דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אולמרט, בראון ובכירי האוצר לקראת ועדת חקירה נוספת 

מאת    [ 21/11/2008 ]

מילים במאמר: 764   [ נצפה 1976 פעמים ]

שר האוצר ועובדיו הבכירים הבינו סוף סוף כי לא מספיק להשמיע הצהרות חלולות בנוסח הכול באשמת המשבר בעולם, המשק יציב , לא צריך לעשות כלום, אנחנו נערכים לפעולה אם יהיה צורך, בינתיים לא צריך....

נוכח ההחרפה במשבר הכלכלי והמשך מחיקת חסכונותיהם לעת פרישה של מאות אלפי בתי אב בישראל החליטו באוצר כי צריך להנפיק "נייר" ולקרוא לו תכנית חירום כלכלית. היום הציגו את תכניתם רשמית. עיקרה - תכניות להשקעות בתשתית,תכניות לסיוע לעסקים קטנים, תכניות להמשך הפחתת המס ועוד ועוד. שהכול תכניות. אין צעדים ממשיים לביצוע מיידי. שום דבר בהודעות הללו אינו חדש. מדובר בסך הכול במחזור הצעות שנטחנו כבר בעבר. המרחק שיש בין התכניות לביצוע הוא רב ומענה מיידי אין.

אין בתכנית האוצר שום התייחסות למחיקת במיליארדי שקלים מחסכונות הציבור לזמן פרישה. התופעה הזו מקורה בתקנות הממשלה שאפשרה לבתי השקעה זה מקרוב צצו להשקיע כספי חיסכון שהופקדו בידם בצורה מפוקפקת, ללא פיקוח ראוי. עכשיו הממשלה מתעלמת מאחריותה לצרה הזו. כל כך דיברו והשתבחו גורמי האוצר בעבר ביתרונות "השוק החופשי" וה"תחרות" גם בהשקעת חסכונות הציבור, עד שהיום הם שכחו את אחריותם וחובתם להבטיח לחוסכים התמימים את ערכם של הכספים שנחסכו שנים ארוכות על ידי מאות אלפי משקי בית - לא לצריכה אלא להבטחת אפשרות למחיה בכבוד לאחר פרישתם מעבודה.

ואפוא ראש הממשלה? ראש הממשלה [ממשלת המעבר] אהוד אולמרט, מרגיש משוחרר וחפשי. משוחרר מהצורך לתאם מהלכים עם השותפים הקואליציוניים וללא חשש פן הכנסת תביע אי אימון בממשלה. לכן הוא "יורה" בימים אלה הצהרות לכל הכיוונים. כולל גם מחשבות מה צריך לעשות. אבל הוא מדבר בנושאים שהכול יודעים שאין ביכולתו לבצע בהם דבר פרט להצהרות.

ראש הממשלה יודע להתנסח בצורה חדה ובהירה . הוא מנצל כל הזדמנות על מנת לפרט באזני הציבור בארץ ומחוצה לה את השקפותיו המדיניות. אלו הפכו כבר בפי מקורבים אליו מעמדות פוליטיות ל"מורשת" ול"השקפת עולם" שהוא מבקש להנחיל לציבור לפני שהוא יורד מהבמה הפוליטית.

אנשים רבים שואלים איך קרה שלפתע גילה ראש הממשלה שהוא בעצם עבר מצד ימין של המפה הפוליטית לקצה השמאלי שלה. מה עשה עד כה על מנת לקדם השקפותיו אלה, מה סמכותו ויכולתו לבצע משהו מתוך מה שהוא משמיע, חוץ מאשר לפגוע/לטרפד/ את מפלגתו ומפלגת העבודה. התשובה ידועה: היום הוא לא יכול לעשות בנושא דבר, ספק אם בעבר עשה משהו בנדון.

כל זה לא מפריע לראש הממשלה היוצא והוא ממשיך בדרכו לצייר לעצמו דיוקן ציבורי חדש . לעת עתה זה לא כל כך מצליח לו. לא כל כך מהר ישכחו לו את מלחמת לבנון, ובודאי שערימת האישומים הפליליים, לכאורה, שמבקר המדינה, המשטרה והפרקליטות מניחים לפתחו תמשיך לרדוף אותו.

אבל נראה שראש הממשלה חושב שהוא פטור מאחריות לטיפול במשבר הכלכלי המטלטל את העולם וסוחף לתוכו גם את המערכת הכלכלית - פיננסית בישראל. אף שיש לו סמכויות ויכולת מתוקף תפקידו. המדובר

יותר ויותר שואלים בישראל מה עושים קברניטי הכלכלה בעניין. היכן הכוונתו של ראש הממשלה. האם המצב אינו חמור דיו? על פניו נראה שלא נעשה דבר פרט להצהרות ומחזור הצעות שהועלו כבר בעבר ונגנזו וגם שחרור נאומי הרגעה שאינם מרגיעים.. אמנם נגיד בנק ישראל ביצע כמה מהלכים אך הוא לא מספיק. אבל הממשלה - האוצר בעיקר- הסתפקו במדיניות של אי התערבות. הם פרסמו שמגבשים תכניות ל"מקרה ש.." אבל לפי שעה לא צריך,לדעתם.

עד יום ד'19/11/08. באותו יום פרסמו תכנית "חירום" המתעלמת לחלוטין מהמשבר והכאוס בתחום החיסכון הפנסיוני של הציבור וכללת מחזור תכניות ישנות ל"עידוד הצמיחה" שנגרסו עד זרא בעבר ולא הועילו במאום.

בינתיים חלקים נכבדים מחסכונות הציבור כולל חסכונות לעת פרישה שהממשלה כיוונה אותם לבורסה והפקידה עליהם כמעט ללא פיקוח בתי השקעות שזה מקרוב באו, נמחקים והולכים . המשק גולש למיתון, ותהליכי פיטורים צוברים עצמה. לא צריך לפרט יותר מידי כדי לצייר את תמונת המצב הכלכלי.

אבל כאמור, ראש הממשלה איננו. לא בתמונה הציבורית. כיום הוא עסוק בהנחלת "מורשתו" המדינית. אולם בסופו של דבר "הצונאמי" הכלכלי ישיג גם אותו ואת ממשלת המעבר שלו. האופוזיציה , כמובן, תתלה את סיבת כל המשבר בממשלה , אף שלנתניהו, ראש האופוזיציה, חלק נכבד בהתווית מסלול המשבר כשכפה על המשק התנהגות נוסח "וול סטריט". אבל העבר פחות חשוב. מה שחשוב כיום היא התכנית הממשלתית להתמודדות עם המשבר. זו אחריותו של ראש הממשלה, גם אם הוא מכהן בראש ממשלת מעבר. אולמרט לא יוכל לגלגל את האחריות לטיפול במשבר הכלכלי על שר האוצר בלבד. מכסימום יהיה לו שותף[כמו במלחמת לבנון]. כך או אחרת עד כה הממשלה אינה עושה דבר פרט לדיבורים ומחזור הצעות ישנות, וראש הממשלה אינו מכתיב פעולה בכיוון הנדרש. ויש לו כאמור כלים ויש לו גם סמכויות.

אם קו אי פעולה זה ימשך יסיים אולמרט את כהונתו כראש ממשלה כשעל גבו שני דוחות של ועדות חקירה ממשלתיות :דו"ח חמור של כשלון כלכלי בנוסף לדו"ח על כשלון במלחמת לבנון. עוד לא היה כדבר הזה בישראל.

*הערה: במסקנות הוועדה לא תהיינה המלצות אישיות כנגד רוה"מ ושר האוצר שלו. קרוב לודאי שאחריותם תובהר אך יאמר שאין מקום להמלצות אישיות כנגדם משום שכבר אינם מכהנים בתפקיד....
מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב