דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פילוסופים על אופנוע 

מאת    [ 15/11/2008 ]

מילים במאמר: 360   [ נצפה 2801 פעמים ]

פילוסופים על גלגלים
הדיון העוסק ברכיבה ספורטיבית על כבישי ישראל אינו חדש כלל ועיקר. הנושא עולה חדשות לבקרים בעיתונים ופורומים השונים (לדוגמא בפורום של (YNET, בפורום תפוז, פול גז, מגזין מוטו, וכמעט ובכל מקום ואתר העוסק ברוכבי הדו-גלגלים.
עיון קצר מעלה מספר טיעונים מרכזיים עליהם נסמכים רוכבי אופנועי הספורט. חלקם גורסים כי רק בכלי זה הם מרגישים בטוח. אחרים אוהבים את האדרנלין, אל לנו לשכוח את נושא הפוזה (שכולנו חוטאים בו), וכמובן יש לציין את נושא התקציב - כלי מדהים במחיר סביר.

על מנת לבחון את נושא הרכיבה ספורטיבית על גבי כבישי הארץ ברצוני לשתף מספר הוגים מתחום המוסר: גון סטיוארט מיל, קאנט ואריסטו ידידיי משכבר הימים. אל דאגה לא נכנס לוויכוח פילוסופי מייגע ומעייף, רק נחלוף על הרעיון מרכזי בהגותם לטובת הנושא.
גון סטיוארט מיל (מעמודי הטווח של הכלכלה הקפיטליסטית) ציין דבר מוסרי טומן בחובו את היכולת לעשות את "מירב האושר למרב בני האדם". לא נראה לי שצריך להיות פילוסוף כדי להבין שרכיבה ספורטיבית על כבישי ישראל עושה אושר לרוכב בלבד. שאר הרוכבים, בני המשפחה, ושאר השותפים בכביש אין חולקים איתו את האושר, אלא חווים חרדה ומצוקה.
קאנט (מיסודות תורת המשפט של דיני נזיקין) מביא את רעיון "החובות והזכויות". לדעתו לא מוסרי לפגוע בזכותו של אחר. למיטב ידיעתי הזכות לחיות היא בראש רשימת הזכויות הטבעיות. מכאן, כל אדם המסכן את חיי מבצע מעשה שאינו מוסרי.
יש שיטענו כי ע"פ המבחנים המוצעים כל רכיבה על אופנוע אינה מוסרית, לראיה בכל רכיבה יש סיכון לתאונה. על מנת להתמודד עם דעתם המלומדת ראוי לצרף לדיון את אריסטו שקבע את רעיון "שביל הזהב" (רעיון שהרמב"ם הרבה לעשות בו שימוש). כלומר, יש למצוא את דרך הביניים.

מאחד גיסא, ברכיבה על אופנוע ניתן למצוא מעלות רבות: צמצום בעיית עומסי התנועה, פתרון של בעיית החניה, חיסכון בעלויות אחזקה, ניידות גבוהה גם למי שהפרוטה אינה מצויה בידו , הרכיבה גורמת הנאה רבה ועוד ועוד. מאידך גיסא, יש בה סיכון וסבירות לפגיעה גם באחרים. מכאן, לעניות דעתי, פתרון "שביל הזהב" ימליץ - לרכב על דו-גלגלי, אך במשנה זהירות. פתרון זה מאפשר ליהנות מכל העולמות.

לסיכום, רכבו על איזה כלי שתחפצו, אך לעולם רכבו באופן אחראי ומוסרי. כלומר, צייתו לחוק, ורכבו במהירות בה הסכנה לפגוע בעצמכם או באחרים נמוכה ביותר. זכרו - הרכיבה נדרשת לתרום לחברה, ולא לפגוע בה.


ד"ר מרדכי גד-אל נשיא
מומחה לפילוסופיה פוסטמודרנית, ולחקר התרבות.

מרצה במכון הטכנולוגי - HIT , בפקולטה לעיצוב של סמינר הקיבוצים ובמרכז האקדמי רופין.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב