דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


וועדת חקירה - שלא מוסיפה כבוד לכנסת 

מאת    [ 05/03/2006 ]

מילים במאמר: 750   [ נצפה 4064 פעמים ]

וועדת החקירה הפרלמנטארית, לחקירת אירועי עמונה - וועדה פוליטית נטו - לחקירה פוליטית של החלטות הממשלה. לא השרים מופז ועזרא מבזים את הכנסת, חברי הועדה מבזים את עצמם ואת הציבור שבחר בהם.
משפטית, ההליך כשר - מוסרית הוא מסריח. "צדק צריך גם להיעשות וגם להיראות" - לא כך בוועדה הזו.

מאת: אברהם פכטר - עו"ד

הכנסת, רשאית עפ"י תקנונה, להקים וועדת חקירה פרלמנטארית. הכנסת רשאית להטיל על וועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ שטיניץ לחקור אירועים דרמטיים, טראומטיים, חריגים של זרועות השלטון. עד היום, הכנסת הגיבה על אירועים בעלי השלכה ציבורית, בהקמת וועדה פרלמנטארית לחקירת תופעות שליליות בחברה, עם השלכות על חיי היום יום, אם זה מבחינה ביטחונית ואם מדובר מבחינה משפטית מוסרית.
לדוגמא: הוועדה לחקירת "הסחר בנשים", בראשות ח"כ זהבה גלאון. לצד הוועדה הפרלמנטארית - עפ"י חוק ניתן גם להקים וועדה ציבורית לחקר אירועים, דוגמת: "ועדת אור" לחקר אירועי אוקטובר - בו נהרגו במהומות שליוו את המגזר הערבי - 13 אזרחים ערביים + 1 אזרח ישראלי.
כמובן, שוועדות פרלמנטאריות או ציבוריות לבירור וחקירת תופעות כמו אלימות בני נוער, תופעת הסמים בקרב בני נוער ומבוגרים, זנות, פשע מאורגן, והדרך להיאבק בו - הם יעדים לאומיים, לגיטימיים להקמת וועדות חקירה.
הוועדה של הכנסת לחקירת אירועי עמונה, היא שונה - בכך שמדובר באירוע ספציפי, נקודתי ולא בתופעה כללית, ציבורית בעלת השלכות לאומיות.
זו פעם ראשונה בתולדות הכנסת שהכנסת מקימה וועדה לחקר אירוע נקודתי והדבר, למרות שהוא חוקי על פניו מעורר תמיהות רבות.
התמיהות מעמיקות, כאשר מתברר שהמטלה הונחתה על וועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שבה חברים ח"כ אפי איתן, ח"כ פרופ' אלדד וח"כ אוריאל, שהיו שחקנים ראשיים באירועי עמונה.
מבחינה משפטית, למרות שלח"כים יש חסינות פרלמנטארית, ומותר היה להם כמובן להיות בעמונה, הרי חסינותם לא עומדת להם, במידה והם נוטלים חלק פעיל במעשים, בעזרה, סיוע או חיזוק ידי הפורעים - ובשלב זה הם חלק ממפרי חוק - ויכולים לעמוד לדין פלילי.
ח"כ אפי איתם, אורי אוריאל, פרופ' אלדד, לא באו כדי לצפות מהצד, אלא לקחו חלק פעיל לפני ותוך ההפגנות והתפרעויות של מאות המתנחלים, וניתן לראות במעשיהם המתמשכים במהלך תקופת הביניים, שלפני פרוץ הפרעות - כמסיתים ומדיחים.
ח"כ אלדד, ניסה למנוע בגופו את התקדמות הבולדוזרים, כך גם ח"כ בני אלון ואפי איתם, כל אחד בדרכו ובחלק אחר של פסיפס האירועים האלימים.
אי לכך, שיתופם ו/או נוכחותם בוועדת החקירה, בהיותם חברים בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת - הוא לעג לאינטליגנציה, לעג לדמוקרטיה ולמנהל תקין.
שיבוצו של ח"כ אריאל, כחבר בצוות המצומצם שינהל את חקירת הוועדה, היא התרסה והתגרות לא רק בשלטון החוק, אלא בכללים המנהליים של צדק טבעי, ושלילת העיקרון ש"צדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות".
כיצד ניתן לתת את ההרגשה של צדק טבעי ומינימאלי, כאשר ח"כ פעיל באירועים, הוא בצוות החוקר המוביל, ושניים שלושה ח"כים נוספים, שהיו באירועים ונטלו בו חלק - יושבים בוועדה המורחבת כצופים, מבקרים ומשגיחים. כאשר יו"ר הוועדה הוא איש פוליטי, מוטה חד צדדית ובולטת לכיוון אחד - ובוועדה המצומצמת או המורחבת אין אף חבר "קדימה" - ששייך לגוף שלמעשה נתן את ההוראה ועומד לביקורת.
אז נכון שבכנסת יושבים פוליטיקאים, וכל החלטה שלהם היא פוליטית. לכן עליהם להיזהר שבעתיים, כשבאים לבחון סוגיות על רקע פוליטי, ובמיוחד בתקופה שלפני בחירות, כאשר ברור לכולי עלמא - שהמטרה היא ניגוח פוליטי גרידא של מ"מ ראש הממשלה אולמרט ומפלגתו "קדימה" שאילולי פרשה מהליכוד וביצעה את הפינוי, תחת המטריה של מפלגת הליכוד, הוועדה לא היתה קמה וח"כ שטיניץ לא היה יו"ר הוועדה.
אבל אם הכנסת בתקופת המעבר, 30יום לפני הבחירות, חושבת שיש מקום לחקירה פוליטית הנה הצעה טובה יותר ומוצלחת יותר לוועדת חקירה לאירועי עמונה בהרכב הבא: יו"ר ח"כ איתם, (שמגיע עם ראש פתוח), חברים: ח"כ פרופ' אלדד, ח"כ אוריאל, ח"כ בני אלון.
בהרכב זה לא יצטרכו ח"כ שטיניץ וחבריו לחפש תירוצים משפטיים, או תקנוניים לוועדה אובייקטיבית, ניטרלית - תמימה, שכל מטרתה בירור האמת והליכי קבלת ההחלטות של הדרג המדיני.
צריך להזכיר לציבור, פרשת "עמונה" נמשכה מספר שנים, עברה את כל שלבי הממשל והבג"צים, עד אשר החליט בג"צ לשים לפרשה סוף - וציווה על הורדת המאחז הבלתי חוקי, וגם קבע את המועד.
אי קיום ההחלטה של בג"צ, יש בה כדי לקבוע תקדים שלילי לגבי זילות החלטות בית המשפט, פגיעה אנושה בתדמית מערכת המשפט ושלטון החוק.
העובדה שמנהיגות יש"ע והמתנחלים, נפלו במלכודת של האירועים ואפשרו לאולמרט כמ"מ ראש הממשלה לבצע את הפינוי, תוך שימוש בכוח, הוא כישלון אסטרטגי שלהם. הניסיון להיבנות באמצעות הוועדה הפרלמנטארית, הוא מגוחך וילדותי. יש לשבח את מופז ועזרא, שנוטלים אחריות, נותנים גיבוי למערכת ולא נותנים להם להיות כלי משחק פוליטי - בידי ח"כים ציניים, מלאי תסכול ואכזבה.
ותמיהה צנועה לסיום: מי יחקור את מאות המתנחלים המתפרעים, את מנהיגות יש"ע, את הח"כים, שהסיתו והמריצו את הצעירים להתפרע, להשתולל ולפצוע את השוטרים - אולי וועדת חקירה נוספת של הכנסת? נקודות למחשבה.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב