דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יעוץ עסקי - איך לכוון להצלחה בטוחה 

מאת    [ 19/11/2008 ]

מילים במאמר: 1254   [ נצפה 2251 פעמים ]

ייעוץ עסקי הינו תחום שבשנים האחרונות הפך להיות מקובל ונפוץ.

בעבר כאשר בעל עסק היה נתקל בקשיים בעסק שלו הוא היה פונה לעזרתם של בעלי עסקים שהוא מכיר, כמו רואה חשבון שעמו הוא עובד או עורך דין שעליו הוא סומך או על מכרים.

כיום, המודעות והפתיחות לשכירת שירותים של חברות לייעוץ עסקי השתפרה פלאים. כבר אין דעה רווחת כי אלו מותרות לחברות גדולות בלבד או נחלתם של יחידי סגולה, יחד עם זאת כבעלים של חברת ייעוץ עסקי מובילה שפוגש למעלה מ-500 מנהלים מדי חודש, צר לי לחשוף כי 98% מבעלי העסקים הקטנים / בינוניים שפונים בבקשה לקבלת שירותי ייעוץ עסקי פונים כתוצאה ממשבר!

מרבית המשברים הנם פיננסים, כאשר מדובר במשבר פיננסי לרוב מדובר באחת משתי האפשרויות. הראשונה היא שבעל העסק נתקל במשבר קודם ולא טיפל בו נכונה ולכן כעת עומד בפני שוקת שבורה, והשנייה היא שהמנהל פשוט ביצע טעות כלכלית נוראה; בטעות כלכלית אני מחשיב גם לקוח שעבורו בוצעה עסקה גדולה ולא נתקבלה בגינה התמורה, הרי ברור שעם ניהול נכון גם תקלות מסוג זה יכולות היו להימנע.

משברים עיקריים נוספים ובולטים הינם משבר כוח אדם, שבתקופה האחרונה הפך להיות "בעיית מדינה" ומשבר שמוגדר על-ידי בעלי העסקים כמשבר ב"שיווק" כשבעצם מה שהם רוצים לומר במילים אחרות זה שפשוט אין להם מספיק עבודה.

כל בעל עסק פתח את העסק שלו עם הרצון להצליח, חלקם רצו להוכיח לעצמם שהם יכולים ויש כאלה שרצו להוכיח משהו לאחרים, אבל כולם היו מונעים ולו לזמן קצר מהדחף להצליח. עדיין לא פגשתי מנהל אחד שלא אמר שהוא רצה להצליח כאשר פתח את העסק שלו. כשאותו מנהל רצה להצליח הוא השקיע את כל האנרגיה שלו לאותו כיוון, ההתכוונות שלו הייתה ברורה "אני הולך להצליח ושום דבר לא יעמוד בדרכי".

החיים עושים את שלהם וכדי שלא ישעמם לנו, החיים שמים לנו מכשולים בדרך. לכל מנהל כמות האנרגיה שלו, כל כישלון מוריד מאותה מכסת אנרגיה, אותו טלפון מהבנק ששואל "מה קורה עם החריגה?", אותו עובד שאתה כל כך תלוי בו בדיוק מודיע שהוא מתפטר, כל אלה ועוד מורידים מאותה אנרגיה. כמובן שיש גם נקודות בונוס, כאשר ביצעתם עסקה טובה האנרגיה עולה והרוח חוזרת למפרשים, כאשר סיימתם יום עם פדיון גבוה, אז האנרגיה עולה יחד איתו וכך אנו למעשה עוברים עוד שלב במשחק של החיים יום אחר יום.

הבעיה מתחילה כאשר נקודות האנרגיה פוחתות והמנהל מתחיל לחשוב שאולי לא היה צריך לשחק את המשחק הזה מלכתחילה. אולי היה קל יותר לבחור ברמת קושי הנמוכה יותר במשחק החיים, בשלב במשחק שנקרא "שכיר"... אך מה לעשות שכרגע הוא תקוע בשלב למתקדמים כשעליו מכשולים ומעמסות שאיתם כעת אין לו ברירה אלא להתמודד ולנצח אותם מאחר וגם אם ילחץ על כפתור "סיים משחק" הוא יודע שהמשחק לא ייגמר כי נשארו לו חובות והתחייבויות, שגם אם יחל במשחק חדש בדרגת קושי "שכיר" יהיה עליו להמשיך ולשחק את משחק "בעל העסק" עד סופו.

ברגע זה כאשר מתבהרת העובדה כי אותו בעל עסק לא יכול באופן סתמי לפרוש מאותו משחק, הוא מחפש כמו בכל משחק הרפתקאות את אותו "קוסם" שיצייד אותו בכלים לנצח את אותם דרקונים, כמו למשל איזה טריק בשיווק שימשוך אליו אלפי לקוחות בהשקעה אפסית או שמא מאגר ענק ובלתי נראה של כוח אדם שרק המתין להתקבל לעבודה אצל אותו בעל עסק. לפעמים נדמה לבעל העסק, כי הקוסם יוכל לכבוש באמצעות הנפת מקל קסמים וחיוך מהוקצע את מנהלת הבנק הזעופה ולהפוך אותה לפייה חביבה שתשמח להרעיף תקציב בלתי מוגבל.

זה השלב שבו על חברת הייעוץ העסקי, כאשר מדובר בחברת ייעוץ עסקי הגונה והוגנת, לעמוד על טיבו של העסק ובעליו ולבחון אם הם מתאימים לקבלת ייעוץ עסקי. לא לכל אחד ניתן לעזור, למרות שזה נשמע מעט אכזרי, אך לצערנו אלו הם כללי המשחק.

המכשול הראשון הוא מכשול העזרה, אם אדם אינו מודה כי הוא צריך עזרה וכי יש תחום בו חסר לו ידע לעולם לא יהיה ניתן לעזור לו.

המכשול השני לעסק, שפונה לקבלת ייעוץ עסקי, הוא האם המוצר או השירות שהוא מספק הוא ללא רבב - אני יכול להרחיב ולתאר אודות שני המכשולים הראשונים בפירוט רב אך זוהי לא מטרת מאמר זה.

המכשול השלישי והגדול מכולם שבו שום חברת ייעוץ לא יכולה לעזור הנו המכשול שבו המנהל, האדם שהוביל את העסק הרים ידיים ומבלי להרגיש הוא הפסיק לקחת אחריות על אזורים מסוימים בעסק שלו ובחיים שלו. הבעיה רק מחמירה, כאשר ברוב הפעמים אפילו המנהל עצמו לא מודע ל"הרמת הידיים" הוא מגדיר עצמו כמנהל של העסק אך חדל למלא את הפונקציה של מנהל.

אחריות היא מילה גדולה ורבת משמעות שמעטים מבינים את התפיסה המלאה שלה, אחריות איננה מטלה או חובה. בפשטות, אחריות היא סולם מדורג שקיים בכל איזור בחיינו שקובע מה רמת היכולת שלנו להיות "גורם" על אותו איזור. כאשר איננו לוקחים אחריות על איזור מסוים אנו מייד הופכים להיות "התוצאה" של המצב. כאשר מישהו לא לוקח אחריות זה לא אומר שהיא לא קיימת שם, זה רק אומר שרמת האחריות שאותו אדם בחר לקחת היא מאד נמוכה.

אחריות נתפסת פעמים רבות בהקשרים שלילים, הסיבה לכך נובעת מכך שמאז שהיינו ילדים, כאשר ההורים שלנו ניסו "לכפות" עלינו לבצע מטלות שונות בבית ולדאוג שאנו נהיה "אחראיים" עליהם, כמו להוריד את הזבל בבוקר, לדאוג להאכיל את הכלב בצהריים או להשקות את הגינה פעמיים בשבוע, זאת מבלי לשאול אם אנחנו מוכנים לקחת את האחריות הזו עלינו.

אחריות לא יכולה להיכפות על האדם, זו בחירה שאדם עושה במודע ומרצון ורק אז זאת אחריות אמיתית.

כמובן שככל שאנו מתבגרים תחומי האחריות שלנו רק מתרחבים והחובה עלינו לקחת אחריות הופכת לכורך של המציאות. לא פעם אחריות זו נכפית עלינו ואף אחד לא נותן לנו את האפשרות לבחור ולכן אני לא מתפלא שלמילה אחריות יצא "מוניטין" רע.

לדוגמא: רווק שמעוניין להכיר בת זוג ויישב לו בבית כל היום ויקטר שבחורות טובות קשה למצוא, רק מראה שהוא לא לוקח אחריות על איזור זה בחייו ושהוא בחר להיות "תוצאה" של המצב. לעומת זאת אם הוא יחליט שהשנה הוא מתחתן ויתחיל לעשות פעולות בכדי להכיר בת זוג, כגון לצאת שלוש פעמים בשבוע לבתי קפה, להתקשר לחברים לשאול אם יש להם מישהי נחמדה להכיר לו, יפרסם מודעה של עצמו בשלושה אתרי אינטרנט ויירשם לחוג ריקודי עם - אני יכול להבטיח לכם שיש לו סיכוי הרבה יותר טוב להכיר בת זוג ולהתחתן בשנה הקרובה. ההבדל היחיד בין שתי הדוגמאות היא רמת האחריות שאותו אדם בחר לקחת על הסיטואציה - זה הכל!

ניתן לזהות אדם שלא לוקח אחריות על איזור מסוים בקלות רבה מאד, פשוט צריך להסתכל על איזה איזור בחייו הוא מקטר הרבה מצד אחד ומצד שני עושה בו מעט מאד. לא פעם ראיתי אנשים מנסים לעבור חיים שלמים מבלי לקחת אחריות על דבר בחייהם, רוב האנשים האלו חיים חיים ריקים בגווני אפור.

ייעוץ עסקי לעולם לא יצליח אם בעל העסק לא לוקח אחריות מלאה על העסק שלו, על תהליך הייעוץ ואפילו על החיים האישיים שלו. מנהל שקנה ייעוץ או ליווי עסקי וכעת מחכה ש"הקוסם" יציל את המצב, מכשיל את התהליך עוד לפני שהוא התחיל.

יועץ עסקי טוב הוא זה שנותן למנהל כלים וידע שיעזרו לו לקחת יותר אחריות על אזורים שעד כה הוא היה תוצאה שלהם. רק אם המנהל הופך להיות בעמדת גורם מלאה על התהליך תהיה הצלחה בטוחה. ויש כזה דבר הצלחה בטוחה!

המנהל צריך להבין שהוא היה ויהיה תמיד המנהל והוא צריך לשלוט בתהליך ולהניע אותו. תמיד אמרתי לכל לקוח שהתחיל ייעוץ עסקי: "תדאג שהיועץ יצטרך לעמוד בקצב שלך ולא ההיפך" - אם היועץ צריך לדחוף את הלקוח לביצוע מטלות או להשלמתן, אזי הפוטנציאל של כל תהליך הייעוץ קטן, יחד עם זאת בעל עסק שמקבל מטלה ולמחרת בבוקר מתקשר ושואל "מה הלאה" - אני מוכן להיות ערב להצלחה שלו.

הנוסחה לייעוץ עסקי מוצלח היא זו: היועץ מספק את הידע ובכך מקנה ללקוח את הביטחון והיכולת לבצע, כל מה שיקבע את מידת ההצלחה היא רמת האחריות שהמנהל לוקח על עצמו.

הסתכלו סביבכם וראו בעצמכם, אנשים מצליחים הם אלו שלקחו אחריות גדולה ומלאה על איזור מסוים בחייהם.

היו גם אתם להצלחה אדירה!

שלכם,
אלעד הדר, מנכ"ל success יעוץ עסקי
www.bizsuccess.co.il
טלפון: 03-5615200
אלעד הדר, מנכ"ל
חברת success ייעוץ עסקי
http://www.bizsuccess.co.il
טלפון: 03-5615200



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב