דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אי חסינות הרשות הפלשתינאית מתביעה נזיקית 

מאת    [ 25/11/2008 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2134 פעמים ]

ת"א 5984-08-07, אזוז נ' הרשות הפלסטינית ואח'

כב' השופט אחיקם סטולר


23.11.2008

העובדות:
1. ביום 13.11.02 הגיש התובע תביעה כנגד הנתבעים לפיצויים, בגין נזקי גוף אשר אירעו לו ביום .5.3.02 ביום 5.3.02 , הגיע המחבל אברהים חסונה למסעדת "סי פוד מרקט" ברחוב מנחם בגין בתל-אביב, כשהוא מזוין בכוונה לבצע פיגוע חבלני. תוך כוונה תחילה לגרום למותם של הסועדים המחבל השליך רימוני יד וירה מרובה במקום. במעשיו גרם למותם של שלושה אזרחים ולפציעתם של עשרות אנשים והתובע בניהם.

החלטה:
2. אזרחים ותושבים של מדינת ישראל שנפגעו בפעולות טרור הגישו תביעות נזיקיות נגד הרשות הפלסטינית. התביעות הנזיקיות טומנות בחובן תביעות בגין נזקי גוף ותביעות רכוש. ברע"א 4060/03בית המשפט העליון קבע, כי לעניין היקף חסינות הרשות הפלסטינית מהליכים משפטיים אזרחיים בבתי משפט בישראל, בטרם תוכרע שאלה זו, יש לשאול האם הרשות הפלסטינית זכאית באופן עקרוני לחסינות ריבון זר. שאלה זו נדרשת להכרעה על ידי בית המשפט, שידון בכל תביעה ותביעה וזאת בהתאם לתעודת שר החוץ, מתוך תפיסה כי שאלת ההכרה במעמד הרשות הפלסטינית לצורך חסינות היא שאלה עובדתית-מדינית, שאת התשובה לה צריכה ליתן הרשות המבצעת במדינת ישראל ולא בתי המשפט.
3. באשר לסמכות בית המשפט לדון בשאלות המדיניות והפוליטיות של קיום ההסכמים הבינלאומיים, מכוחם קמה הרשות הפלסטינית, בית המשפט אינו מתערב ואינו דן בעניינים בעלי אופי מדיני מובהק. לכן, אל לו לבית המשפט לדון בשאלות המדיניות והפוליטיות של קיום הסכמים בינלאומיים, מכוחם קמה הרשות הפלסטינית.
4. באשר להיות בית משפט בישראל פורום מתאים, לדון במחלוקות שעניינן יישום הסכם בינלאומי, בית המשפט העליון הותיר הכרעה זו לבחינה פרטנית בכל תביעה.
5. לעניין הטענה כי בהתאם לכללי ברירת הדין, חל הדין שבשטח הרשות ולכן אין לתובע עילת תביעה על פי הדין הישראלי, דינה של טענה זו להידחות. ביום 1.9.04 ניתן פסק דין בע"א 1432/03 , ינון יצור ושיווק מוצרי מזון בע"מ נ' קרען ואח' פסק הדין ניתח בהרחבה את סוגיית כללי ברירת הדין בנזיקין ונפסק, בין היתר, כי יש לאמץ את כלל ברירת הדין המפנה לדין מקום ביצוע העוולה, וכי לבית המשפט נתון שיקול דעת לסטות במקרים נדרים מכלל זה, מקום בו הצדק מחייב סטייה כזו.
6. אין לומר כי הקשר בין מקום ביצוע העוולה, לעוולה הוא מקרי. הנזק הנטען נגרם בתחומי מדינת ישראל, הפיגוע אירע בתחומי מדינת ישראל, המשיב שהה בתחומי מדינת ישראל. המשיב טופל באמצעות מערכת שירותי הבריאות בישראל והמפגע, מבקש מס' 3, מרואן ברגותי, נמצא בתחומי מדינת ישראל. בנסיבות בהן מעשי העוולה בוצעו בתחום הפורום, יש מקום להחיל את הדין הישראלי ואין נפקא מינה, כי ההתנהגות המיוחסת למבקשים, התרחשה בשטחי הרשות הפלסטינית.
7. הלכה פסוקה היא כי הדין הזר הינו בבחינת עובדה. על הטוען לתחולתו של הדין הזר להוכיח, ראשית, שישנה תחולה לדין הזר במקרה הספציפי, ושנית, עליו להוכיח, מהו הדין הזר. לא עשה כן, תחול חזקת "שוויון הדינים" לפיה, יבחן המקרה על פי משפט הפורום, היינו, במקרה דנן, לפי המשפט הישראלי. בנסיבות אלו, של אי-הוכחת הדין הזר, חלות על התביעה הנדונה הוראות משפט הפורום שבמקרה דנן, הוא הדין המקומי הישראלי.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב