דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי להורים בגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית 

מאת    [ 01/12/2008 ]

מילים במאמר: 713   [ נצפה 2818 פעמים ]

אימון אישי להורים בגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית

נכתב על ידי משה גליקסמן -מאמן אישי להורים ולמתבגרים, למנהיגות חינוכית , לקרירה וללימודים.

כמאמן אישי שבין מתאמניו הורים ומתבגרים אני מאמץ בעבודתי כלים מתפיסת האימון הנשענת על התיאוריות ההתנהגותיות בפסיכולוגיה. גישת אימון זו מתוארת על ידי Neeman and Plamer במאמר שפרסמו ב-2001 בשם: , (C.B.C , Cognitive Behavioral Coaching בכתב העת Stress News.

הגדרתם לאימון היא:" האומנות של שיפור הביצועים ,הלמידה וההתפתחות של האחר" . לדידם האימון יכול לעסוק בכול הכרוך בצמיחתו האישית של האדם ,במגוון רחב של תחומי חייו.
גישתם האימונית ,נובעת מתמיכתם בעקרונות הטיפול הקוגניטיבי-ביהביוריסטי. כאשר אנחנו מגיבים לאירוע ,התגובה אינה נובעת מהאירוע עצמו(אובייקטיבי),אלא מונחית על ידי תפיסתנו את אותו אירוע.
מכאן שהרחבת אפשרויות המבט שלנו על אותו אירוע ,תסייע לנו למצוא, התנהגות הולמת יותר-מקדמת יותר.
תהליך ה- CBC ,לא נותן לאנשים מתכוני תשובות לקשיים בפניהם הם ניצבים. המאמן בתהליך שיתופי של "גילוי מונחה" ,עוזר למתאמן להסיק את המסקנות מעצמו."הגילוי המונחה",ניזון משיטת התשאול הסוקראטי ,שנועדה להעלות ידע/מידע למודעות,כדי ליצור תובנות משופרות אצל המתאמן ולאפשר לו לקבל החלטות רציונאליות יותר . לפעמים פעולת האימון היא גם בכיוון ההפוך לעזור למאומן "לרדת " ,מעודף רציונאליות,ולשלב טוב יותר -מאוזן יותר, בין שכל לרגש).
C.B.C , הוא תהליך אימון-"מוגבל בזמן ", מונחה מטרות ויעדים,מתמקד ב-"כאן ועכשיו". מטרת העל שלו היא,שהאדם יהפוך למאמן של עצמו.

ההורה המתאמן אצלי, יחזור לביתו ולמשפחתו ושם עליו לאמן את ילדיו. עליו לסייע להם לראות אפשרויות מבט שונות של אירועים ומצבים בחייהם על מנת שימצאו התנהגות הולמת טוב יותר ומקדמת יותר תחומים שונים של חייהם.

נימן ופלאמר מתארים שבעה שלבים בתהליך התגובה למצב, אשר יקדמו לבחירה רציונאלית ולתוצאות אפקטיביות. שלבים אלה חופפים למודל האופטימאלי- רציונאלי לקבלת החלטות. השלבים הם:זיהוי הבעיה, בחירת המטרות, הצעת החלופות, הערכת התוצאות לכול חלופה, קבלת החלטות, יישום והערכה.



במאמר זה מציגים הכותבים חקר מקרה של אדם שידיו רועדות בכול פעם שהוא מציג נושא במסגרת עבודתו. הדבר כה מעסיק אותו עד כי הוא מונע ממנו לבצע את תפקידו. בתהליך מובנה הוא שוקל מס' חלופות לשינוי ההתנהגות ולאחר הערכת החלופות, הוא מחליט לאמץ החלטה שפירושה הוא קבלת הרעד כנתון שלא ניתן להכחידו, אלא יש לתפקד עימו , תוך ניצול חוזקותיו האחרות של המתאמן ביחס לקולגות שלו.

לאחר ההחלטה היגיע שלב התרגול .התרגול כלל צילום המתאמן בוידיאו.המתאמן למד להבין ולהפנים שבאמת "זה לא כול כך נורא". לבסוף ערכו המאמן והמתאמן הערכה מסכמת של התהליך מבחינת התוצאות בשטח. לאחר מכן אפשר לעבור לבעיות נוספות-עבודה בטור.
הכותבים מדגישים כי בהיות המודל,(C.B.C),מובנה מאוד חייבים לתת מקום לפן הרגשי, אחרת יחסם התהליך כי המאומן לא יהיה פנוי אליו. יחד עם זאת,באם ההצפה הרגשית לא פוסקת, הם מדגישים כי יש להפנות את המאומן לקליניקה טיפולית.

בעבודתי כמאמן להורים,ההורים מתארים לעיתים קרובות תגובות אוטומטיות כלפי התנהגויות שונות של ילדיהם. באימון, ההורה על בסיס ערכיו מציג את מטרותיו ב"תחומי הורות שונים", למשל יתר השתתפות בני הבית במטלות שונות. הוא מזהה את הדפוס הנוכחי, למשל הוראות קוליות, אך באופן לא שיטתי. בהמשך אנו בוחנים אפשרויות אחרות ושוקלים את יכולת היישום והאפקטיביות שלהם. ההורה בוחר דרך חדשה למשל "שיחה משפחתית" שבמהלכה ייקבע נוהל לחלוקת הנטל, כולל טבלת משימות משפחתית. בני המשפחה ישותפו בשכלול הדרך. ההורה יבחן יחד איתי גם הצעות לתגובות אפקטיביות להתנגדויות שיכולות לעלות בבית. בין פגישות האימון יתבצע היישום- התרגול ובפגישה לאחר מכן, יעריך המתאמן את התנהגותו בבית בתחום הנלמד ויגדיר נושאים נוספים בהם הוא יכול להשתמש במיומנות שרכש.
ככול שתשתנה התנהגותו ההורית בתחום המתורגל, הוא יחוש את סמכותו ומנהיגותו ההורית מתחזקת והדבר ישפיע גם על בן הזוג וילדיו ותהיה לכך השלכה על המשפחה ותפקודה הכולל. הורים רבים מקובעים בדפוסי התנהגות לאורך שנים. הם מתקשים להיחלץ מהם ללא עבודה עם גורם חוץ משפחתי. למאמן תפקיד לסייע להם לגלות בעצמם את הדיס פונקציונאליות בתחומים שונים של הורותם
ולאפשר להם תהליך שינוי להתנהגויות אפקטיביות.


לסיכום, ה- C.B.C מבוסס על ברית שיתופית שעוזרת לפרט להתמקד בפתרון בעיות ,באופן שיטתי ומובנה. השימוש בשיטת התשאול הסוקראטית מאפשר למתאמן "לצאת מעצמו" ודרכו האוטומטית לתגובה הולמת ופתרון בעיות וליצור מתוכם / מעצמם פתרונות אפקטיביים יותר. (בשום אופן לא מדובר בפתרונות מבית היוצר של המאמן). עיצוב אפשרויות נוספות והרחבת המיומנויות עוזרים ליחיד לבנות בטחון עצמי משופר בניהול השינוי. לתהליך ה- C.B.C ישנם קשיים בלתי נמנעים, (כמו מובנות היתר שעלולה להתעלם מהפן האמוציונאלי החיוני להפנמת השינוי), אך לדעת נימן ופלאמר ומניסיוני כמאמן, אכן ניתן להתגבר על כך ברוב המקרים , בתוך מסגרת שבעת הצעדים. המאמן חייב להיות מודע לכך שהתהליך אינו טכני. על אף ההבניה והשיטתיות שבמודל, עליו להתייחס לצדדיו הרגשיים של השינוי, שאם לא כן החזרה לדפוסים "הישנים" אצל המתאמן בוא תגיע במהרה.
הכותב משה גליקסמן, מנהל מחלקת חינוך ומאמן אישי למנהיגות, להורות, למתבגרים, ללימודים ולקרירה. בוגר קורס האימון למנהיגות ומצוינות של בר-אילן. סוציולוג, M.A בחינוך, בוגר התכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות של אוניברסיטת ת"א. בעבר, מפקד גדוד , מפקד המכון להכשרת מפקדים בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל, הקים וניהל את תיכון "אנקורי" ברעננה. חבר לשכת המאמנים הישראלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב