דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרידמן אשם - מערכון 

מאת    [ 03/12/2008 ]

מילים במאמר: 1164   [ נצפה 3423 פעמים ]

משתתפים: מנחה, נשיאת בית המשפט העליון, דן מרידור, מקהלה של שניים.
על השולחן מונח הספר חוות החיות של ג'ורג' אורוול.

ליד השולחן יושב המנחה ומשמאלו יושבים שניים לבושים בתחפושת כבש.
מנחה: ערב טוב קהל נכבד. הערב מתארחים בתכניתנו זוג אורחים חשובים: נשיאת בית המשפט העליון הגב' בייניש, ושר המשפטים לשעבר מר דן מרידור. קבלו אותם. נכנסים בייניש ומרידור ותוך כדי כך המקהלה מדקלמת:
"פרידמן אשם, פרידמן אשם".
מנחה: במה פרידמן אשם?
מקהלה: מה זה משנה במה? מה, מה מה. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
בייניש ומרידור מתישבים מימינו של המנחה.
מנחה: שלום לאורחינו המכובדים. רצינו ברשותכם לשוחח אתכם על ענין אימון הצבור במערכת השפיטה, ולשמוע מה יש לכם לומר על כך.
מקהלה: מה, מה מה. פרידמן אשם, פרידמן אשם. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
מנחה: טוב, טוב. הבה ונשמע את אורחינו הנכבדים. מר מרידור, האם יש לצבור אימון במערכת השפיטה?
מרידור: בודאי שאין לצבור אימון במערכת השפיטה. איך אפשר לתת אימון במערכת שמשהה פסקי דין במשך כל כך הרבה שנים? אבל מי שאשם בכך הוא פרידמן. אם הוא לא היה מצביע על ענין זה הצבור לא היה שם לב לכך, והיה ממשיך לתת אימון מלא במערכת השפיטה הנהדרת שיש לנו.
בייניש: אבל דן, אני חושבת שאתה מגזים. אולי יש כמה אנשים בודדים שאינם מודעים למה שקורה במערכת השפיטה הנהדרת שלנו אבל רוב האנשים נותנים אימון מלא במערכת השפיטה. הנה, שים לב: אני מוניתי לשופטת בזמן ממשלת מעבר וכולם נתנו אימון בבחירתי. עכשיו כאשר אני אומרת שאסור למנות שופטים בזמן ממשלת מעבר שוב הצבור נותן בי אימון ומקבל את המצב בהבנה. גם כאשר מערכת המשפט אומרת משהו ואחר כך אומרת את היפוכו הגמור, הצבור מקבל את דעת הרשות השופטת, מה שמוכיח על הבעת אימון בלתי מסויגת בכל מעשי הרשות השופטת.
מקהלה: מה, מה מה. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
מרידור: אבל דורית, סקרי הצבור בשנה האחרונה מראים שהצבור אינו נותן אימון במערכת השפיטה, מה שמראה שפרידמן ניצח במערכה.
מקהלה: מה, מה מה. פרידמן אשם, פרידמן אשם. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
בייניש: דן, אתה סתם רכרוכי ותבוסתן. הגיע זמן שתלמד ממני. הכל שפיט. אם אני קובעת שאני מנצחת אז אני מנצחת. לא דעת הקהל תקבע אם יש לקהל אימון במערכת השפיטה. את זאת אקבע רק אני. הנה פרידמן לא הספיק להעביר הצעת חוק המגבילה את יכולת בית המשפט העליון להיענות לעתירות, והתזכיר שלו בענין יעלה מעכשיו אבק. אני ניצחתי. אני ניצחתי. הכל שפיט הכל שפיט ורק אנחנו נקבע ונחליט.
מנחה: מר מרידור, באמת, הרי הבעיה של פסקי הדין המושהים כבר קימת כעשרים שנה ופרידמן מכהן כשר המשפטים רק כשנתיים, אז איך הוא יכול להיות אשם בבעיה של השהית פסקי דין?
מרידור: הוא אשר אמרתי. רק פרידמן אשם ואפילו התנועה לאיכות השלטון תומכת בי בקביעתי זאת וקראה להתפטרותו בשל כך. כאשר אני הייתי שר משפטים דאגתי להסוות את הבעיות במערכת השפיטה ואף אחד בכלל לא שם לב אליהן. שים לב איזו אידיליה היתה קימת בזמן כהונתי כשר המשפטים בין משרד המשפטים לבין בית המשפט העליון. כמה קשה עמלתי כדי להרדים את הצבור שלא ירגיש בבעיות במערכת השפיטה, והנה מיד עם מינוי פרידמן לשר המשפטים התחילו להתעורר כל הבעיות הרדומות ואימון הצבור צנח לשפל.
מקהלה: מה, מה מה. פרידמן אשם, פרידמן אשם.
המנחה: במה פרידמן אשם?
מקהלה: מה זה משנה במה? מה, מה מה. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
מנחה: אני מרגיש כאן כמו בתוך חוות חיות. נא לא להפריע.
בייניש: הכל שפיט, הכל שפיט. אינך נוהג כראוי כאשר הנך מקשר בין הספר חוות החיות לבין התנהלות מערכת השפיטה. לא ניתן לפגוע בעצמאות מערכת השפיטה ע"י הרעלת דעת הצבור והריני מוציאה בזה צו המחייב את מנחה התכנית להוריד מיד את הספר מסדר היום.
מרידור: אבל דורית, מדובר כאן בחופש הדבור להביע דעה.
בייניש: חופש הדבור הוא מותר כל עוד אינו מתנגש עם ההלכה הפסוקה שאין להביע בקורת על בית המשפט העליון. בית המשפט העליון הוא מעל לכל בקורת וכדאי שתבין את זה מהר.
מנחה: טוב, אז אני רואה שאין לי ברירה ( מוריד את הספר מתחת לשולחן ). אני מניח גב' בייניש שמתחת לשולחן מותר לצבור לקרוא בספר. הרי גם שופטי בית המשפט העליון מנהלים משא ומתן בועדה למינוי שופטים מתחת לשולחן בנוסח "אתם תתמכו במועמד שלנו ואנו נתמוך במועמד שלכם" ולא נעסוק בקטנות כמו התאמתו של מועמד לתפקיד שיפוטי או דרישות החוק.
בייניש: אדם צעיר. הגיע זמן שתבין. המגבלות המוטלות על אנשים רגילים אינן חלות על שופטי בית המשפט העליון שרשאים להתנהל כרצונם. הכל שפיט הכל שפיט ורק אנחנו נקבע ונחליט.
מקהלה: מה, מה מה. פרידמן אשם, פרידמן אשם. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
מנחה: גב' בייניש הנכבדה. האם את סבורה שמוסר כפול הוא מצב תקין?
בייניש: אדם צעיר. הגיע הזמן שתבין. אין כאן שום מוסר כפול. המוסר הוא מאוד פשוט. כמו שכל אדם מקבל משכורת בהתאם לתפקידו כך הוא מקבל חופש פעולה בהתאם לתפקידו. הרשות השופטת עומדת מעל לכל ולכן היא צריכה לקבל את חופש הפעולה הגדול ביותר, ולכן אין להטיל שום מגבלה על חופש הפעולה שלה בשום ענין ובשום מקרה. הכל שפיט הכל שפיט ורק אנחנו נקבע ונחליט.
מרידור: נכון, נכון. ובגלל שאין לצבור אימון במערכת השפיטה היא צריכה להיות עצמאית ובלתי תלויה בשר המשפטים כדי שתוכל לשקם את האימון בה.
מנחה: מר מרידור, האם אינך סבור שקודם שנותנים עצמאות למערכת צבורית מסוימת היא צריכה לזכות באימון הצבור שאכן מגיעה לה עצמאות? אולי באמת מערכת השפיטה צריכה גננת שתדריך אותה איך להתנהל וכאשר תלמד איך צריך לפעול תקבל עצמאות?
מקהלה: מה, מה מה. פרידמן אשם, פרידמן אשם.
המנחה: במה פרידמן אשם?
מקהלה: מה זה משנה במה? מה, מה מה. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
מרידור: השאלות שלך רק מראות שאתה שמעת יותר מידי שעורים אצל פרידמן. הכלל הבסיסי הוא להרדים את הצבור. צבור רדום אינו מביע אי אמון בשום דבר. רק אני מסוגל להרדים את הצבור שוב לאחר הסערה שפרידמן חולל כאן, ולכן אני מתאים להיות שר המשפטים הבא. אני קורא לכל חברי הליכוד לבחור בי ומתחייב בזה להרדים את הצבור. כאשר הצבור יהיה רדום לא יהיה יותר מי שיענה באי אימון לשאלות הסקרים והמסקנה המידית תהיה ששוקם האימון במערכת השפיטה.
בייניש: רק אל תרדים גם את בית המשפט העליון.
המנחה: גב' בייניש, בזמנו של שר המשפטים פרידמן מונו כ-80 שופטים, שהם בערך כ- 10% ממספר השופטים. השופטים הנוספים יוכלו להקל על העומס של בתי המשפט ולספק שירות יותר טוב לאזרחים. האם אין בכך תרומה נכבדה של פרידמן למערכת השפיטה?
בייניש: איש צעיר, הגיע זמן שתבין איך החיים מתנהלים. אנחנו במערכת השפיטה איננו קימים כדי לשרת את הקהל. אנחנו קימים כדי להנחות את הקהל להתנהג בהתאם למה שאנחנו חושבים. לא סקר שביעות רצון של לקוחות יקבע אם השירות, שמערכת השפיטה מספק לצבור הוא טוב. אנחנו נחליט אם בכלל מגיע לקהל שירות ובאיזה סטנדרד הוא יהיה, ואנחנו נחליט אם רמת השירות מספקת. ענינים חשובים כאלה לא משאירים בידי הצבור. הכל שפיט הכל שפיט ורק אנחנו נקבע ונחליט.
מקהלה מה, מה מה. בג"צ עם הרבה רגלים טוב - פרידמן עם שתי רגלים רע.
המנחה: תודה רבה לאורחינו הנכבדים על הדיון המאלף. עכשיו ברור לכולם מדוע פרידמן בכל אשם, ובכלל זה גם מיעוט הגשם.

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון בעל תואר Ph.d. בפיזיקה. עבד ברפאל ובאלביט בהנדסת אופטיקה כחוקר וכמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל. כעת גימלאי ומתנדב בקהילה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב