דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פתיחת עסק - דרישות והליכים בסיסיים 

מאת    [ 04/12/2008 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 3625 פעמים ]

פתיחת עסק - דרישות והליכים בסיסיים

יש לכם כבר תוכנית עסקית, פתחתם חשבון בנק, שכרתם מקום, ועכשיו צריך להתמודד מול הרשויות. בכדי להבין את התמונה הגדולה בנהלים, הליכים, דרישות וחובותיך כבעל עסק, ריכזנו עבורך את המידע הבסיסי.

ככלל, מחייבות הרשויות לעדכן אותן לגבי פתיחת עסק מיום פתיחתו ולפני ביצוע העסקה הראשונה (לגבי עיסוק משלח יד, מרגע בו מתחיל משלח היד להניב הכנסות פירותיות).

הודעה זו יכולה להיעשות באמצעות טופס רשמי 5329, או פנייה כתובה לפקיד השומה באזור בו מתנהל העסק תוך ציון שם מלא, מספר זהות, כתובת העסק, טלפון, כתובת פרטית, תאריך הפתיחה ומהות העיסוק.
כמו כן ובנוסף, הנך נדרש לדווח במיידית על פתיחת העסק למוסד לביטוח לאומי ולמס ערך מוסף. הליך זה אינו נושא עלות.

המסמכים והפרטים הנוספים אותם תידרש להציג בפני הרשויות, הם נגזרת של סוג הרישום שלך בפניהן (עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות, חברה בע"מ). על כל שינוי של אחד מפרטי העסק, יש לדווח לכל הרשויות הנוגעות בדבר, תוך 15 ימים מיום השינוי.

במאמר מוסגר נציין כי, במקרים ובתחומי עיסוק מסויימים, הנכם נדרשים בנוסף לרשויות המס השונות, לוודא כי אינכם נדרשים לרשיון עסק מטעם העירייה / מועצה מקומית בה מתנהל או אמור להתנהל העסק. לעסקים מעין אלה אשר יפעלו ללא רישיון, רשאי ראש הרשות המקומית להוציא צו סגירה, ללא הליך משפטי. בנוסף, ייתכנו קנסות ומאסרים, שכן מדובר בעבירה פלילית.

במידה ותירשם כעוסק פטור / זעיר, התנהלותך תהיה קלה יותר, שכן אינך נדרש לתשלום מע"מ ולדיווחים חודשיים. יחד עם זאת, תהיה מוגבל להכנסה של עד 67,500 ש"ח שנתית ובמידה ותעבור הכנסה זו, תחוייב להרשם כעוסק מורשה ולשלם את המע"מ על הפרש ההכנסה.

מרגע פתיחת העסק, הנך מחוייב בניהול ספרי חשבונות (אם ידנית ואם ממוחשב) על פי כל חוקי מס הכנסה ובהתאם לעסק או משלח היד. כל תקבול, ללא קשר לסוג התקבול, חייב להירשם במיידית בספרים אלו. במקרים מסויימים, יינתנו הקלות בניהול הספרים על ידי פקיד השומה בהתאם לנימוקי המבקש. את כל ספרי החשבונות והמסמכים הנוגעים להם עלייך לשמור למשך 7 שנים.

הנך מחוייב בהוצאת חשבונית עסקה על כל תקבול בטווח של בין שבוע לשבועיים מרגע קבלתו. חיוב המס בגין התקבול יתבצע בהתאם לסוג העסקה בתחילתה או בסופה. כאשר הנך עוסק מורשה ונדרשת לכך על ידי הלקוח, הנך מחוייב בהנפקת חשבונית מס בנוסף או במקום חשבונית העסקה. לרשויות המס ישנם כללים מדוייקים כיצד צריכות להיראות ואילו פרטים נדרשות לשאת חשבונית עסקה וחשבונית מס.

כחודש לאחר פתיחת תיקך אצל פקיד השומה, תקבל לידיך פנקס מקדמות באמצעותו הנך נדרש לשלם את מיסייך, על פי דיווח הכנסתך ושיעור המס בפנקס. ניתן לערער על שיעור המס שנקבע, יחד עם זאת, עד לקבלת ההחלטה בנושא, תידרש לשלם המס על פי השיעור המופיע בפנקס. דרך נוספת לתשלום מיסייך היא בצורת ניכוי מס במקור, בה חלק מלקוחותייך, נדרשים לקזז מס מהתקבול המגיע לך. גם על גובה ניכוי מס במקור ניתן לערער. הסך החודשי של המס במקור שקוזז, יקוזז משיעור המס אותו עליך לשלם בפנקסך. דיווח ותשלום המס יתבצע אחת לחודש או חודשיים על פי קביעת פקיד השומה, גם אם לא הייתה פעילות עסקית בתקופה זו (דיווח על "אפס").

במידה והנך מעסיק עובדים או משלם תשלומים אחרים המחייבים ניכוי מס במקור, הנך מחוייב בפתיחת תיק ניכויים, לדווח על השכר והתשלומים ולהעביר בגינם את המס שנוכה לפקיד השומה, מידי חודש.

כעוסק מורשה, תוכל "להחזיר" לעצמך חלק מהמיסים אותם אתה משלם בגין הוצאות העסק אשר מטרתן היתה יצירת הכנסה. עליך לדאוג שהחשבוניות אותן תגיש להוצאה, יהיו רשומות על שם העסק ו/או שם הבעלים.

שנת המס, אשר מתחילה ב-1 לינואר ומסתיימת ב-31 לדצמבר, מחוייבת בדיווח שנתי של כלל ההכנסות וההוצאות לפקיד השומה, באמצעות טפסים רשמיים, לא יאוחר מ-30 אפריל שלאחר תום שנת המס. אלו המנהלים חשבונאות כפולה, יגישו הדו"ח עד ל-31 מאי. במידה ונדרשת ארכה, יש לפנות מראש לפקיד השומה בבקשה מפורטת. במידה ודו"ח הוגש והוא נושא טעויות, יש באפשרותך להגיש דו"ח מתקן. קח בחשבון כי במידה ותידרש לשלם הפרשים, הם ישאו ריבית והצמדה.

בייצוגך בפני הרשויות, הנך רשאי אך לא חייב להשתמש בשירותיו של יועץ מס, רואה חשבון או עורך דין. ככלל, מומלץ להשתמש בשירותיהם של בעלי מקצוע אלה, שכן חוקי המיסוי, ההחזרים, ההוצאות וניהול החשבונות הם לעיתים סבוכים. ללא ידע מקצועי מבוסס ורחב בתחום או שימוש בשירותיהם של בעלי מקצוע, יש להניח כי תפסידו כספים עקב התנהלות כלכלית שגויה.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב