דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכאות למימון טיפולי פוריות לגבר עקר ולאשתו הבריאה על ידי קופת חולים, אף אם האשה אינה תושבת 

מאת    [ 17/11/2008 ]

מילים במאמר: 436   [ נצפה 2754 פעמים ]

ע"ע 141/07, פלוני נ' שירותי בריאות כללית ואח'

כב' הנשיא סטיב אדלר, כב' השופט עמירם רבינוביץ, כב' השופטת נילי ארד


04.11.2008

העובדות:
1. המערער אזרח ותושב ישראל, בשנות הארבעים לחייו, סובל מספירת זרע נמוכה הפוגעת ביכולתו לפריון. בתאריך 24.4.00 נשא המערער אישה, אשר שהייתה בארץ הינה לפי היתר כניסה ולינה, משאינה תושבת ישראל. על מנת להביא ילדים לעולם על בני הזוג לבצע הפריה חוץ-גופית. אין חולק, שהמערער זכאי למימון הטיפולים בגופו הוא, בהיותו חבר ומבוטח בקופת החולים. המחלוקת, סבה על רוחב היריעה של זכאות המערער למימון טיפולי הפריה חוץ-גופית, בהיותו ה"חולה" תושב ישראל ומבוטח הקופה. לטענת המערער, על קופת החולים לשאת במימון הטיפול בכללותו - במערער ובאשתו כאחד. מנגד, טוענת הקופה, כי אין הקופה חייבת במימון טיפולי ההפריה בגופה של אשתו, מן הטעם שאינה תושבת ישראל.

החלטה:
1. הזכות להורות היא זכות יסוד טבעית מולדת טבועה באדם. חוק ביטוח בריאות מכיר בחשיבות הגשמת הזכות להורות שלא בדרך הטבע, במסגרת טיפולי הפריה חוץ-גופית. בהתאם לסל שירותי הבריאות שבחוק ביטוח בריאות, זכאי תושב ואזרח המדינה למימון טיפול רפואי של הפריה חוץ-גופית וטיפולים רפואיים אחרים ברמה סבירה, כדי לממש את זכותו להורות עד שני ילדים לזוג.
2. חוק ביטוח בריאות מעניק למבוטח זכות למימון מלוא טיפולי ההפריה החוץ-גופית, בגופו הוא ובגופה של בת זוגו, בהתאם להתוויה ההולמת את מחלת העקרות ממנה סובל המבוטח.
3. חזקת השותפות בהורות נגזרת ממהותה של הזכות להורות והיקפה, לרבות בשלב של טרום הורות. חזקה זו מבטאת את המודעות החברתית לסיכויים שבטיפולי ההפריה ותוצאותיהם בשמירת התא המשפחתי וביסוסו. לאור מחויבותם של בני הזוג להליך ההפריה מכוח חזקת השותפות ומימוש זכותם להורות ונוכח סוג הטיפול הרפואי ומהותו, יש לראות את הליך ההפריה החוץ גופית ככולל את הטיפולים הנעשים בגופם של שני בני הזוג, כאחד עד למצב תקין של טרום הורות. הסובל מעקרות זכאי לטיפול הרפואי המלא במחלת העקרות על הפרוצדורות הרפואיות הכרוכות בטיפול בגופו ובגוף בן או בת הזוג, וקופת החולים חייבת בנתינתו למבוטח שהוא תושב ישראל וחבר הקופה, כנדרש בחוק ביטוח בריאות.
4. דרישת ה"תושבות" בחוק ביטוח בריאות הינה תנאי מוקדם לזכאותו של אדם לשירותי בריאות על פי החוק ובמסגרתו. התמלא תנאי "התושבות" בלוקה בעקרות והוא עונה על דרישות החוק בכללותן, קמה זכותו למימון טיפולי הפריה במלואם על פי ההתוויה שבחוק.
5. משנמצא המבוטח זכאי למימון טיפולי הפריה חוץ-גופית, מתייתרת מאליה דרישת "התושבות" של בן הזוג, ולענייננו - אשת המבוטח, ותנאי "התושבות" כלפי אשת המבוטח הופך להיות חסר נפקות עניינית. זאת, מן הטעם שמימון טיפולי ההפריה בגוף האישה הינו חלק בלתי נפרד מזכותו של הבעל - המבוטח כדין, למימון אותם טיפולים.
6. מניעת מימון טיפולי הפריה חוץ-גופית בבת זוגו "הבריאה" של המבוטח, בשל כך בלבד שאינה תושבת ישראל, פוגעת בזכותו החוקית הגרעינית של המערער, למימון טיפולים אלה בשלמותם, על בסיס חוק ביטוח בריאות ובמסגרתו.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב