לחוץ? תצא בחוץ מהקופסה. איך עובד זה בעולם התזזיתי היום.
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

לחוץ? תצא בחוץ מהקופסה. איך עובד זה בעולם התזזיתי היום. 

מאת    [ 19/11/2008 ]
מילים במאמר: 656   [ נצפה 2652 פעמים ]

 
 

כמה פעמים שמעתם את הביטוי המאוס: "מחוץ לקופסה"? טריליון פעם? שלושים פעם? כל מספר גדול מאפס- מזכה אתכם בזכות להקיא חינם. ?? נחמד ויפה להגיד (ולהמציא), לחוץ? תצא בחוץ- ותמצא פתרון במקום, שלא חשבת עליו קודם. שבור את הכלים, נפץ את התבניות, חרוג מהמסגרות, בחן זווית אחרת... הכל נכון-אבל... אבל זו המלצה קלה מידי, פתרון שבורח מהבעיה. התיזה הגורסת חיפוש פתרון במקום בלתי צפוי- צפויה כמו תפילת המוכרנים: "נזרקתי מהדלת- אחזור מהחלון". "לא רציתם אותי שר בטחון- תקבלו אותי ראש ממשלה" וכיו"ב. יש הגיון בשיטה? וודאי שיש, אבל כדאי, קודם כל לפעול כמו קוסם, שמוציא עוד שפנים מאותה קופסה ומאותו הכובע. טלטלו את הקופסה, הפכו אותה, חפשו טוב-טוב-טוב בפינות, בחנו אותה בדו-מימד, בתלת-מימד, הציבו אותה על הפיאה וכיו"ב- כאן האתגר האמיתי, היצירתיות, היכולת, היתרון התחרותי. לצאת מהקופסה, לבנות משבצת חדשה- אם זה אפשרי- בבקשה! אבל לראות בזה פתרון קסמים, טקס מבריא-כל, נוסחת פלא- זה לא! אדרבא, פעמים רבות ההמלצה הזו גורמת לעצלות המחשבה, לעייפות החומר הטוב, לבריחה מהתמודדות. כן. אפשר גם אפשר למצוא תשובה טובה גם בתוך הקופסה- גם בליבה של התחרות, גם בעין הבעיה. רק אם השתכנעתם, באמת ובתמים, כי הפכתם כל ממ"ר בתוך הקופסה, והשתכנעתם, כי אכן עדיף לזוז הצידה, לצאת למקום חדש- רק אז- צאו והתפוצצו על משהו חדש. אבל, בראש ובראשונה תנו פייט רציני בזירה הקיימת. תהיו יצירתיים בתשובה ולא בשיטה. אם יש לכם פתרון שעובד, אל תשליכהו רק מפני שהוא בנאלי, ורק מפני שלא תקבלו את פרס יזם וממציא השנה. תזכרו- 99% מההמצאות החדשות מחכות למשיח בבית הקברות של הרעיונות. לכן, אם משהו עובד- אל תתקנו אותו, רק כדי שתוכלו להגיד שזה החדש-עוד יותר חדש יהיה. תזכרו את האבולוציה, את דרווין, את הורינו הקופים. עד שנוצר ומתפתח רעיון שעובד-אוהוהו... דוגמאות מהחיים. בבקשה:חוצפה שבולטת דווקא באומץ לא להמציא ולחדש, אלא דווקא לגייס את מה שעבד ועובד- האומץ להיות בנאלים אך אפקטיביים.  פייסבוק לא המציאה את הרשתות החברתיות ולא היתה הראשונה בתחומה, גוגל, לא היתה מנוע החיפוש הראשון ולא המציאה את התחום, אמזון כבשה את קמעונאות המסחר ברשת ועכשיו היא גם בקמעונאות הפיזית, בוודאי ובוודאי לא המציאה את הקמעונאות ולא את המסחר ברשת, אפל לא המציאה את הסלולרי הראשון, אליבאבא, lowcost , ובישרראל - זאפ, יד 2 , ynet רמי לוי ועוד.... אלה השכילו לקחת מתוך הקופסה את הליבה ויצאו ממנה בהמצאת המודל הכלכלי החדש, שהפך את הקופסה על פיה. מי שאכן יצאו מתוך הקופסה , בצדק, הם uber, airbnb, ועוד. גם זה לא מדויק לחלוטין, כי הכלכלה השיתופית לא הומצאה על ידם, הם הפליאו לעשות שימושים מהפכניים מתוך הקופסה. והבולט ביותר בתוך הקופסה : הדורות הטכנולוגיים - גירסאות חדשות של סמארטפונים ,מחשבים, משחקים , ומה לא. "דור" מגדיר תכונה נוספת, שינוי קטן , הכל על בסיס הקיים. עולם הרכב הוא , במובהק,קופסה [תרתי משמע]. דגם חדש , רק מעדכן את היש בפינוק נוסף לנהג, בבטיחות , עיצוב וכיו"ב. מהפכות המנועים או המעבר לחשמלי, וכמובן, האוטונומי, אלה מצבי קיצון. 99% מתרחשים בניאונסים  ולא בהמצאה מפליגה ומרחיקת לכת.

אם זה כבר עובד , טכנולוגית או כרעיון שיווקי, למה להכנס לעולמות עלומים. את זה עושה המדע לא העולם העסקי. וזאת לזכור, הבנאלי נעשה בנאלי רק משום שיש לו כושר שרידות ומנוע חיים, שמושך ומושך ומושך- כל-כך הרבה זמן הוא מושך עד שכבר אינו חדש- אלא בנאלי ומתגוון  (שחוזר על עצמו וחוזר על עצמו וחוזר) והבנאליות היא-היא שמוכיחה את חיוניותו ואת שמישותו, שצולחים ושורדים את מבחן הזמן והחדשן. הרי לכם פתרון שנמצא בתוך הקופסה. היצירתיות מתגלה דווקא בשימוש הנכון בתרופה שעובדת, בלי לחפש חלופה מיותרת- בחוץ. בסה"כ הרבה יותר קל לחדש ולהמציא - מאשר לקדם ,לשמר ולשפר. אבולוציה- תהליך ארוך, רבולוציה- תהליך קצר. אבולוציה מצליחה- בהתקדמות משלב מוצלח לשלב הבא- ההצלחה, גם אם קטנה - חיונית לשלב הבא. רבולוציה- או ש, או ש. הצלחת,יופי. תתפתח אבולוציונית. נכשלת- קורה, תתחיל מחדש. זרי הדפנה מצפים לחדש (אם הצליח, כמובן). המטפח, המפתח, הממשיך- מנצח בהשקט ובביטחה, בלי הבאזז ובלי הגז של חוצני הקופסה. אומנם, הבטוח והביטוח לא יושבים בתוך הקופסה, יש סיכון גם בפנים, כמו שיש סיכון,וודאי יותר, בחיפוש שבחוץ. כך או כך, כך וגם כך- רוצים לצאת בחוץ- תתחילו את המאמר הזה מהתחלה: בכל מקום שאמרתי-כן- תגידו- לא,ולהיפך- ויצאתם ידי קופסתכם. בעידן של קוצר וודאות- גם זה הרבה.

ליכטנזון&group אסטרטגית עסקים ושיווק וניהול סיכוני שיווק. zeev@lichtenzon.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב