דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורים, מה דעתכם לעשות בילוי משפחתי גדול בחנוכה, במעט? 

מאת    [ 05/12/2008 ]

מילים במאמר: 1053   [ נצפה 4052 פעמים ]

ארבעה עקרונות של מנהיגות הורית לחנוכה

עקרון השמש - ההורים הם המובילים במשפחה, הם מספקים את האש ומאפשרים למשפחה להאיר. ההורים מגדירים את מסגרת הבילוי, את היום והשעות, ואת מסגרת התקציב. בבילוי המשפחתי נותנים ביטוי לבחירות של ההורים.
עקרון הנר הדקיק - הילד במשפחה הוא נר דקיק, ייחודי ומיוחד. המשפחה מאפשרת לו לבטא את הייחודיות שלו, למצוא את מקומו בין הנרות האחרים ולהרגיש שייך לחנוכייה כולה. בחופשת החג. נותנים לכל ילד במשפחה הזדמנות לביטוי עצמי.
עקרון החנוכייה - המשפחה מורכבת מכלל הנרות. השילוב בין הנרות השונים יוצר את האור המיוחד למשפחה. בחופשת חנוכה מתייחסים ליצירה המשותפת של המשפחה המורכבת מחלקיה. משחקים משחק של יצירת חנוכייה המייצגת את המשפחה, זאת כדי לבסס את תחושת הערך העצמי ואת תחושת השייכות למשפחה .
עקרון פך השמן - נס פך השמן מתאר את הערך הגדול שיש במעט. מעט השמן שנותר בפך הספיק לבעירת הנרות במשך שמונה ימים עד שהגיע פך השמן הטהור הבא. הסיפור הוא על מעט שהתגלה כמספיק ואפילו כהרבה. זאת בניגוד לגודש, לעומס, למבחר שמבלבל, ומוריד ערך. בחנוכה הזה מקפידים על פעילות ללא הצפה, בוחרים במעט ובמובחר.

עקרון השמש השמש הוא הנר המשמש להדלקת הנרות. הורים הם השמש בחנוכיית המשפחה, האש בעזרתה מדליקים את האור של המשפחה כולה.
בתכנון חופשת חנוכה: ההורים מניעים את הפעילות של בילוי משפחתי בחג. מכאן החשיבות בלהתחיל את תכנון החופשה בהורים. קחו בחשבון מתי מתאים לכם לעשות פעילויות. באילו ימים, באילו שעות. הגדירו את מסגרת הזמן לבילוי, את מסגרת התקציב ואת מה שמתאים לכם לעשות ומה לא. הוסיפו פעילות שמשקפת אתכם, את הדברים שכייף לכם לעשות, שאתם אוהבים, שחשוב לכם לעשות עם הילדים.

עקרון הנר הדקיק הילדים הם הנר הדקיק. כל ילד במשפחה הוא מיוחד, יש לו מאפיינים ייחודיים לו וגם קווי דמיון למשפחה. הילד הוא אדם צומח ומתפתח. לעיתים קרובות יש להורים תפיסה על ילדיהם אשר מגבילה ומקבעת את ההיכרות, ומשפיעה על היחסים. היו סקרנים, ופתוחים להכיר את הייחוד של ילדכם. זהו את הצבע המיוחד של אורו. גלו משהו חדש עליו, שלא הכרתם או לא שמתם לב עד כה. ספרו לו על התגלית החדשה שלכם. כך גם הילד יגלה דברים על עצמו. הוא יחוש שמתעניינים ורואים אותו.
בתכנון החופשה בחנוכה: תנו לילד הזדמנות לבטא את הייחוד שלו בחנוכה. תנו לו לבחור את הפעילות של אותו יום. את האוכל שיוגש. עשו איתו דברים שהוא אוהב. המשימה שלכם ההורים היא ללמוד משהוא חדש אחד לפחות על ילדכם שלא ידעתם עד כה.

עקרון החנוכייה החנוכייה מורכבת מנרות דקיקים. כל נר דקיק נותן מאורו וביחד נוצר אור גדול שיכול חושך לכבות. המשפחה היא חנוכייה המאגדת נרות קטנים ושונים זה מזה. ביחד הם משהו גדול מכל אחד בנפרד. משפחה שלמה עם אופי משלה, צביון מיוחד לה, מערכות יחסים אופייניות לה ותחושת שייכות זה לזה.
בתכנון חופשת החנוכה: חישבו על המשפחה כחנוכייה. אפשרו לחברי המשפחה לראות את האור המיוחד של המשפחה. אפיינו את החנוכייה המשפחתית ואפילו הכינו חנוכייה משותפת משפחתית המייצגת את משפחתכם. תוכלו לראות פירוט במשחק החנוכייה.

עקרון נס פך השמן מעט השמן שנמצא בפך הספיק למרבה ההפתעה לשמש חומר בעירה לנרות במשך שמונה ימים עד אשר יצרו והביאו לבית המקדש שמן טהור. הסיפור על מעט השמן הזה מחזיק מאות שנים. אילו היה הרבה שמן ובשפע לא היה סיפור. נס פך השמן מדגיש את הערך הרב שיש במעט. לעומת אובדן הערך כשיש הצפה של צעצועים, גירויים, פעילויות, כסף, מצרכים ועוד. אנו חיים בחברת שפע. רגילים להרבה מכול דבר. אנחנו עומדים מול מיבחר גדול ושפע הצעות ואפשרויות. במרכולים, בערוצי הטלוויזיה, באינטרנט... חלק מהתופעות הפסיכולוגיות הן הצפה, חוסר יכולת לעכל את העומס, תסכול והימנעות.
בתכנון חופשת החנוכה: העמידו את עקרון פך השמן במרכז. אל תציפו בשפע אפשרויות, פעילויות , הצעות. להיפך. הגדירו תוכנית והציבו במרכזה דבר אחד. קנו מעט, עשו מעט. זה מרגיע ומאפשר להעריך את מה שעושים, את מה שרואים את החוויה. בחרו בסרט - וזהו. אל תלכו למחרת לסרט נוסף. הקציבו סכום כסף לדמי חנוכה ואל תוסיפו. להיפך, אתגרו את הילדים למצוא את מבוקשם בפחות, השאר יישאר להם לחיסכון לפעם הבאה.

איך ליישם את ארבע עקרונות החנוכה לבילוי משפחתי
עקרון השמש - לחברתי הטובה לאה יש ארבעה ילדים. כשתשאלו את הילדים מה אמא הכי אוהבת הם יענו, גם אם תעירו אותם באמצע הלילה: "לטייל!". זה הפך למורשת המשפחתית. בחנוכה יוצאים לטיול. זה ברור. טיולים בטבע הם אהבתה הגדולה. והיא מתרגמת את אהבתה לטיולים לפעילות משפחתית עם הילדים וזה עוד יותר כייף.

עיקרון הנר הדקיק - שאלתי את אורן בני הצעיר, איזה מחופשות החנוכה היה לו הכי כייף. מה החוויה הכי זכורה לו מהחופשה? " המחנות בצופים." הוא אמר. אורן בני הצעיר בחר... בחבר'ה. זוהי אהבתו הגדולה. להיות מוקף בחברים, בפעילות אינטנסיבית, לתת ולקבל תמיכה ועזרה הדדית. זהו הייחוד של הנר הדקיק של בני הצעיר. הוא מפיץ אור של חברות. אהבה. עזרה. תמיכה. בלוח המשפחתי של חנוכה סומנו בכבוד ארבעה ימים של מחנה צופים של אורן.

עקרון החנוכייה -  משחק לבניית חנוכייה משפחתית.
המטרה: ליצור במשותף חנוכייה המתארת את המשפחה שלנו.
הציגו בפני הילדים את המשפחה כאילו הייתה חנוכייה. ושאלו שאלות.
אם המשפחה שלנו הייתה חנוכייה, איך היא הייתה נראית?
איזה סוג חנוכייה היא הייתה?
כמה נרות היו בה?
אילו סוגי נרות?
אילו צבעים, גדלים?
מה המרחק בין הנרות. איזה אור הייתה מפיצה סביבה? היכן היא הייתה עומדת?
אם אתה היית נר, איזה נר אתה, איפה אתה ממוקם בחנוכייה?
תנו לילדים לדמיין את החנוכייה. ובקשו מכל אחד מהם לתאר את החנוכייה המשפחתית.
עכשיו, ליצירה המשותפת.
ציירו במשותף על בריסטול חנוכיית המשפחה או הדביקו בקולאז' תמונות מתאימות. תנו לכל אחד מהמשתתפים להוסיף את תרומתו.
הסתכלו על התוצר המוגמר. תיהנו מאורה של החנוכייה המשפחתית. כך תוכלו ללמוד על התפיסה של חברי המשפחה את עצמם ואת המשפחה, ולבסס את תחושת השייכות למשפחה המיוחדת שלכם.

עקרון פך השמן  - בחנוכה הזה עברו לעיקרון פך השמן - המעט הוא טוב.
בתכנון חופשת החנוכה: בחרו פעילויות במידה. הימנעו מהצפה. תוכלו להיעזר בקישורים שצרפתי לפעילויות חנוכה. בחרו לכם חמש פעילויות שמעניינות אתכם. ומתוך החמש צמצמו ל 2. תנו ערך למעט. בחרו בתקציב לדמי חנוכה ואל תחרגו. זה טוב ומתאים למציאות הכלכלית של היום. עצרו בין הפעילויות. אפשרו גם מנוחה. תנו מקום לחופש ללא פעילות.

לסיכום: ארבעה עקרונות חנוכה הם כלים מנחים למנהיגות הורית. ההורים הם השמש הם המובילים. כל ילד הוא נר מיוחד וייחודי. ההורים נותנים מקום לילדים לבטא את הייחודיות. החנוכייה היא שילוב של כל הנרות יחד. ההורים רואים במשפחה כיצירה משותפת הבנויה מחלקו של כל אחד, ומוזמנים ליצור חנוכייה המסמלת את היצירה המשותפת של המשפחה. תכננו בילוי משפחתי בחג ושימו דגש על הערך הרב שבמעט, כמו בנס פך השמן.

נעמי לזר מאמנת הורים לחיזוק המנהיגות האישית והמשפחה.
מתמחה באימון משפחתי מערכתי במכון שינוי. מדריכה קורסי אימון בבי"ס גומא לגישור ואימון וסופרויזר. מאמנת מוסמכת מטעם איק"א וחברה בלשכת המאמנים. מאמנת להשגת יעדים בתחום הזוגי, משפחתי ובקריירה. יוזמת וחברה במ.מ.ה מרכז מנהיגות הורית. http//www.mamah.co.il
כותבת בלוג על מנהיגות הורית באתר גולדה

טלפון: 09-7495951 נייד 052-6959184
דוא"ל: lezer13@012.net.il אתר: http//www.naomilezercoach.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב