דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהפכות המפתח במחשוב 

מאת    [ 12/11/2008 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 3222 פעמים ]

תגיות: pCon, מחשבים, טכנולוגיה, עתיד, SOA, מחשוב ענן

המסר העיקרי הוא - מי שמקבל החלטות בארגון, המתייחסות לשנה קדימה, חייב להסתכל על המציאות ולהניח שהיא תהיה שונה מהמציאות של היום. חוסר וודאות, קיצוצים, הפתעות שסביר שתגענה, יוצרים תמונה מעורפלת, שמקשה לראות את הדרך קדימה.

מטרת תחקיר זה, למקד את תשומת הלב בדברים החשובים באמת, המהפכות העיקריות, ולהתעמק במהות ובמשמעות של כל מהפכה, כנקודת מוצא להרחבה והעמקה. מאחר וקשה להתייחס לכל השינויים בענף המחשוב, התייחסנו כאן לשבע המהפכות העיקריות, שלדעתנו משנות וישנו את עולם המחשוב בתקופה הקרובה.

שבע המהפכות בהן התמקדנו הן: SOA, וירטואליזציה, מחשוב ענן ו-SaaS, IP עם הכל, Web 2.0, ניידות ו"הכל מדיד". במקביל, בחנו שלוש מהפכות משלימות, שלדעתנו ישפיעו גם הן, אם כי פחות. מדובר ב: ניהול IT מתקדם, הקוד הפתוח והמגמה הירוקה בעולם המחשוב.

בתחקיר זה נבדוק ברמת המהות, כיצד המהפכות האלה עשויות להשפיע על המנמ"ר ועל החלטותיו, על חשיבות כל מהפכה ועל הרלוונטיות שלה לארגונים שונים, מה קורה כרגע ומה צפוי בעתיד, וכן מה אומרת כל מהפכה באופן מעשי. זאת, לאור שאלות כמו: אילו טכנולוגיות ישפיעו על מודלים עסקיים ועל הדרך בה משתמשים בטכנולוגיה? מהן ההשלכות הכלכליות של טכנולוגיות אלה? כיצד מקטינים סיכונים וממקסמים הזדמנויות הקשורות לחדשנות, בכיוונים טכנולוגיים אלה?

חשוב לזכור, שבין המהפכות יש זיקה הדדית, וכי הן משפיעות האחת על השנייה. בנוסף, בעתיד כולן צפויות להפוך לבשלות יותר, זמינות יותר, ולהציע יותר חלופות. בגדול, הכיוון הכללי הוא, שמחירי החומרה, התוכנה והתקשורת יורדים וימשיכו לרדת, ואנחנו עוברים לעולם של שרותים, תכנים וחוויות. הטכנולוגיות החדשות, הן אבני הבניין של עולם חדש זה.

בעוד שבענף כמו שלנו קשה לכלול ולהתייחס לכל השינויים, חשוב להתייחס באופן שגרתי ותכוף ל-7 המהפכות העיקריות שמשנות את עולם המחשוב. זאת בגלל העובדה, שיחד הן צפויות ליצור מציאות אחרת מזאת שאנו מכירים.

לנסיון לסקור את המהפיכות העתידיות, יש גם חסרונות מובנים, בהם אתגר חיזוי העתיד - זה לעולם איננו מדוייק לגמרי, טכנולוגיות חדשות שמכניסות שינויים בלתי צפויים, רלבנטיות מוגבלת של חלק מהמהפיכות לחלק מהארגונים וחוסר בשלות של תחומים מסויימים. לכן נציע להתייחס לדברים בזהירות.

המהפכות המובילות, החשובות ביותר לדעתנו, הן:

1. ארכיטקטורה מונחית שירותים - SOA מאפשרת להגיב במהירות לתנאים עסקיים משתנים ולפשט אינטגרציה של מערכות לגסי שונות. מדובר במהפיכה משמעותית בארכיטקטורה ובגישה למחשוב, שגם תוצאותיה נרחבות ומשמעותיות מבחינה עסקית. לפי סקר IBM, ארגונים ברחבי העולם עוברים כעת משלב האימוץ הראשוני לפריסה של טכנולוגיות ושירותי SOA בכל הארגון, בקצב הולך ומואץ.

2. מחשוב ענן - מהפיכה זו, כולל תחום התוכנה כשרות (SaaS), מייצגת שינוי בגישה לרכישה ושכירת שירותים, לעבר צריכת שרותים מרחוק, בדומה לצריכת חשמל או מים. היא מספקת גמישות בדרכי התשלום עבור המחשוב, כולל חומרה, תוכנה ומגוון שירותים, באופן המאפשר לארגונים רבים שבעבר לא יכלו להרשות זאת לעצמם, ליהנות מעוצמת מחשוב גדולה, בתשלום לפי שימוש ובעלויות נמוכות.

ראה פירוט של שאר המהפכות בתחקיר המלא.

מגבלות ואתגרים

? בעירבון מוגבל - חשוב לזכור כי יש לקחת בזהירות, כמעט כל תחזית טכנולוגית, מאחר וגם הבנה יסודית של התחום אינה מאפשרת לחזות בוודאות, כיצד תחום כזה או אחר יתפתח.

? חידושים בלתי-צפויים - Disruptive Technologies מופיעות כל הזמן, ועשויות לשנות את התמונה לחלוטין, כך שלפחות חלק משבע המהפכות הללו, עשויות לפנות לכיוון חדש.

? לא בכל ארגון - למרות החשיבות הברורה של שבע המהפכות, חלק מהתחומים עשויים להיות לא רלוונטיים לארגונים מסויימים. לדוגמא: ארגון בטחוני, לא יסתכן שלא לצורך בשימוש בפתרונות SaaS וניידות.

? חוסר בשלות - תחומים מסויימים נהנים מגידול, אך סובלים מחוסר בשלות. בולטים מבחינה זו פתרונות ווב 2.0 ו-SaaS, כפי שראינו למשל, בקריסות שירות האחסון המקוון של אמזון.

עוד אתגרים שכדאי להתייחס אליהם - בתחקיר המלא.

לסיכום

המלצתנו - מעכשיו, בכל החלטה מרכזית, מומלץ לנסות להסתכל קדימה, ולראות כיצד כל אחת מהמהפכות האלה תשפיע או תהיה מושפעת, מהחלטות שתתקבלנה היום.

הערה חשובה - הסיפור על מהפכות המפתח במחשוב לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיה מרתקת זו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי? http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup25.asp

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב