דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניכור הורי - סרבנות קשר - הנכרה הורית 

מאת    [ 28/11/2008 ]

מילים במאמר: 868   [ נצפה 6972 פעמים ]

ד"ר ריק לוסטרו , מנהל חדר מיון בבית חולים בטקסס.ארה"ב נורה ונהרג ע" בנו בן ה- 10 בשעה שאסף את ילדיו מבית גרושתו למפגש השבועי המשותף שלהם . הבן יצא מן הבית כשהוא מחזיק באקדח שלקח מחדר השינה של אימו , טיפס למכונית , התיישב בכסא שמאחורי הנהג וירה מספר כדורים במושב שלפניו . לאחר מכן חזר הילד לביתו והתלונן בפני אימו שהוא שומע "צלצולים באוזניים " . משסיים חזר הילד אל המכונית ורוקן את יתרת הכדורים בגופו של האב המתבוסס בדמו .

האם אחות במקצועה לא יצאה להגיש עזרה לבעלה לשעבר ובחקירת המשטרה טענה שזה האחרון נהג להתעלל מינית בילדים ולאיים עליה באיומים שונים . טענות אלה הועלו על ידה כבר בעבר ונדחו מכל וכל ע"י חוקרי המשטרה ואנשי מקצוע אחרים שבדקו את הנושא .


ד"ר Rick Lostrouh רופא מצטיין שכל מכריו העידו עליו שהוא אדם עדין ומתחשב ושמעודו לא פגע באיש נפל קורבן לתופעת "הניכור ההורי "


תסמונת הניכור ההורי - PAS באנגלית ( לעיתים מכונה גם "סרבנות קשר" או "הנכרה הורית " ) הוא ביטוי שטבע פסיכולוג אמריקאי בשם ד"ר ריצ'רד גרדנר . גרדנר הבחין שבמקרים רבים שבהם קיים קונפליקט חמור בתהליך הגירושים אחד ההורים (בד"כ האב אבל לא תמיד) מוצא את עצמו מנותק מילדיו . גרדנר לא רק טבע את המושג אלא גם ניסה לקבוע קטגוריות של חומרה ולהציע אופציות טיפול . למרבה הצער תורתו של גרדנר נתקבלה בהתנגדות קשה הן בגלל התנגדותם של אירגוני נשים שראו בטעות בתיאוריה שלו תעמולה אנטי פמיניסטית והן בגלל רעיונות אחרים שנכללו בה ולעיתים הובנו או פורשו שלא כהלכה . סינדרום הניכור ההורי עדיין לא נכלל ב- - DSM אותו לקסיקון המגדיר הפרעות נפשיות "מוכרות " וגם בתי המשפט עדיין חלוקים ביניהם על תקיפותה של התיאוריה .


גם אם משנתו הסדורה של גרדנר מעוררת מידי פעם מחלוקת הרי שקיומה של התופעה אינה מוטל בספק והעדות לכך היא עשרות אלפי ילדים והורים אומללים החיים בתוכנו !


לפרטים נוספים ניתן לעיין גם בערך "תסמונת הניכור ההורי" בויקיפדיה

לפי נתונים שהוצגו לאחרונה בכנס שנערך בנושא ע"י בית הדין הרבני מדובר ב 2-3% מכל מקרי הגירושין בארץ , גם אם נקבל נתון זה (שהוא נמוך כנראה בהרבה מהמספר האמיתי) מדובר, בהתחשב במספר הזוגות המתגרשים בארץ , בכ- 500-600 ילדים הנוספים למעגל ההסתה והניכור בשנה . במילים אחרות למעלה מ- 20,000 ילדים החיים בתוכנו סובלים מהתעללות רגשית ונפשית קשה ,יום יומית ומתמשכת מבלי שיעשה דבר לבוא לעזרתם ! .

בארה"ב בה שעור הגירושין גבוה אף יותר יש לפי אחת הערכות כ- 20 מליון ילדים הסובלים מדרגות קלות , בינוניות וקשות של ניכור :

Approximately 20 million children are victims of PAS. With one of every two marriages ending in divorce, another 25 million children will face some form of PAS. PAS victimizes children and families. Understanding PAS and how to address it is critical if children of divorce are to enjoy the emotional benefits of loving, healthy, relationships with both parents and their extended families; and grow up with the ability to form loving, stable relationships with other adults

Repairing the child-parent relationship

after traumatic separation,

By Jeff Opperman, For Counseling Today


ומה נעשה כיום בישראל על מנת להתמודד עם הבעיה ?

לא הרבה למרבה הצער .בתי המשפט ובתי הדין ערים לבעיה אבל בשל העומס המוטל עליהם הדיונים עשויים להמשך שנים והנזק שנוצר תוך כדי התהליך לא ניתן לתיקון . מעבר לכך אין בידי בתי המשפט כלים מתאימים כדי להתמודד עם התופעה וגם כשהם משוכנעים שהילדים אכן מוסתים ושנגרם עוול קשה להורה שנגדו מתנהלת ההסתה כמו גם לילדים יכולתם לפעול מוגבלת .

גם גורמי הרווחה האחרים כמו פקידות הרווחה חסרי אונים . למעשה אין גוף כיום במדינת ישראל המוכן לצאת באומץ להגנת הילדים שנשללה מהם זכותם הבסיסית לקשר עם שני הוריהם.

דומה שאין צורך להכביר במילים על מנת לתאר את צערו של הורה שנגזרה עליו פרידה כפויה מילדיו . פרופסור גרדנר שכבר הזכרנו מקודם ערך מחקר בין 99 הורים נפגעי התופעה . בסיכומו של המחקר הוא כותב :

I consider losing a child because of PAS to be more painful and psychologically devastating than the death of a child.

אני רואה אובדן ילד כתוצאה מ- PAS כמכאיבה והרסנית יותר מבחינה פסיכולוגית מאשר מותו של ילד

הוא מוסיף ומסביר

Therefore, resignation to the loss is much more difficult for the

PAS alienated parent than for the parent whose child has died.

For somealienated parents the continuous heartache is similar

to living death

ולכן ההשלמה עם האובדן היא קשה בהרבה להורה הסובל מניכור הורי מאשר לזה שילדו נפטר . לחלק מההורים שנגדם נעשתה ההסתה כאב הלב המתמשך דומה למוות בחיים


הילדים הם כמובן הקורבנות העיקריים של תהליך ההסתה . ההסתה ההורית היא הצורה הקשה והנפוצה ביותר של התעללות (ABUSE ) בילדים אך למרבה הצער בניגוד לסוגי התעללות אחרים בהם מערכות הרווחה והחוק ערוכות לטפל הרי שבסוג התעללות זה נעזבים הילדם לנפשם ואיש אינו יוצא לעזרתם. המאמר הבא מפרט את הבעיות שעלולות להגרם לילדים הנחשפים לתהליך הניכור ונזכיר את העיקריות שבהם :

- תחושות זעם כעס ותסכול

- אבדן שליטה עד כדי התנהגות אנטי חברתית

- פגיעה בביטחון ובהערכה עצמית

- חרדת נטישה

- פחדים ופוביות

- נטיות אובדניות , דיכאון

- הפרעות שינה ואכילה

- בעיות בזהות המינית

- קשיים בקשירת קשר עם בני המין השני

- רגשות אשם

ואלה רק חלק מהבעיות הנוצרות .למרבה הצער ילדים שנפגועו מתהליך הניכור והניתוק פונים לטיפול נפשי אם בכלל רק בגיל מאוחר כשהם הופכים מודעים להתעללות הרגשית שעברו ,ברבים מהמקרים הילדים פונים כנגד ההורה המנתק אבל ההורה ממנו הופרד בעל כורחו כבר איננו בחיים והם נידונים לחיים של צער וסבל נפשי שאין ממנו מוצא .



ארנון אפרתי הוא נשיא חברת Parx   החברה המובילה בעולם בתחום פתרונות מתקדמים לחניה  ( www.parxglobal.com)



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב