דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מושלם זה לא טבעי. טבעי זה שלם. 

מאת    [ 26/02/2006 ]

מילים במאמר: 826   [ נצפה 3547 פעמים ]

בכל אדם טמון צד אנושי המבטא חמלה מהזדהות ומחילה ללא הבנה המונעות על ידי האהבה ללא תנאים. בכל אדם מסתתרת חיה המבטאת את יצר ההישרדות והזקוקה לריסון ואילוף על ידי שיקול הדעת. לכל אדם יש גישה הקובעת איך להתיחס לעצמו, לחייו ולעולמו ומתבטאת בשיקול הדעת שלו.

שיקול הדעת נבנה במוח הלומד כל הזמן ועסוק באיסוף מידע, מיון, קיטלוג ועיבוד מידע. אם כך, הקונפליקטים העמוקים ביותר שיש לאדם מבטאים מאבקים בין הידע שהוטבע בנו מרגע היווצרותנו לבין הידע הקדום הטבוע בנו ושממנו נוצרנו במקור. עלינו למצוא את שביל הזהב בתוכנו ולהבהיר לעצמנו לאיזה ידע אנו מאמינים יותר, לפי אילו ערכים אנו חיים ולפי אלו אמות מידה אנו שופטים.

אחת הדרכים המרתקות שגיליתי במסעי להבהרת שיקול דעתי, היתה דרך קלפי הטארוט לפי הפרשנות אנג'לס אריין, אנתרפולוגית ששילבה במחקרה על קלפי הטארוט את הפסיכולוגיה והפילוספיה של דתות שונות. בספרה "ספר הטארוט השלם", היא מתארת 13 סוגי חיות שעל האדם להתמודד איתן.
בגישה החיובית החיות נחשבות לאתגרים מצמיחים ולכן, הם מקובלים, רצויים והאדם לומד להעזר בהם. להפעיל אותן לטובתו. האדם מושל בעצמו ללא כפיה עצמית. ללא פחד מעצמו. אחרי הכל, אדם שרואה את שני צידי המטבע חי ללא פחד מפגיעה מחשיפה עצמית. הוא מרשה לעצמו להיות טבעי. המסקנה, טבעי זה לא מסוכן. טבעי זה שלם.

בגישה השלילית הן נחשבות לשדונים רעים שעלינו לשלוט בהם, למגר אותם, להכניע אותם או לדחות אותם כי הם לא רצויים. האדם מנסה לשלוט בעצמו. כופה את הטוב על הרע כי הוא מפחד מהרוע המתקיים בו. אחרי הכל, הרוע יכול לפגוע ולכן, הוא מפחד לחשוף את הצד השלילי שבו. המסקנה, חשיפה אמיתית מובילה לפגיעה. טבעי זה מסוכן. עליי להיות מושלם.

בכל אדם מתקיימים 27 משאבים ויכולות להתמודדות עם החיות. בגישה החיובית האדם לומד לתבוע את היופי הטמון בו ולהכיר את המשאבים האלו ולכן, יכול להפיק את המירב מעצמו. להגשים את הפוטנציאל שלו.

בגישה השלילית המשאבים הללו סמויים מעיניי האדם ולכן, אין לו יכולת, אמון או הבנה מה ביכולתו לעשות כדי לצמוח מהמצב הכואב. הוא חי בתחושה של חוסר ובהמתנה, עד ש... יהיה מושלם ואז יהיה לו הכל. אז הוא יגשים את הפוטנציאל שלו.

המשתמע מהגישה החיובית הוא שהנכונות להכיר ולהתמודד היא דרך האיחוד של טוב ורע כפי שכתוב בספר בראשית פרק ב, "עץ הדעת טוב ו-רע". המשתמע מהגישה השלילית הוא שהנכונות להכיר ולהתמודד היא דרך השליטה והסלקציה של טוב או רע.

בגישה החיובית, הנכונות להכיר ולהתמודד נשענת על המשאבים שיש באדם עצמו. כלומר, הופכת אותו לעצמאי. הוא משתף פעולה עם האחרים ולכן, מצליח במילוי המשימות. בגישה השלילית, הנכונות להכיר ולהתמודד נשענת על משאבים חיצוניים. כלומר, הופכת את האדם לתלותי. הוא רוצה להיות עצמאי אבל, הוא תלוי גם באחרים כדי להצליח. למלא את המשימה במלואה.

בגישה החיובית, אדם עצמאי לא תלוי באף אחד אבל, הוא צריך את כולם. הוא לא נזקק אך יודע לבקש עזרה. הוא לא מתבודד אלא משתף פעולה. הוא יודע להאציל סמכויות ואם יש צורך, יודע להכשיר את האחרים למילוי המטרות והמשימות.
בגישה השלילית, אדם עצמאי לא צריך אף אחד, הוא יכול להסתדר לבד, הוא ינסה בכל כוחו להגיע למצב שלא יזדקק לעזרה והוא מבודד את עצמו כי הוא לא יכול לסמוך על אחרים שימלאו את המשימות שלהם. הוא לא יכול להאציל סמכויות. לא יודע להכשיר אחרים.
בגישה החיובית, אדם מכיר שיש בו חסרונות ויתרונות ושהוא מדויק כמו שהוא. הוא רואה את שני צידי המטבע ומפיק תועלת מהיש. הוא מבין שטוב ורע הם היבטים אישיים בלבד ומתמקד בעשייה מהנאה המעצימה אותו ואת סביבתו. והעיקר, הוא לומד להשתמש נכון ולטובת הכלל בכל מה שנחשב לרע. כלומר, השינוי הוא ביחס לדבר השלילי ולא בניסיון לתקן את עצמו.
בגישה השלילית, אדם מכיר שיש בו חסרונות ויתרונות ולכן, הוא מנסה לשפר את עצמו, לשנות את העולם ולדאוג שהכל יהיה בסדר. הוא מבין שצריך להיות טוב ולהימנע מרע ולכן, ברבות הימים עלול לאבד את טיב ההנאה כי הוא מתמקד בעשייה מכורח הנסיבות ומרגיש מוגבל.

בגישה החיובית, האדם יכול לקבל הפתעות כי הוא פתוח לשינויים מבורכים. הוא מאמין ביכולת שלו להתמודד. הוא גם יודע להפיק תועלת ולראות מה הוא מקבל מהמצב ולא רק מה עליו לתת. בגישה השלילית, האדם לא מסוגל לקבל הפתעות, הוא רואה בהן הפרעות, איבוד שליטה, אי סדר, קושי, מגבלה מעייפת ונוספת, עומס מציק כי הוא שקוע רק במה שעליו לתת להפרעה שנחשבת לתיק כבד נוסף.

עצמאות היא לא התבודדות. לא פעם אנו חושבים שנוכל להסתדר לבד. שבכל זאת, נצליח בכוחות עצמנו. אולי, אם ננסה עוד פעם, נגיע לשם. לחלום המיוחל. אך, אם אתם מוצאים את עצמכם עוד פעם כאובים, מאוכזבים או פגועים אל תמנעו מעצמכם את הלימוד להתפתח ולצמוח מהמצבים האלה ולבדוק את היחס שלכם כלפי הדברים.

הדרך הזו, שאומרת לנו שאפשר להסתדר לבד, שלא צריך אף אחד, שרוב האנשים אינטרסנטיים, שאי אפשר להאמין באף אחד, מובילה אותנו לבדידות והאדם שהולך בה, בסופו של דבר גם ישאר לבד ולא יהיה לו עם מי לחלוק את הצלחתו.

השאיפה למושלמות היא יפה במובנים רבים אך, במצב מושלם אין מקום לזרימה. אין מקום להתחדשות. אין מקום ליצירה. מצב מושלם כמוהו כתמונה. מצב סטטי שאין מקום בו אפילו לנקודה נוספת אחת. לכן, מושלם הוא לא טבעי. לא אנושי. לא חי. טבעי זה שלם כי הוא מאחד את הכל בשלמות אחת ולמען מטרה אחת - אהבה מטיבה וללא תנאים מגבילים.
אביה הבר, מדריכה לפיתוח המודעות העצמית - לחיות של(ו)ם באמצעות יש מעין.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב