דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פילאטיס מכשירים - רקע ועקרונות 

מאת    [ 26/11/2008 ]

מילים במאמר: 564   [ נצפה 4460 פעמים ]

"פילאטיס" היא שיטת התעמלות, שהייתה עד זה לא מכבר מעין "סוד מקצועי" הידוע בעיקר לרקדני בלט, ספורטאים וכוכבי קולנוע, ובשנים האחרונות הולכת ומתפשטת במהירות מדהימה בעולם המערבי. מדונה הייתה מחסידיה המוקדמים של השיטה. כיום, נוהגים לשאול מי מכוכבי הוליווד איננו מתעמל בשיטת פילאטיס? לירושלים הגיעה השיטה בשנת 1999, עם פתיחת הסטודיו "גוף בנפש", הממוקם בלב המושבה הגרמנית. בעקבותיו נפתחו מכונים נוספים ורוב מכוני הכושר בעיר מציעים שיעורי מזרון פילאטיס קבוצתיים.

השיטה, שפותחה כבר בשנות ה-20 של המאה העשרים, על ידי ג'וזף הוברטוס פילאטיס (1967 - 1880), אמריקני ממוצא גרמני, זוכה לאחרונה לתשבחות נלהבות מצד מומחי כושר רבים בשל פשטותה ויעילותה. בדרך כלל מתרכזות שיטות תרגול וכושר פיזי או בבניית כוח וחוזק שרירים או בהגמשתם ושחרורם. שיטת פילאטיס משלבת את שניהם, בהיותה מסוגלת לחזק את השרירים העמוקים והפנימיים ביותר של הגוף בעודה שומרת על גמישותם ואורכם. לפיכך, אין זה מפתיע כי רקדנים כמרתה גראהם וג'ורג' בלנשין נמנו עם ראשוני לקוחותיו של פילאטיס, בסטודיו האגדי שלו בניו יורק.

ג'ו פילאטיס עצמו היה ילד חולני שסבל מאסטמה, רככת וקדחת-שגרון והחליט להקדיש את חייו להתחזקות פיזית. הוא הגשים את מטרתו ורכש מיומנויות בהתעמלות, אגרוף, אמנות הקרקס, אמנויות לחימה, סקי וצלילה. בתקופת שהותו במחנה מעצר באנגליה במהלך מלחמת העולם הראשונה - בשל נתינותו הגרמנית - עבר הכשרה כאח רחמן והחל מפתח מכשור מיוחד כדי לתרגל חולים רתוקים למיטותיהם, באמצעות חיבור קפיצים למיטות בית החולים.

שיטה זו עומדת בבסיס סגנון התרגול הגופני המהפכני שיצר - אותו כינה "בקרה" - (או באנגלית CONTROLOGY ), ומתקני התרגילים הייחודיים שתכנן עבור השיטה, אותם הביא אתו לניו יורק כשהיגר לארצות הברית ופתח במנהטן את הסטודיו הראשון שלו בשנת 1926.

ג'ו פילאטיס נחשב לדמות אגדית ומהפכנית בתחום הכושר הגופני. הוא חיפש בהתמדה אחר האיזון המושלם בין גוף ונפש. שיטתו אינה אוסף של תרגילי התעמלות גרידא. זוהי סדרה של כ-500 תנועות מבוקרות ונשימה מודעת, המעסיקות את גופו ונפשו של המתעמל כאחד, המבוצעות על מתקני תרגול מיוחדים בפיקוח מורים שעברו הכשרה מעמיקה ויסודית.

בבסיס השיטה שישה עקרונות מנחים:


    • ריכוז
    • שליטה בכל תנועה
    • חיזוק וייצוב מרכז הגוף
    • תנועה זורמת
    • דיוק
    • נשימה נכונה.

השיטה מסייעת להשגת הרמוניה פיסית ואיזון מנטלי, גוף מחוטב הנע בחסכנות וחן, איזון בין חוזקם ואורכם של השרירים, שיפור הקואורדינציה ונשימה תואמת תנועה, שיפור היציבה, שחרור מתחים וכאבים כרוניים אצל גברים ונשים בכל הגילאים ובתנאי כושר גופני שונים. השיטה אינה מפתחת סיבולת לב-ריאה ואינה מהווה תחליף לפעילות אירובית.

מאחר והשיעורים מתבצעים באופן פרטי או בקבוצות קטנות ביותר (עד 5-4 איש בסטודיו בו זמנית) כל שיעור נבנה ומותאם במיוחד לצורכי הלקוחות, בין אם הם עובדי משרד שאינם מפעילים את גופם כלל ובין אם הם רקדנים או ספורטאים מקצועיים. השיטה מתאימה ובטוחה לנשים הרות ונשים לאחר לידה, ומשולבת לעתים קרובות בטיפולי פיזיותרפיה, לקיצור תקופת ההחלמה מפציעה של רקמות רכות. העבודה מאופיינת בנינוחות, רגיעה, איטיות, ריכוז וקשב של המתעמל לגופו, לצרכיו ולתחושותיו. בסטודיו אפייני יתעמלו פרחי רקדנים בני עשרה לצד נשים וגברים בני 70 ואף 80.

פרופ' זאבה כהן, כוריאוגרפית, רקדנית ומנהלת מחלקת המחול באוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רסי, ארה"ב משתמשת בשיטה ב- 35 השנים האחרונות. זאבה, שערכה את ההיכרות בין כותבת המאמר לשיטת פילאטיס, אומרת: "השיטה מתאימה לכל שלבי החיים. אני הגעתי אליה בעקבות המלצה של רופא אורטופד כאשר החלמתי מדלקת פרקים בכפות רגלי. חזרתי אל השיטה שוב אחרי לידת בתי והיא נתנה לי בריאות גופנית מחודשת וכוח. כיום היא נפלאה עבורי, כרקדנית מתבגרת. לסטודיו בניו יורק שבו אני מתאמנת, הגיעה לא מזמן אישה בת 85 שלא יכלה ללכת בלי הליכון. לאחר כמה חדשים של תרגילי פילאטיס האישה מסוגלת ללכת בכוחות עצמה. אני אישית מתכוונת להמשיך לתמיד..."

מאירה אליאש בעלת גוף בנפש, סטודיו פילאטיס מכשירים:
ירושלים, רח' עמק רפאים 43 א', 02-5667576

תל אביב, שד' רוטשילד 129, 03-6850588

מודיעין, 08-9702202



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב