. בתי אבות מעניקים טיפול רב הכולל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ותעסוקת פנאי לדיירים יחד עם יחס אנושי וחם להם זוכים הקשישים בבתי האבות. בתי האבות נמצאים תחת פיקוח של משרד הרווחה או משרד הבריאות.  

סוגי בית אבות

בית אבות או בית הורים הטוב ביותר לקשיש הוא זה שמתאים ביותר למצבו התפקודי - רפואי ונפשי של הקשיש. בתי האבות מתחלקים לסוגים שונים. ישנם בתי אבות המיועדים לקשישים עצמאיים תשושים. קשישים המתפקדים באופן עצמאי, רובם שומרים על יכולת התקשרות עם הסביבה ופועלים במסגרת בית האבות. בניגוד לשהות בבית, בבית אבות הם זוכים לחברה עשירה, ארוחות מסודרות ומלאות, מעקב רפואי ופעילות פנאי הממלאת את יומם.

בתי אבות לקשישים סיעודיים מתאים לקשישים שאינם מסוגלים לתפקד בעצמם ולרוב זקוקים לעזרה בפעולות היום יומיות כגון הלבשה, רחצה, ניידות וכו'. בבתי האבות הקשישים זוכים לתמיכה המלאה שלרוב חסרה בבית, השהות בבית האבות מאפשרת להם לקבל איכות חיים ורווחה. ההתאמה של בית האבות בהתאם למצבו של החולה מקלה על ההסתגלות של הקשישים למקום החדש.

ישנם בתי אבות בהם יש מחלקה לקשישים סיעודיים מורכבים, לרוב קשישים אלו זקוקים לסיוע בכל פעולות היום יומיות, זקוקים לעזרה במעבר מהמיטה לכסא גלגלים, ברחצה, הלבשה ולטיפול רפואי מקצועי או לקשישים לאחר אשפוז שאינם מסוגלים לתפקד בעצמם. בתי האבות מתמחים בטיפול בקשישים אלו, מעבר לטיפול מעניקים לקשישים פעילות בהתאם למגבלות הפיזיות מהם הם סובלים.

חלק מהקשישים בגיל הזהב סובלים ממחלות דמנציה, המוכרת ביותר היא אלצהיימר. במצב בו הקשיש אינו מסוגל להתקשר עם הסביבה וזקוק להשגחה מלאה בכל שעות יום והלילה, בתי אבות מהווה את הפתרון  האידיאלי. בתי אבות המחזקים מחלקה לתשושי נפש, מתמחים בטיפול במחלות אלו. הדאגה לרווחת הקשיש מתבטאת הן ביחס החם לו זקוק הקשיש והן בטיפול המקצועי אותו מקבל הקשיש.

בחירת בית אבות

הקושי הרב במעבר לבית אבות הוא התחושה של כשלון בטיפול בהורה, המלווה במועקה נפשית הן של בני המשפחה והן של הקשיש.  הקושי לטפל בהורה בכל שעות היום, הלחצים הכלכליים והחוסר זמן הם שיקולים אובייקטיביים המביאים את המשפחה לחשוב להעביר את ההורה לבית אבות. עם זאת הלחץ הנפשי יכול להביא לבחירה לא נכונה של בית האבות, שאינו מתאים למצב של ההורה, לכן  החשיבות של ההבנה הרציונאלית כי אין מדובר בכישלון וזהו  מצב נתון ובחירה של בית אבות תשפר את מצב ההורה יביא לבחירה נכונה של בית האבות ויביא לרווחתו ולטיפול איכותי שאין באפשרות בני המשפחה להעניק לקשיש בביתו.  

בחירה של בית אבות  בצורה רציונאלית תוך התחשבות במצבו של הקשיש, למשל בית אבות הנמצא בקרבה לבני המשפחה, היכולים לבקר את ההורה מדי יום תביא להקלה מצד המשפחה ולהטבה במצבו של ההורה.  בדיקה של השירותים הניתנים בבית האבות כגון יעוץ סוציאלי, הטיפולים השונים הניתנים במקום, פעילות הפנאי לה זוכים הדיירים יביאו לבחור את המקום האידיאלי להורה, כמו כן ניתן להיעזר ביועץ מקצועי המכיר את התחום ויכול להתאים את המקום בהתאם לשיקולים השונים הקיימים.  

גם לאחר שנקבע בית האבות ניתן להקל על המעבר והסתגלות ההורה למקום החדש. שיתוף ההורה בקבלת ההחלטות תביא להרגשת השליטה של ההורה בחייו. הגעה לבית האבות מספר פעמים לפני המעבר לביקורים ולהסתגלות למקום אך היא יכולה להקל על ההורה. חשוב לעקוב אחר מצבו הנפשי של ההורה לאחר המעבר, למשל דיכאון או חוסר שיתוף פעולה של ההורה מראים על חוסר הסתגלות של ההורה.  

מרכז המידע המקיף בישראל לגיל הזהב.
באתר מידע רב, כתבות, טיפים המלצות וקישורים לגיל השלישי.
ניתן למצוא עצות לבחירת בית אבות, כל המידע לפני שבוחרים חיתולים למבוגרים וכמובן - יעוץ אישי בבחירת בית אבות



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב