דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פחד מהו 

מאת    [ 10/11/2008 ]

מילים במאמר: 912   [ נצפה 6893 פעמים ]

Vision

פחד מהו? מצב נפשי הנגרם בגלל איום של סכנה, ומאופיין בשינויים פיזיולוגיים הכוללים עליה בקצב הלב, ובלחץ הדם הזעה וכו'

יש להבדיל בין פחד שיש לו סיבה ספציפית לבין חרדה. זהו הסברו המדעי. פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעיתים אצל בני אדם ובעלי חיים, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או מנטאלית) למשל, פחד למראה חיה מסוכנת ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר - תחושת הפחד חזקה יותר, לפחד תפקיד מרכזי בשרידותו של בעל החיים והוא משמש כאמצעי להרחקת בעלי החי מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים עם זאת פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.

ההבדל בין פחד לחרדה הוא מיקוד הגירוי. פחד מוגדר כתחושה שלילית כתוצאה מגירוי ספציפי, חרדה הינה תחושה כללית שאינה עוגנת באובייקט ספציפי. במישור הפיסי הפחד גורם להעלאת הורמון האדרנלין ומביא לתופעות אופייניות כמו הרחבת אישונים, הגברת קצב פעימות הלב העלאת לחץ הדם, והרחבת כלי הדם אל השרירים כל זאת כדי להכין את מערכות הגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום או הסכנה.

תגובה התנהגותית לתחושת הפחד היא בריחה מאזור הסכנה, החזרת מלחמה, או קיפאון ושיתוק במטרה להסתוות, כאשר שתי האופציות הקודמות אינן אפשריות. תיאוריות רבות ניסו להסביר את הגורם לפחד. הזרם ההתנהגותי- קוגניטיבי סבור שתחושת הפחד נרכשת כתוצאה מניסיונות שליליים עם הגורם המפחיד (למשל: נשיכת כלב בילדות), או גורם דומה לו. או שהאדם ראה או שמע שמישהו אחר ניזוק מהגירוי המפחיד. אפשרות נוספת לרכישת פחד על פי זרם זה, היא מצב שבו גירוי אחר מופיע עם גירוי מפחיד מלכתחילה, ואז מתבצעת העתקה של התייחסות אל הגירוי השני שנחשב למפחיד.

מתי מופיע הפחד?

מופיע בכל פעם שאנו רוצים מחליטים או חולמים לנהוג שונה ממה שאנו רגילים, תחושה זו מלווה אותנו עוד משחר ילדותינו ועד לבגרותנו. .

מה הם סוגי הפחד?

עלינו לחלק את הפחד לשני תחומים פחד קיומי ופחד דמיוני

מה ההבדל?

פחד קיומי מופיע בכל פעם שאנו מרגישים סכנה מוחשית, בתאונת דרכים, מלחמה, אלימות, או כל דבר שמהווה איום פיזי אחר. ואילו הפחד הדמיוני, מופיע בכל פעם שאנו מחליטים לעשות שינוי בהרגלים, חשיבה, או פעולה. לדוגמא: עבודה השאלות שמופיעות לנו במוח! בכמה מקרים מצאתם את עצמכם מחליטים לעזוב מקום עבודה? כמה פעמים הפחד הופיעה בכל שיקול או החלטה? כמה לילות של חוסר שינה? במה תהייה השפעת הסביבה הקרובה והרחוקה על החלטתנו? האם זה הזמן הנכון לצאת לשינוי? תוך כמה זמן אני אמצא את עצמי במקום עבודה חדש? האם התפקיד שבו אבחר יהיה שונה ומקדם? כיצד עלי להודיע על מועד הפסקת עבודתי? האם המעביד שלי ייתן חוות דעת חיובית על תפקודי בעבודה? ועוד שאלות רבות שעולות תוך כדי הרצון לעשות שינוי בחיינו.

האם אנו יכולים לשלוט או לשנות את תחושת הפחד?

כל אדם הינו אינדיבידואלי לעצמו, ולכן התשובות לשאלה זו נמצאות בתוכו, כל אדם פועל ומתנהג באופן שונה מחברו, יכולת ההתמודדות הינה מגוונת ובהרבה מקרים גם התוצאה.

האם קיימים כלים שבהם נוכל להשתמש?

הפחד יוצר בהרבה אנשים שיתוק ואי יכולת חשיבה הגיונית. קיימות דרכים שונות שביכולתנו לעשות כמו יצירת טבלת מה מתאים לנו? ומה לא? מה מקדם? ומה מעקב?, מה גורם לנו הנאה? מה מפיק בנו תחושת סיפוק? האם אנו זקוקים ללמידה? האם אנו זקוקים למשאבים כספיים? האם אנו בשלים לקחת אחריות להחלטה זו? משקף בפנינו תמונה הברורה.

עצם הבחירה בשינוי בחיינו פותח בפנינו סל אפשרויות על ידי שאילת השאלות שלהלן: למה אני רוצה להחליף את מקום עבודתי? האם השינוי במקום העבודה הינו בגלל יחסי האנוש? תחום העבודה? מקום גיאוגרפי? שכר? קידום? האם אני יכול לראות את מקום עבודתי כמאתגר? יכולים לעזור לנו לבדוק עם עצמנו מה באמת בוער בנו לשנות ומה הדבר שמפריע לנו לקבל את ההחלטה.

הפחד הדמיוני מלווה אותנו בכל תחומי החיים בכל מערכת זוגית, חברית, ילדים, הורים, ועוד. לדוגמא: בכמה מקרים אתם הייתם עדים ליחסים עכורים בין חברים ורציתם לומר את אשר על לבכם ונמנעתם? בכמה מקרים הרגשתם שאתם לא מקבלים את הכבוד המגיע לכם ולא אמרתם כלום? בכמה מקרים רציתם לשתף ופחדתם מה תהיה תגובת בן/בת הזוג? בכמה מקרים חשבתם שאתם פועלים למען......... והתוצאה הייתה שלילית?

פחד דמיוני עשוי לשתק אותנו מלעשות דברים שההיגיון אומר אחרת, תחושת הבטן משדרת לנו לפעול באופן מסוים ובגלל הפחד אנו בוחרים בדרך שונה שמביאה לתוצאה שונה ממה שרצינו. פחד דמיוני קיים אצל כולם, במידה כזו או אחרת, לדוגמא ישנם אנשים שמדחיקים, כאלה שבוחרים להתכסות במסכות, כאלה שמופנמים או ביישנים, כאלה שיורים את אשר על ליבם מתוך יושר פנימי שמנחה אותם.

לא פעם צריך אומץ כדי לומר את אשר על ליבנו ולשאת בתוצאה (חיובית/שלילית), וזאת מתוך אמונה כי הדברים הנאמרים הינם לטובתו של אותו אדם, מתוך כבוד, רצון לקדם ולהעצים את היכולות שלו.

במסגרת תפקידי הניהולים הרבים בחיי נהגתי לומר לעובדי מה ואיך רמת הציפיות שלי מהם בעבודה, היו מקרים בהם העובדים תחתי הרגישו תחושה של תסכול כעס וחוסר הערכה, אולם לאחר חשיבה מסודרת ושקטה ושיחה נוספת הבינו כי הדברים היו לתועלתם האישית. צריך אומץ בלקבל בקורת וללמוד ממנה, לראות בה סוג של מתנה היכולת להכיל את הדברים יוצרת בנו חשיבה ועשייה חדשה, לראות ממקום חדש, ללמוד מטעויות להפוך אותם להצלחה להרגלים חדשים שמצמיחים תחושת סיפוק ושינוי. למידה חדשה יוצרת מוטיבציה ופותחת את הקסם למציאת לדרכים חדשות.

פחד הינו סוג של תמרור אזהרה, אולם עלינו להשתמש בו כמצפן, לבדוק לעומק כל החלטה או פעולה שאנו עושים, מה מקדם ומה מעקב, לקחת את הדברים ולפרוט אותם לגורמים הכי קטנים, לבדוק מה הסיכונים המיותרים, ומה הדברים שיכולים לקדם ולהעצים, מה הדברים שיכולים לגרום לסיפוק אמיתי ומיידי ומה יכול להביא אותנו לתסכול וכעס מיותר. ככל שנלמד על הפחד שמלווה אותנו כך נוכל לשלוט ולשנות הרגלים ומחשבות, היכולת להפוך את הפחד לתחושה משנית ולא עיקרית יכולה להוליד דרך חדשה לשינוי אמיתי בחיינו, לצבוע את ההווה החדש לעבוד על הפער שנוצר לעתיד הרצוי.

מזל כהן - מאמנת אישית
בוגרת קורס מאמנים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב